Junior scientific initiation as a form of extension and Environmental Education in schools on the south coast of Espírito Santo

Authors

  • Paulo Henrique Campos Lyrio IFES - Campus Piúma https://orcid.org/0009-0006-6830-9401
  • Thiago Holanda Basílio IFES - Campus Piúma
  • Denize Mezadri de Almeida Instituto Federal do Espírito Santo – Campus Vila Velha
  • Micheli Cavalini Zandomingue IFES – Campus Piúma

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.15114

Keywords:

Elementary school, Biodiversity, Conservation, Sustainable Development Goals

Abstract

The present study brought proposals for the development of students, associating the student's training with carrying out environmental education activities with approaches on the Oceans Decade and the Sustainable Development Goals on the south coast of Espírito Santo. After undergoing technical training and theoretical foundation, the students carried out theoretical-practical activities with environmental exhibitions in six schools, reaching 750 students, in addition to participating in three environmental events in the year 2022. From the activities carried out, an increase in clarity can be seen on the subject on the part of scholarship holders, in addition to the engagement in the dissemination of knowledge for conservation.

Author Biographies

  • Paulo Henrique Campos Lyrio, IFES - Campus Piúma

    Laboratório de Extensão Pesqueira e Aquícola – LEPA.

  • Thiago Holanda Basílio, IFES - Campus Piúma

    Laboratório de Extensão Pesqueira e Aquícola – LEPA

  • Micheli Cavalini Zandomingue, IFES – Campus Piúma

    Laboratório de Extensão Pesqueira e Aquícola – LEPA

References

ANDREAZZI, M. A.; GARBÚGIO, L. E. de M.; SANTOS, J. M. G. dos; VELHO, L. F. M.; EMANUELLI, I. P. Contribuição dos projetos de iniciação científica na área de ciências ambientais para o desenvolvimento sustentável. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 14, n. 2, p. 152–164, 2019. DOI: 10.34024/revbea.2019.v14.6827.

ARANTES, S.L.F.; PERES, S.O. Programas de iniciação científica para o ensino médio no Brasil: educação científica e inclusão social. Pesqui. Prát. Psicossociais, São João del Rei , v. 10, n. 1, p. 37-54, jun. 2015.

BASÍLIO, T.H. (org.). Biodiversidade das ilhas costeiras do litoral sul capixaba. São Paulo: Lura Editorial, 2020. 252 p. ISBN 978-65-86626-04-9.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/>. Acesso em 14 out. 2022.

BRASIL. Lei nº 6.938, de 31 de agosto de 1981. Dispõe sobre a Política Nacional do Meio Ambiente, seus fins e mecanismos de formulação e aplicação, e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l6938.htm>. Acesso em: 14 out. 2022.

BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Política Nacional de Educação Ambiental, Brasília, 27 abr. 1999. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm>. Acesso em: 14 out. 2022.

BRONDANI, C. J.; HENZEL, M. E. Análise sobre a conscientização ambiental em escolas da rede municipal de ensino. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 5, n. 1, p. 37–44, 2010.

CHEN, M.-C.; TSENG, K.-J. A study on learning strategies and the effect of group counseling for learning of senior high students. Caring in an Age of Technology. Proceedings of the International Conference on Counseling in the 21st Century, Beijing, p. 145-151, 1997.

DEUS, S. Impacto e transformação social: o papel da Extensão Universitária. In: DEUS, S. Extensão universitária: trajetórias e desafios. Santa Maria, RS : Ed. PRE-UFSM, 2020. p. 57-62

FERREIRA, D. V. A.; FERREIRA, G. L. T.; NUNES, I. P.; CARVALHO, F. D.; DE ASSIS, T. S. M. Impacto do programa de iniciação científica júnior para estudantes do Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais / Impact of the junior scientific initiation program for students at the Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais. Brazilian Journal of Development, v. 8, n. 3, p. 18599–18609, 2022.

FREIRE, P. Política e educação. 4. ed. rev. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2018. 136 p. ISBN 978-85-7753-239-1 (recurso eletrônico)

GOHN, M.G. Educação não-formal, aprendizagens e saberes em processos participativos. Instigar em Educação – IIª Série, Número 1, 2014.

HECK, T. G.; MASLINKIEWICZ, A.; SANT'HELENA, M. G.; RIVA, L.; LAGRANHA, D.; SENNA, S. M.; DALLACORTE, V. L. C.; GRANGEIRO (IN MEMORIAM), M. E.; CURI, R.; BITTENCOURT, P. I. H. de. Iniciação científica no ensino médio: um modelo de aproximação da escola com a universidade por meio do método científico. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 8, n. 2, 2012.

