Environmental Education in Basic Education: a review as a tool for its dissemination

Authors

  • Leanderson Pires Colégio Estadual de Seabra – Secretaria de Educação do Estado da Bahia. PPGM/UEFS. PROFCIAMB/UEFS
  • Joselisa Maria Chaves Universidade Estadual de Feira de Santana. PPGM/UEFS. PROFCIAMB/UEFS

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.15479

Keywords:

Basic Education, Bibliometric Analysis, Agenda 2030, Knowledge Diffusion

Abstract

This study aims to carry out a bibliometric review regarding Environmental Education in the context of its diffusion in Basic Education. The “Scopus” search base allowed observing that there is a growth of environmental education in basic education over time and a cooperation of authors for studies on this theme. It is noted that the importance of environmental education has grown in the scientific field in formal spaces, and that it should also be more prominent in non-formal education, subsidizing themes that generate various programs and research projects so that there is effectiveness in the dissemination of environmental education in basic education in accordance with Agenda 2030.

References

ANTUNES, P. de B. Direito Ambiental. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 1999.

ARAGÃO JÚNIOR, W. R..; OLIVEIRA JÚNIOR, A. I. de. Internet das coisas na gestão de resíduos sólidos: revisão sistemática com análise bibliométrica da literatura: systematic review with bibliometric analysis of the literature. Journal of Environmental Analysis and Progress, v. 6, n. 3, pp. 194–209, 6 set. 2021.

BRASIL. Política Nacional de Educação Ambiental. Lei Nº 9795/1999 de 27 Abril de 1999. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm>. Acesso em: 20 fev. 2023.

CASTELLTOR, A. Actividades que contribuyen a la promoción de una nueva cultura ambiental del agua. Comunicações, Piracicaba, v. 22, n. 2, pp. 363 – 389, 2015.

DIAS, F.G. (2013). Educação e Gestão Ambiental. São Paulo. Ed. Gaia.

DICTORO, V. P. Comunicação Ambiental e Educação Ambiental em Bacias Hidrográficas: concepções, abordagens, práticas e indicadores para avaliação. 2021. Tese de Doutorado - Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais da Universidade Federal de São Carlos, São Carlos – São Paulo, 2021.

DUARTE, A. J. O.; SIVIERI-PEREIRA, H. de O. Educação Ambiental multidimensional. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 18, n. 4, p. 416–437, 2023. DOI: 10.34024/revbea.2023.v18.14795.

ELSEVIER. Content—How Scopus Works—Scopus—Elsevier Solutions.Disponível: https://www.elsevier.com/solutions/scopus/how-scopus-works/content. Acesso em 25 agosto 2022.

GALVÃO, T. F.; PEREIRA, M. G. Revisões sistemáticas da literatura: passos para sua elaboração. Revista Epidemiologia e Serviços de Saúde, Brasília, v. 23, n. 1, p. 183 – 184, 2014.

GUIRALDELLI, R. Trabalho, trabalhadores e questão social na sociabilidade capitalista. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho. V. 17, n 1, 2014. pp 101/115.

HERNÁNDEZ, B.; HIDALGO, M. C. Actitudes y creencias hacia el medio ambiente. In: Tapia, J. I. A; CuervoArango, M. A. Psicología Ambiental. [S.l.]: Pirámide, p. 309-330, 2000.

HIGUCHI; M. U. G.; AZEVEDO, G. C.; ALVES, I. R. S. Ecoethos da Amazônia: um recurso didático para simulação de dilemas socioambientais na Educação Ambiental. Desenvolvimento e Meio Ambiente, v. 11, Seção especial: Técnica e Ambiente, p. 104-126, 2019.

JACOBI, P. Educação Ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa [online]. 2003, n. 118, pp. 189-206.

JÚNIOR, E. R. G.; SIQUEIRA, R. C. A.; GONCALVES, E. R. Educação Ambiental no ensino público: evidências de uma análise bibliométrica. In: Anais do 9º Coninter. Anais...Campos dos Goytacazes (RJ) UENF, 2020. Disponível em: https//www.even3.com.br/anais/coninter2020/275664-educacao-ambiental-no-ensino-publico--evidencias-de-uma-analise-bibliometrica. Acesso em: 30 de mar. de 2023.

JÚNIOR, W. R. A.; JÚNIOR, A. I. de O. Internet das coisas na gestão de resíduos sólidos: revisão sistemática com análise bibliométrica da literatura: systematic review with bibliometric analysis of the literature. Journal of Environmental Analysis and Progress, v. 6, n. 3, p. 194–209, 6 set. 2021.

