Nautical planning as an educational strategy to prevent conflicts and maritime accidents in Canal do Linguado – Balneário Barra do Sul (SC, Brazil)

Authors

  • José Eduardo Calcinoni Empresa de Pesquisa Agropecuária e Extensão Rural de Santa Catarina
  • Rafael Carlos Eloy Dias Move Educacional Brasil
  • Maiko Rafael Spiess Universidade Regional de Blumenau

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14963

Keywords:

Accidents in Water, Navigation Planning, Coast of Santa Catarina, Organization of Maritime Traffic, Nautical Activities

Abstract

Faced with conflicts caused by the lack of planning and nautical management of the Canal do Linguado, in Balneário Barra do Sul - SC, on the Brazilian coast, this study proposes improvements for navigation and safety for users. There was a survey and evaluation of the laws in force, data collection through interviews and joint analysis of the data. The diagnosis provided the elaboration of a map based on buoying and signaling to promote nautical order. As an Environmental Education action, these measures will safeguard human life by preventing accidents, protecting the marine environment, and increasing navigation efficiency.

Author Biographies

  • José Eduardo Calcinoni, Empresa de Pesquisa Agropecuária e Extensão Rural de Santa Catarina

    Possui graduação em Comunicação Social - Jornalismo pelo Instituto Superior e Centro Educacional Luterano Bom Jesus (2012). Atualmente é extensionista rural e pesqueiro da Empresa de Pesquisa Agropecuária e Extensão Rural de Santa Catarina. Tem experiência na área de Comunicação Social e Agronomia, com ênfase em Extensão Rural e Meio Ambiente Marinho.

  • Maiko Rafael Spiess, Universidade Regional de Blumenau

    Formado em Ciências Sociais pela Universidade Regional de Blumenau (2007). É mestre (2010) e doutor (2014) em Política Científica e Tecnológica pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Realizou estágio como pesquisador visitante (doutorado sanduíche) no Department of the History of Science, Harvard University, no período de 09/2012 até 08/2013. É professor efetivo no Departamento de Ciências Sociais e Filosofia, professor permanente do Programa em Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional (PPGDR) e membro coordenador do Núcleo de Estudos da Tecnociência na Universidade Regional de Blumenau (FURB). Professor colaborador no Mestrado Profissional em Tecnologia e Ambiente, do Instituto Federal Catarinense, campus Araquari. Cursa atualmente a Especialização em Inteligência Artificial e Aprendizado de Máquina pela PUC Minas. Suas áreas de pesquisa incluem: Sociologia do Conhecimento, Sociologia da Ciência e Tecnologia, Política de C&T, Inteligência Artificial, Big Data e Sociedade, Políticas Públicas, Desenvolvimento Regional, Desastres e Alimentação nas sociedades contemporâneas. Também atua como designer instrucional de materiais didáticos para ensino a distância (EAD) na Divisão de Modalidades de Ensino (DME) da Universidade Regional de Blumenau.

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Published

2023-10-01

Issue

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Artigos

How to Cite

CALCINONI, José Eduardo; DIAS, Rafael Carlos Eloy; SPIESS, Maiko Rafael. Nautical planning as an educational strategy to prevent conflicts and maritime accidents in Canal do Linguado – Balneário Barra do Sul (SC, Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 18, n. 6, p. 71–99, 2023. DOI: 10.34024/revbea.2023.v18.14963. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/14963. Acesso em: 6 dec. 2025.
Received 2023-03-26
Accepted 2023-08-18
Published 2023-10-01