KONDRAT, H.; MACIEL, M.D. Educação Ambiental para a escola básica: Contribuições para o desenvolvimento da cidadania e da sustentabilidade. Revista Brasileira de Educação, v.18 n.55 p. 825-846 out-dez 2013.

LARROSA, J. Nietzsche e a Educação. Tradução por Semíramis Gorini da Veiga. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

LARROSA, J. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação. São Paulo, n.º 19, Jan/fev/mar/abr, 2002.

LUTKENHAUS, P. H. M.; PESSOA, G. P.; PEIXOTO, M. A. N. Análise comparativa dos projetos pedagógicos dos cursos de ensino médio do instituto federal de Minas Gerais, considerando as diretrizes educacionais. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 5, n. 1, p. 37–44, 2010.

MEDEIROS, A.B.; MENDONÇA, M.J.S.L.; SOUSA, G.L.; OLIVEIRA, l.P. A Importância da Educação Ambiental na escola nas séries iniciais. Revista Eletrônica Faculdade Montes Belos, v. 4, n. 1, 2011.

MONTEIRO, C. Prática pedagógica interdisciplinar no Curso Técnico em Pesca: um olhar sobre as ilhas costeiras de Piúma-ES com vistas à promoção da Educação Ambiental crítica. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática. Instituto Federal do Espírito Santo. Vitória – Espírito Santo, 2018a. 256 p. Disponível em: <https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=5535800> Acesso em: 10 de mai. de 2023.

MONTEIRO, C.; AMADO, M.V.; BASÍLIO, T.H.; SOUZA, C.H.M. Educação Ambiental crítica em espaços de educação não formal: uma sequência didática sociocultural nas ilhas costeiras de Piúma-ES. In: MOTA, D.D.; BARBOSA, M.S.; SILVA, C.D.D.; ALMEIDA, L.C. (org.). Meio ambiente: princípios ambientais, preservação e sustentabilidade. Ponta Grossa - PR: Atena, 2021. p. 160-174.

NUNES, N. A.; BANHAL, A. E. A Educação Ambiental como caminho para o desenvolvimento sustentável. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 8, n. 1, p. 1547–1570, 2022

OLIVEIRA, F. P. Z. de; CIVIERO, P. A. G.; BAZZO, W. A. A Iniciação Científica na formação dos estudantes do Ensino Médio. Debates em Educação, v. 11, n. 24, p. 453–473, 2019.

OLIVEIRA, H.T. Transdisciplinaridade. In: FERRARO JÚNIOR, L.A. (Org.) Encontros e caminhos: formação de educadoras(es) ambientais e coletivos educadores. Brasília: MMA, Diretoria de Educação Ambiental, 2005, p. 335-343.

OLIVEIRA, R.B.; DE AZEVEDO, J.M.A.; AZEVÊDO H.S.F.S.; DA CRUZ, J.F.; DA ROCHA, M.S.M. Contribuições da iniciação científica nos cursos técnicos de nível médio do Instituto Federal do Acre. Revista Brasileira de Educação Profissional e Tecnológica, v.1, pp.1-19; 2019.

ONU, United Nations Organization. The 2030 Agenda and the Sustainable Development Goals: An opportunity for Latin America and the Caribbean, LC/G.2681-P, Rev.3. Santiago, 2018.

PAOLI, T. et al. Percepção ambiental & Vigotski: um diálogo possível. Anais do VII CONEDU - Edição Online. Campina Grande: Realize Editora, 2020. Disponível em: <https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/69270>. Acesso em: 10 de mai. 2023

PEREIRA, R.A. A importância da Iniciação Científica na formação acadêmica e profissional do aluno, Minas Gerais, Metodologia do Ensino Superior, CEPEMG, 2000.

SILVA, J.R.B.; CIRILO, A. A. S. S.; FALCÃO, R. J. A. P. Efeitos de projetos pedagógicos e/ou de intervenções socioambientais e da replicabilidade na formação de agentes multiplicadores em capacitação de curta duração em Educação Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 17, n. 1, p. 315-334, 2022.

SILVA, S.C.B.; MENDES, M.H. Dinâmicas, jogos e vivências: ferramentas úteis na (re)construção psicopedagógica do ambiente educacional. Revista Psicopedagógica. São Paulo, v. 29, n. 90, p. 340-355, 2012.

Published

2023-12-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

LYRIO, Paulo Henrique Campos; BASÍLIO, Thiago Holanda; ALMEIDA, Denize Mezadri de; ZANDOMINGUE, Micheli Cavalini. Junior scientific initiation as a form of extension and Environmental Education in schools on the south coast of Espírito Santo. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 18, n. 7, p. 177–194, 2023. DOI: 10.34024/revbea.2023.v18.15114. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/15114. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2023-06-24
Accepted 2023-09-26
Published 2023-12-01