KONDRAT, H.; MACIEL, M. D. Educação Ambiental para a escola básica: contribuições para o desenvolvimento da cidadania e da sustentabilidade. Revista Brasileira de Educação, v. 18, n. 55, p. 825–846, dez. 2013.

LIEFLÄNDER, A. K.; BOGNER, F. X.; KIBBE, A.; KAISER, F. G. Evaluating environmental knowledge dimension convergence to assess educational programme effectiveness. The International Journal of Science Education, v. 37, n. 4, p. 684 – 702, 2015.

MARQUES, E. P.; PELICIONI, M. C. F.; PEREIRA, I. M. T. B. Educação Pública: falta de prioridade do poder público ou desinteresse da sociedade?. Journal of Human Growth and Development, v. 17, n. 3, p. 8-20, 2007.

MATOS, S. M. S.; SANTOS, A. C. Modernidade e crise ambiental: das incertezas dos riscos à responsabilidade ética. Trans/Form/Ação, Marília, v. 41, n. 2, p. 197-216, Abr./Jun., 2018.

MACEDO, J. N. de. Educação Ambiental Como Proposta a Sustentabilidade e a Dinâmica do Capitalismo na Crise do Meio Ambiente. Revista Ambiente Jurídico, 2020.

MEDEIROS et al (2011). A Importância da Educação Ambiental na escola nas séries iniciais. Revista Faculdade Montes Belos, v.4, n.1.

MEDINA ARBOLEDA, I. F.; PÁRAMO, P. La investigación en educación ambiental en América Latina: un análisis bibliométrico. Revista Colombiana de Educación, v. 1, n. 66, p. 55–72, 1 jan. 2014.

MOHER, D.; LIBERATI, A.; Tetzlaff, J.; ALTMAN, D. G. 2010. Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: The PRISMA statement. International Journal of Surgery, 8, 5, 336-341. DOI: 10.1016/j.ijsu.2010.02.007.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2015.

NAJMI, A.; RASHIDI, T. H.; ABBASI, A.; TRAVIS WALLER, S. 2017. Reviewing the transport domain: an evolutionary bibliometrics and network analysis. Scientometrics, 110, 2, 843-865. DOI: 10.1007/s11192-016-2171-3

PEDRINI, A.; OLIVEIRA, F. Percepção pública e Educação Ambiental no enfrentamento das mudanças climáticas globais antropogênicas no Brasil: uma proposta. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/314100615_Percepcao_publica_e_educacao_ambiental_no_enfrentamento_das_mudancas_climaticas_globais_antropogenicas_no_Brasil_uma_proposta. Acesso em 20 fev. 2023.

RIBEIRO N. M. et al. Semeando uma nova geração: uma proposta de metodologia de Educação Ambiental para escolas públicas. Espacios, v. 39, n. 20, p. 20, 2018.

RIBEIRO, M. T.; MALVESTIO, A. C. O ensino da temática ambiental nas Instituições de Ensino Superior no Brasil. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 16, n. 3, pp. 347–361, 2021.

SANTOS JUNIOR, E. R. dos; MENDONÇA, N. F. de; ALMEIDA, M. R. R. e. Educação Ambiental no contexto pandêmico: aspectos gerais e o caso de São Carlos (SP). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 17, n. 2, pp. 415–432, 2022.

SEMKEN, S. Sense of place and place-based introductory geoscience teaching for American Indian and Alaska Native undergraduates. Journal of Geoscience Education, v. 53, p. 149 – 157, 2005.

TABILE, A. F.; JACOMETO, M. C. D. Fatores influenciadores no processo de aprendizagem: um estudo de caso. Revista Psicopedagogia, v. 34, n. 103, p. 75-86, 2017.

VASCONCELOS, R.N. et al. Detecção e mapeamento de derramamento de óleo: uma análise bibliométrica de 50 anos. Remote Sens. 2020, 12 , 3647.

VILELA, R. B.; RIBEIRO, A.; BATISTA, N. A. Nuvem de palavras como ferramenta de análise de conteúdo: Uma aplicação aos desafios do mestrado profissional em ensino na saúde. Millenium, v.2, n.11, 2020, pp.29-36.

Published

2024-12-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

PIRES, Leanderson; CHAVES, Joselisa Maria. Environmental Education in Basic Education: a review as a tool for its dissemination. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 9, p. 148–166, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.15479. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/15479. Acesso em: 13 dec. 2025.
Received 2024-04-18
Accepted 2024-09-13
Published 2024-12-01