“Sustainable Being” Project: learning in climate education from the climate journeys at The Climate Reality Project Brasil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14881

Keywords:

Climate Changes, Environmental Education, Changing Habits, Partnership, Social Networks

Abstract

The Climate Reality Project Brasil encourages methodologies for climate education. The objective of this work is to present the Ser Sustentável project, created through the Journeys for the Climate, where it proposes to teach that the climate crisis can be reduced through an Environmental Education process that facilitates the understanding of ecological action as a tool for change. The project began with the publication of photographs of biodiversity, planting seedlings, collecting plastic bottle caps, home composting and ecological habits. It is concluded that the propagation of more sustainable actions guides reflection and the search for changes in attitudes and a greater understanding of the reality of the consequences of global climate change.

 

References

anthropoceno. Journal of Education, Durban, n. 69, p. 43-66, 2017.

FARIA, D. R. de; RAMOS, M. C.; COLTRI, P. P. Sequência Didática como estratégia para ensino sobre desafios socioambientais relacionados às Mudanças Climáticas. Terræ Didatica, Campinas/SP, v. 17, p. e021052, 2021.

GIBB, N. Em preparação para o clima: um guia para escolas sobre as ações climáticas. Paris: UNESCO, 2015.

GRANDISOLI, E. Educação climática: respostas para o presente e futuro. Porvir, São Paulo, 2021. Disponível em: <https://porvir.org/educacao-climatica-respostas-para-o-presente-e-futuro/>. Acesso em: 09 jul. 2022.

JACOBI, P.R. Mudanças climáticas e ensino superior: a combinação entre pesquisa e educação. Educar em Revista, Curitiba, Ed. Esp., n. 3, p. 57-72, 2014.

JACOBI, P.R; GUERRA, A.F.S.; SULAIMAN, S.N.; NEPOMUCENO, T. Mudanças climáticas globais: a resposta da educação. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 16, n. 46, p. 135-148, jan./abr., 2011.

LIMA, G.F.C. Educação Ambiental e mudança climática: convivendo em contextos de incerteza e complexidade. Ambiente & Educação, Rio Grande/RS, v. 18, n. 1, p. 91-112, 2013.

MOREIRA JUNIOR, D.P.; BUENO, C.; SILVA, C.M. da. A utilização de mídias como recurso didático para a abordagem e contextualização das mudanças climáticas na Educação Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 17, n. 2, p.169-183, 2022.

NAÇÕES UNIDAS BRASIL. Transformando nosso mundo: a agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável. Brasília: Nações Unidas Brasil, 2015. Disponível em: <https://brasil.un.org/pt-br/91863-agenda-2030-para-o-desenvolvimento-sustentavel>. Acesso em: 09 jul. 2022.

OLIVEIRA, N.C.R. de; OLIVEIRA, F.C.S. de; CARVALHO, D.B. de. Educação Ambiental e mudanças climáticas: análise do Programa Escolas Sustentáveis. Ciência & Educação, Bauru, v. 27, p. e21068, 2021.

ORTIZ-HERNÁNDEZ, L. Mudança climática: os desafios éticos. Correio da UNESCO, Paris, jul./set. 2019. Disponível em: <https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000370032_por>. Acesso em: 09 jul. 2022.

SILVA, E.M. da. O papel da Educação Ambiental nas ações de combate as mudanças climáticas. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 14, n. 2, p.388-397, 2019.

THE CLIMATE REALITY PROJECT BRASIL. Jornadas pelo clima. 2021. Disponível em:<https://www.climaterealityproject.org.br/jornadas-pelo-clima>. Acesso em: 05 jul. 2022.

THE CLIMATE REALITY PROJECT BRASIL. Microprojetos. 2021. Disponível em: <https://www.climaterealityproject.org.br/microprojetos-turmas-13-a-18>. Acesso em: 05 jul. 2022.

WALS, A. Social learning: towards a sustainable world. Wageningen: Wageningen Academic Publishers, 2007.

Published

2023-03-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

KÜHLEWEIN, Lilian Buss Cardoso. “Sustainable Being” Project: learning in climate education from the climate journeys at The Climate Reality Project Brasil. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 18, n. 2, p. 216–228, 2023. DOI: 10.34024/revbea.2023.v18.14881. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/14881. Acesso em: 5 dec. 2025.