Environmental Education for traditional peoples and communities in integrated technical education: how to teach those who teach us?

Authors

  • Maira Egito Alves de Lima Instituto Federal de Alagoas - IFAL
  • Ana Paula Santos de Melo Fiori Instituto Federal de Alagoas - IFAL

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.15073

Keywords:

Interdisciplinary didactic sequence, Teaching, Quilombo communities, Professional technical training

Abstract

The objective of the study was to propose an improvement in the teaching process that dialogues with the reality of the quilombola students of the IFAL – Penedo. Environmental Technical Course, to promote environmental education in an effective and transversal way, respecting traditional knowledge. The methodology applied was action research, with the course professors as the main subjects. A didactic sequence was built and applied in the context of emergency remote teaching, being later evaluated by those involved. The results showed that the use of an educational product to present and debate issues close to the students' reality is necessary to support the students' identity construction.

References

ARRUDA, R.S.V.; DIEGUES, A.C. Saberes tradicionais e biodiversidade no Brasil. Ministério do Meio Ambiente; São Paulo: USP, 2001.

BRASIL. Decreto nº 6.040, de 7 de fevereiro de 2007. Institui a Política Nacional de Desenvolvimento Sustentável dos Povos e Comunidades Tradicionais. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2007/Decreto/D6040.htm>. Acesso em: 10 ago. 2022.

Brasil. Parâmetros Curriculares Nacionais - PCN: Meio Ambiente e Saúde. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Fundamental. 3a. ed. Brasília, 2001.

BRASIL. Lei No 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm>. Acesso em: 10 ago. 2022.

CNE - Câmara de Educação Básica do Conselho Nacional de Educação. RESOLUÇÃO Nº 8, DE 20 DE NOVEMBRO DE 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Quilombola na Educação Básica. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=11963-rceb008-12-pdf&category_slug=novembro-2012-pdf&Itemid=30192>. 10 ago. 2022.

BORGES, L. S.; SILVA, J. B.C.; RODRIGUES, D. S. Educação Ambiental e Cultura Quilombola: entre ausências de políticas públicas e práticas de resistência. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 16, n. 1, p. 430-449, 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

Instituto de Terras e Reforma Agrária de Alagoas. Comunidades Quilombolas Certificadas – ALAGOAS. Disponível em: <http://www.iteral.al.gov.br/gpaf/assessoria-tecnica-dos-nucleos-quilombolas-e-indigenas-astnqi/comunidades-quilombolas-de-alagoas/comunidades-quilombolas-de-alagoas>. Acesso em: 10 ago. 2022.

MEDINA, N. M.; SANTOS, E.C. Educação Ambiental: uma metodologia participativa de formação. Petrópolis: Vozes, 1999.

PEDRINI, A.G. (org.). O contrato social da ciência: unindo saberes na Educação Ambiental. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

Secretaria de Políticas de Promoção de Igualdade Racial. Educação Escolar Quilombola. Disponível em: <http://etnicoracial.mec.gov.br/educacao-escolar-quilombola>. Acesso em: 11 ago. 2022.

SEVERINO, A.J. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. rev. e atual. São Paulo: Cortez, 2007

SOUZA, F. C. S. SILVA, V. S. Conhecimentos Tradicionais Versus Conhecimentos Científicos? Em Defesa de uma Educação que Religue os Saberes. Educação Profissional e Tecnológica em Revista, v. 5, n. Especial, p. 8-28, 2021.

TANAJURA, L. L. C; BEZERRA, A.A.C. Pesquisa-Ação sob a ótica de René Barbier e Michel Thiollent: aproximações e especificidades metodológicas. Rev.Eletrônica Pesquiseduca, Santos, v. 07, n. 13, p.10-23, 2015

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2023-10-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

LIMA, Maira Egito Alves de; FIORI, Ana Paula Santos de Melo. Environmental Education for traditional peoples and communities in integrated technical education: how to teach those who teach us?. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 18, n. 6, p. 502–523, 2023. DOI: 10.34024/revbea.2023.v18.15073. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/15073. Acesso em: 6 dec. 2025.
Received 2023-05-11
Accepted 2023-07-14
Published 2023-10-01