The river that passes by my school: contributions of critical Environmental Education to the appreciation and conservation of water resource

Authors

  • André Luiz Batouli-Santos Instituto Oswaldo Cruz/FIOCRUZ https://orcid.org/0000-0003-1209-2638
  • Júlia Escola Técnica Estadual Helber Vignoli Muniz/FAETEC https://orcid.org/0009-0000-0656-5334
  • Ana Márcia Suarez-Fontes Instituto Oswaldo Cruz/FIOCRUZ
  • Clélia Christina Mello-Silva Almeida da Costa Instituto Oswaldo Cruz/FIOCRUZ
  • Marcos André Vannier-Santos Instituto Oswaldo Cruz/FIOCRUZ

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14992

Keywords:

Environmental Education, Water Resources, High School

Abstract

Educational actions are fundamental for raising awareness about the fundamental value of water. We aim to promote Critical Environmental Education at school for the conservation of water resources. The methodology used was action research. After applying a questionnaire, we held a dialogic workshop, a field trip and an intervention action. Although 95% of students associate water with life and recognize rivers as a source of life (35%), as an ecosystem (52%) or as a place of leisure (9%), only 39% recognized the watercourse present in the school like a river. The results show the need for actions to reduce the disregard for the rivers. After the project, 96% of the students changed their perception of the river.

Author Biographies

  • André Luiz Batouli-Santos, Instituto Oswaldo Cruz/FIOCRUZ

    Doutorando em Ensino em Biociências e Saúde

  • Júlia , Escola Técnica Estadual Helber Vignoli Muniz/FAETEC

    Environmental Technician from Escola Técnica Estadual Helber Vignoli Muniz/FAETEC

  • Ana Márcia Suarez-Fontes, Instituto Oswaldo Cruz/FIOCRUZ

    Ph.D. in Sciences

  • Clélia Christina Mello-Silva Almeida da Costa, Instituto Oswaldo Cruz/FIOCRUZ

    Ph.D. in Sciences

  • Marcos André Vannier-Santos, Instituto Oswaldo Cruz/FIOCRUZ

    Ph.D. in Sciences

References

ALCÂNTARA, L. A.; SILVA, M. C. A.; ARAÚJO, R. K.; NISHIJIMA, T. Práticas de gestão ambiental na gestão de recursos hídricos. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental. UFSM, v. 5, n. 5, p. 741-748, 2012.

BARROSO, L. A.; SANCHEZ, C. Educação Ambiental Crítica, Interculturalidade e Justiça Ambiental: entrelaçando possibilidades. In: EPEA – Encontro de Pesquisa em Educação Ambiental. 2015, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: UNIRIO, UFRRJ e UFRJ, 2015. p. 1-12.

BIGLIARDI, R. V.; CRUZ, R. G. O papel da Educação Ambiental frente à crise civilizatória atual. Ambiente & Educação, v. 12, p. 127-141, 2014.

BRASIL. Lei n° 6.938 de 31 de agosto de 1981. Dispõe sobre a Política Nacional do Meio Ambiente, seus fins e mecanismos de formulação e aplicação, e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, [1981]. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l6938.htm>. Acesso em: 13 nov. 2022.

BRASIL. Lei n° 9.433, de 8 de janeiro de 1997. Institui a Política Nacional de Recursos Hídricos, cria o Sistema Nacional de Gerenciamento de Recursos Hídricos, regulamenta o inciso XIX do art. 21 da Constituição Federal, e altera o art. 1° da Lei n° 8.001, de 13 de março de 1990, que modificou a Lei n° 7.990, de 28 de dezembro de 1989. Brasília, DF: Presidência da República, [1997]. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9433.htm>. Acesso em: 10 set. 2021.

BRASIL. Lei n° 9.795 de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Brasília, DF, abr 1999. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm>. Acesso em: 10 jul. 2022.

BRASIL. Lei 12.651 de 25 de maio de 2012. Dispõe sobre a proteção da vegetação nativa; altera as Leis nºs 6.938, de 31 de agosto de 1981, 9.393, de 19 de dezembro de 1996, e 11.428, de 22 de dezembro de 2006; revoga as Leis nºs 4.771, de 15 de setembro de 1965, e 7.754, de 14 de abril de 1989, e a Medida Provisória nº 2.166-67, de 24 de agosto de 2001; e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, [2012]. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12651.htm>. Acesso em: 10 nov. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. 595p.

BRAZ, M. G.; DUARTE, A. P. BOTTINO, F. Rios urbanos: percebendo a importância por meio da Educação Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 17, n. 4, p. 113-127, 2022.

CARVALHO, I. C. M. Educação Ambiental Crítica: nomes e endereçamentos da educação. In: BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Identidades da Educação Ambiental Brasileira. Brasília: MMA, 2004. 155p.

