Strategies for Environmental Education in water treatment in indigenous communities in the Amazon

Authors

  • Fabricio Barreto Universidade Federal de Roraima - UFRR
  • Marcos José Salgado Vital Universidade Federal de Roraima - UFRR
  • Meire Joisy Almeida Pereira Universidade Federal de Roraima - UFRR
  • Andreia da Silva Alencar Universidade Federal de Roraima - UFRR https://orcid.org/0000-0002-0747-7333
  • Maria Bárbara de Magalhães Bethonico Universidade Federal de Roraima - UFRR https://orcid.org/0000-0002-0144-0716

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14824

Keywords:

Strategies; Indigenous Communities; Environmental education; Amazon.

Abstract

Environmental Education is necessary for the development of new behaviors or strategies aimed at improving the quality of life of traditional peoples. The objective of the study was to guide the Indigenous Sanitation Agent (AISAN) and indigenous leaders on the importance of caring for their water sources and the search for accessible strategies for resolving the microbiological contamination of water, identified in the first analysis. To this end, the use of hypochlorite in water treatment was advised, but in a way that mixed the substance directly into the distribution network. As a result, AISAN developed a simple but effective mechanism that, after the second collection and analysis of the water, decontamination can be verified, making it safe for human consumption. It is concluded that orientation in environmental education, with actions that demonstrate the effectiveness of innovative strategies, is necessary to improve the quality of life in regions with difficult access and few resources.

Author Biographies

  • Marcos José Salgado Vital, Universidade Federal de Roraima - UFRR
    PhD in Sciences (Environmental Microbiology) from the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ) and full professor at the Federal University of Roraima.
  • Meire Joisy Almeida Pereira, Universidade Federal de Roraima - UFRR
    PhD in Environmental Sciences and Sustainability in the Amazon from the Federal University of Amazonas (UFAM) and professor at the Federal University of Roraima.
  • Andreia da Silva Alencar, Universidade Federal de Roraima - UFRR
    PhD in Natural Resources from the Federal University of Roraima and professor of the Biological Sciences course at the Federal University of Roraima
  • Maria Bárbara de Magalhães Bethonico, Universidade Federal de Roraima - UFRR
    PhD in Geography from the Fluminense Federal University. Effective professor at the Federal University of Roraima.    

References

AMARAL, L.A. et al. Tratamento alternativo da água utilizando extrato de semente de moringa oleífera e radiação solar. Arquivos do Instituto Biológico, São Paulo, v.73, n.3, p.287-293, jul./set., 2006.

APHA, AWWA, WEF. Standard methods for the examination of water and wastewater. 23. ed. Washington: American Public Health Association, 2017. 1504 p.

BETHONICO, M.B.M. Comunidades Indígenas da Região do Baixo São Marcos/Boa Vista - RR. Base cartográfica IBGE/DSEI-Leste, 2020. 1 mapa. Escala 1: 2.500.

BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria GM/MS n.º 888, de 04 de maio de 2021. Consolidação das normas sobre as ações e os serviços de saúde do Sistema Único de Saúde. Brasília: Gabinete do Ministro, 2021. 49 p.

DOMINGUES, V.O. et al. Contagem de bactérias heterotróficas na água para o consumo humano: comparação entre duas metodologias. Revista Saúde, Santa Maria, [S. l.], v. 33, n. 1, p. 15–19, 2007.

FRANCISCO, A.R.; PATERNIANI, J.E.S.; MAYURUNA, J.S. Técnicas alternativas de tratamento de água voltadas para indígenas do Vale do Javari. Inclusão Social, [S. l.], v. 12, n. 1, 2018.

JARDIM, W.F. Medição e interpretação de valores do potencial redox (EH) em matrizes ambientais, Revista Química Nova, v. 37, n. 7, p. 1233-1235, 2014.

MONDARDO, M. Povos indígenas e comunidades tradicionais em tempos de pandemia da Covid-19 no Brasil: estratégias de luta e r-existência. Revista Finisterra, [S. l.], v. 55, n. 115, p. 81–88, 2021.

MOREIRA, G.A.V., GONÇALVES, M.V.P., PORCIÚNCULA, D.C.L. da. O compromisso social da Educação Ambiental no âmbito da escassez hídrica. Revista Brasileira De Educação Ambiental, v.17, n.2, p. 389–414.

UATE, A.A., et al. Resíduos líquidos provenientes da lavagem de automóveis na via pública e seu impacto ambiental na cidade de Maputo e a necessidade de Educação Ambiental. Revista Brasileira De Educação Ambiental, v.17, n.4, p. 385–388, 2022.

OLIVEIRA, J.R.; FERREIRA, J.R.S; QUEIROZ, T.M.A. Água em debate: relato de experiência em escolas no meio urbano, rural e indígena, no centro-oeste do Brasil, microrregião de Tangará da Serra. Revista Conexão UEPG, Mato Grosso, abril 2019.

PICCOLI, A.S. et al. A Educação Ambiental como estratégia de mobilização social para o enfrentamento da escassez de água. Ciênc. Saúde Coletiva, v. 21, n.3, mar, 2016.

ROLLEMBERG, S.; MAGALHÃES, J. Técnicas simplificadas de tratamento de água. Revista Virtual de Química, v. 12, n. 2, 2020.

SANTOS, S.T.; LIMA, A.J.; MICHELAN, D.C.G.S. Perspectivas sobre o uso de materiais alternativos no tratamento de água: revisão sistemática desenvolvida em filtros lentos. Revista Brasileira de Meio Ambiente, v. 9, n. 2, p.121-139, 2021.

Published

2023-10-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

BARRETO, Fabricio; VITAL, Marcos José Salgado; PEREIRA, Meire Joisy Almeida; ALENCAR, Andreia da Silva; BETHONICO, Maria Bárbara de Magalhães. Strategies for Environmental Education in water treatment in indigenous communities in the Amazon. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 18, n. 6, p. 217–227, 2023. DOI: 10.34024/revbea.2023.v18.14824. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/14824. Acesso em: 6 dec. 2025.
Received 2023-02-09
Accepted 2023-06-20
Published 2023-10-01