Post-pandemic critical Environmental Education in Brazil: a meta-ethnography

Authors

  • Andres Alfonso Figueroa Ramírez Universidade Federal de Alfenas/Doutorando
  • João Henrique Teixeira Livio Universidade Federal de Alfenas/Mestrando
  • Fábio de Oliveira Neves Universidade Federal de Alfenas/Professor

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14780

Keywords:

COVID-19, Social re-appropriation of nature, Post-pandemic Environmental Education, Feeling-thought

Abstract

The Covid-19 pandemic is yet another symptom of the socio-environmental crisis. A conjuncture that demands the re-signification of the purposes of Environmental Education through a paradigmatic reformulation to subvert the devastation caused by the instrumentalizing logic of nature. This article corresponds to the analysis of programs of Critical Environmental Education in Brazil between 2020 and 2022, from a systematic review of 11 scientific articles from the meta-ethnographic approach. It was possible to identify, programs that contemplate, moderately, a paradigmatic reformulation of other ways of living. Furthermore, we highlight certain axes that we believe should be incorporated to construct a post-pandemic Environmental Education.

Author Biographies

  • Andres Alfonso Figueroa Ramírez, Universidade Federal de Alfenas/Doutorando

    Graduado em Licenciatura Ciências Naturais e Educação Ambiental pela Universidade Popular de Cesar, Valledupar/Colômbia. Mestre e doutorando em Ciências Ambientais pela Universidade Federal de Alfenas, com bolsa do Programa de Alianças para Educação e Formação (Bolsas Brasil - PAEC OEA-GCUB). 

  • João Henrique Teixeira Livio, Universidade Federal de Alfenas/Mestrando

    Formado em engenharia ambiental pela Faculdade Pitágoras. Atualmente faz parte do programa de pós-graduação em ciências ambientais da universidade federal de Alfenas (Unifal-MG), ingressando no segundo semestre de 2022.

  • Fábio de Oliveira Neves, Universidade Federal de Alfenas/Professor

    Possui graduação em Biotecnologia, Bacharelado, pela Universidade Federal de Alfenas (2012), mestrado em ECOLOGIA E TECNOLOGIA AMBIENTAL pela Universidade Federal de Alfenas (2015), e doutorado em ciências ambientais pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP) Campus-Sorocaba (2022).

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Published

2023-10-01

Issue

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Artigos

How to Cite

RAMÍREZ, Andres Alfonso Figueroa; LIVIO, João Henrique Teixeira; NEVES, Fábio de Oliveira. Post-pandemic critical Environmental Education in Brazil: a meta-ethnography. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 18, n. 6, p. 100–113, 2023. DOI: 10.34024/revbea.2023.v18.14780. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/14780. Acesso em: 6 dec. 2025.
Received 2023-01-26
Accepted 2023-07-14
Published 2023-10-01