DIEGUES, Antônio Carlos. Água e cultura nas populações tradicionais brasileiras. São Paulo, I Encontro Internacional Governança da Água, novembro 2007. Disponível em: <https://nupaub.fflch.usp.br/sites/nupaub.fflch.usp.br/files/color/simbolagua.pdf>. Acesso em: 11 jul. 2021.

ENGEL, G. I. Pesquisa-ação. Educar em Revista, Curitiba, n. 16, p. 181-191, 2000.

FUNDAÇÃO DE APOIO À ESCOLA TÉCNICA DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO. ETE bacaxá, a maior escola técnica do Estado. 2014. Acesso em: 25 jun. 2023. Disponível em: <http://www.faetec.rj.gov.br/faetecdigital/index.php/135-ete-bacaxa>. Acesso em: 11 jul. 2021.

FONSECA, W.; CAROLA, C. R. os rios e a vida: percepções para uma Educação Ambiental. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental. Rio Grande, v. 34, n. 2, p. 136-155, 2017.

FREIRE, P. A pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GUIMARÃES, M. Educação Ambiental Crítica. In: BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Identidades da Educação Ambiental Brasileira. Brasília: MMA, 2004. 155p.

HERCULANO, S. Saquarema: história de sua urbanização pela função-veraneio e a disputa por suas terras públicas (1955-1980): analisando um caso de desenvolvimento local na Região dos Lagos (RJ). 1981. Disponível em: <https://www.professores.uff.br/seleneherculano/wp-content/uploads/sites/149/2017/09/Saquarema_v4__historia_de_sua_urbaniza%C3%A7%C3%A3o_pelo_veraneio_e_terras_p%C3%BAblicas.pdf>. Acesso em: 29 jun. 2023.

INTERGOVERNMENTAL PANEL ON CLIMATE CHANGE. Climate change 2022: impacts, adaptation and vulnerability. Work group II contribution to the sixth assessment report of the Intergovernmental Panel on Climate Change. 2022. Disponível em: <https://report.ipcc.ch/ar6/wg2/IPCC_AR6_WGII_FullReport.pdf>. Acesso em: 20 jun. 2023.

JÚNIOR, A. C. B.; RODRIGUES, S. F.; MIRANDA, K. H. F.; NETO, J. L. P. Educação Ambiental on line baseada na abordagem sobre recursos hídricos. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 17, n. 5, p. 9-22, 2022.

LAYRARGUES, P. P. (Re)Conhecendo e Educação Ambiental brasileira. In: BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Identidades da Educação Ambiental Brasileira. Brasília: MMA, 2004. 155p.

NAVES; J.G.P.; BERNARDES, M.B.J. A relação histórica homem/natureza e sua importância no enfrentamento da questão ambiental, GEOSUL, Florianópolis, v. 29, n. 57, p.7-26, 2014.

NOGUEIRA, J. L. F. Mapeamento e diagnóstico ambiental da Microbacia Hidrográfica do Rio da Areia/Bacaxá – Saquarema/RJ. 2016. Monografia (Técnico em Meio Ambiente) – Escola Técnica Estadual Helber Vignoli Muniz, Fundação de Apoio à Escola Técnica, Saquarema, 2016.

RIO DE JANEIRO. Resolução CERHI-RJ n° 107, de 22 de maio de 2013. Aprova nova definição das Regiões Hidrográficas do Estado do Rio de Janeiro e revoga a Resolução CERHI n° 18 de 08 de novembro de 2006. Disponível em: <http://arquivos.proderj.rj.gov.br/inea_imagens/downloads/cerhi/ResCERHI_107_RHs_AprovCERHI_Aprov12jun13.pdf>. Acesso em: 20 de jun. 2023.

SILVA, L. J. A. Hiperconsumo e coisificação da natureza: a ética do decrescimento no combate ao desperdício de alimentos. Revista de Filosofia do Direito, do Estado e da Sociedade. Natal, v. 6, n. 2, p. 63 – 72, 2015.

SIQUEIRA, J. C. Casa comum: um conceito interdisciplinar e pluriverso. In: FOLLMANN, J. I. (Org.) Ecologia integral: abordagens (im)pertinentes. São Leopoldo: Casa Leiria, 2020. 164p.

TUNDISI, J. G. Novas perspectivas para a gestão de recursos hídricos. Revista USP, n.70, p. 24-35, 2006.

Published

2023-08-18

Issue

Section

Artigos

How to Cite

BATOULI-SANTOS, André Luiz; JÚLIA; SUAREZ-FONTES, Ana Márcia; COSTA, Clélia Christina Mello-Silva Almeida da; VANNIER-SANTOS, Marcos André. The river that passes by my school: contributions of critical Environmental Education to the appreciation and conservation of water resource. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 18, n. 5, p. 382–398, 2023. DOI: 10.34024/revbea.2023.v18.14992. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/14992. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2023-04-07
Accepted 2023-05-02
Published 2023-08-18