Environmental perception of engineering graduates on the relevance of Environmental Education

Authors

  • Lorena Silva Universidade Ceuma
  • Neuriane Silva Lima Universidade Ceuma
  • Luan Victor Pereira de Sousa Universidade Ceuma
  • Alexsandro Sousa Martins Universidade Ceuma
  • Lucielen de Brito Gomes Universidade Ceuma
  • Maria Raimunda Chagas Silva Universidade Ceuma

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.15296

Keywords:

Environment, Education, University, Society

Abstract

Environmental Education is an effective tool when it comes to raising awareness and / or educating a society about environmental issues, regardless of the individual's level of education or age. This work had as main objective to investigate the perception of engineering graduates of a private university located in the city of São Luís, about the importance of the Environmental Education theme. The methodology used in the development of this article can be summarized in three main stages: Bibliographic Research, Application of Questionnaires, Data Collection and Qualitative Quantitative Analysis. In general, it was possible to verify the strong predominance of EA in basic education and in higher education of the interviewees, mainly in basic subjects involving science, biology and geography, thus becoming an introductory basis in the professional life of an engineer.

References

BRASIL. Lei n. 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental e institui a Política Nacional de Educação Ambiental. Brasília, DF: Presidência da República/Casa Civil, 1999. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm>. Acesso em: 09 de agosto de 2023.

BRASIL. Lei n. 6.938, de 31 de agosto de 1981. Dispõe sobre a Política Nacional do Meio Ambiente. Brasília, DF: Presidência da República, 1981. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l6938.htm>. Acesso em: 09 de agosto de 2023.

CONFERÊNCIA INTERGOVERNAMENTAL DE TBILISI (CIT). Declaração da Conferência Intergovernamental sobre Educação Ambiental. Geórgia, União das Repúblicas Socialistas Soviéticas (URSS), 14-26 out. 1977.

HAMMES, V. S. Proposta metodológica de macroeducação. Brasília: Embrapa, 2012. 338 p.

JACOBI, P. Educação Ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de pesquisa, n° 118, São Paulo, p. 189-205, mar. 2003.

PAGNOCCHESCHI, B. Educação Ambiental: Experiências e Perspectivas. Série Documental EDUCACIONAIS: Relatos de Pesquisa, n.2C, dez./1993. p 35.

ROMAO, E.L. et al. Percepção ambiental de alunos de graduação em engenharia sobre a importância da Educação Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 15, n. 1, p. 194-208, 2020.

SANTOS, F.R.; SILVA, A.M. A importância da Educação Ambiental para graduandos da Universidade Estadual de Goiás: Campus Morrinhos. Interações (Campo Grande), v. 18, n. 2, p. 71-86, 2017.

SANTOS, A. M.; LOPES, E. R.; JUNIOR, M. F. S. Percepção Ambiental de Estudantes do Ensino Técnico Federal em Agropecuária e a Contribuição da Educação Ambiental na Formação Profissional. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 12, n. 2, p. 136-155, 2017.

Published

2023-08-18

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

SILVA, Lorena; LIMA, Neuriane Silva; SOUSA, Luan Victor Pereira de; MARTINS, Alexsandro Sousa; GOMES, Lucielen de Brito; SILVA, Maria Raimunda Chagas. Environmental perception of engineering graduates on the relevance of Environmental Education. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 18, n. 5, p. 445–454, 2023. DOI: 10.34024/revbea.2023.v18.15296. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/15296. Acesso em: 5 dec. 2025.