Ecopedagogy: its relevance and practice

Authors

  • Leonardo Zaklikevis Franco Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14909

Keywords:

Enviromental Education, BNCC, ecopedagogy, Awareness

Abstract

Questioning the standards of a society that were built based on such intense natural exploration with assumptions that resources would be infinite without calculating the damage and losses that this would entail, and bring a new look to understand Education respecting the nature of rights as citizens and education professionals. Evaluating the environmental damage universally experienced, and the BNCC of Brazilian basic education with the perspective that living in the daily ecopedagogical practice can change reality, reducing or avoiding environmental impacts.

References

ABRELPE. Panorama, dos resíduos sólidos no brasil, 2020. 2021. Disponivel em: <https://www.abrelpe.org.br/panorama/>.Acessado em: 28 mai. 2022.

BRASIL, Constituição (1988). Constituição: República Federativa do Brasil, Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

BRASIL, Lei N° 9.795 de 27 de abril de 1999. Portal da Legislação, Brasília, DF, 27 de abr. 1999. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm>. Acessado em: 30 mai. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2015. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/documento/BNCCAPRESENTACAO.pdf>. Acessado em: 02 jun 2022

FREIRE, P. O educador: vida e morte. Educação: um sonho possível. Janeiro de 1982. Rio de Janeiro- RJ. Página 89.

GNOATTO, A.M. Educação Ambiental e habilitação para o monitoramento participativo na área aquícola da Vila do Maciel, Pontal do Paraná – PR. 2011. 242. Monografia (graduação em oceanografia) – Setor de Ciências da Terra, Universidade Federal do Paraná, Pontal do Paraná, 2011.

HALAL, C.Y. ECOPEDAGOGIA: UMA NOVA EDUCAÇÃO. Revista de Educação. Bagé, vol. XII, n° 14, p. 87-103, 18 ago. 2011.

LOUREIRO, C.F.B. et al. Educação Ambiental: repensando o espaço da cidadania. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2005.

MAGALHÃES, L. Carta da Terra. Toda Matéria, 2018. Disponível em: <https://www.todamateria.com.br/carta-da-terra/>. Acesso em: 18/09/2021.

MENEZES, E.T. Verbete ecopedagogia. Dicionário Interativo da Educação Brasileira - EducaBrasil. São Paulo: Midiamix Editora, 2001. Disponível em: <https://www.educabrasil.com.br/ecopedagogia/>. Acesso em 19 set 2021.

MINISTÉRIO DA SAUDE. Queimadas e Incêndios florestais, atuação da vigilância em saúde ambiental. 1° edição, 2021. Disponível em: <https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/incendios_florestais_vigilancia_ambienaa l.pdf>. Acesso em 19 set 2021.

SANT’ANNA, M.; BONZANINI, T. Podcasts na Educação Ambiental: O que apontam as pesquisas. Revista Brasileira de Educação Ambiental. São Paulo, v. 18, n° 2: 49-61, 2023.

STEENBOCK, W. A arte de guardar o sol. Rio de Janeiro, 2021. Pag. 18.

Published

2023-10-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

FRANCO, Leonardo Zaklikevis. Ecopedagogy: its relevance and practice. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 18, n. 6, p. 302–310, 2023. DOI: 10.34024/revbea.2023.v18.14909. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/14909. Acesso em: 13 dec. 2025.
Received 2023-03-06
Accepted 2023-07-14
Published 2023-10-01