The teaching of soils with pedagogical didactic resources in a geographical perspective in remote and face-to-face teaching

Authors

  • Márcia Cristina da Cunha Universidade Federal de Jataí-UFJ
  • Daiane Alves do Nascimento Universidade Federal de Jataí-UFJ

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14645

Keywords:

Solos, Experimentos, Metodologias, Conservação

Abstract

Soil is an essential element of the landscape for the development of human activities. Thus, it is important that the teacher uses the most different didactic-pedagogical resources. Thus, the research aimed to use experimentation methodologies in teaching soils remotely and in person in public and private schools. The applied methodology was based on the construction of didactic materials and questionnaires that were used in remote and face-to-face classes with 6th graders, in a private school and a public school in Jataí-GO. As a result, students in general showed greater interest in face-to-face classes and the use of didactic pedagogical resources. In the answers to the questionnaires, the majority claimed to learn more significantly when these resources are used. Thus, it is concluded that for the teaching of soils, these different teaching methodologies are fundamental for a better understanding of the subject.

Author Biographies

  • Márcia Cristina da Cunha, Universidade Federal de Jataí-UFJ

    Professora Dra. Adjunto A do curso de Geografia da Unidade Acadêmica de Estudos Geográficos em Geografia e do Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal de Jataí-UFJ

  • Daiane Alves do Nascimento, Universidade Federal de Jataí-UFJ

    Mestre em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal de Jataí-UFJ

References

BARROS, W. N.; VIANA, S. F.; CAMPOS, M. C. C.; SOARES, M. D. R. Percepção de solos: experiência com estudantes do 5º ano do ensino fundamental em escola da rede pública de Humaitá, AM. Revista da Universidade Vale do Rio Verde, Três Corações, v. 15, n. 2, p.558- 565, ago./dez. 2017.

CASTELLAR, S. M. V. Educação Geográfica: a psicogenética e o conhecimento escolar. Cad. Cedes, Campinas, vol. 25, n. 66, p. 209-225, maio/ago. 2005.

CAMPOS, J. O.; MARINHO, J. de O.; REINALDO, L. R. L. R. Experimentos como recursos didáticos para educação em solos no ensino de geografia. Revista Ensino de Geografia, Recife, v. 2, n. 1, p. 167-186, 06 jun. 2019.

DOMINGUEZ, J.; RODRIGUEZ, C. M.; NEGRIN, M.A. La educación edafológica entre el transito de laeducación secundaria e launiversidad. In: Congreso Internacional Sobre InvestigaciónEn La Didáctica De LasCiencias, 7., Granada, 2005. Enseñanza de lasciencias, Barcelona, n. extra, 2005.

FALCONI, S. Produção de material didático para o ensino de solos. 115 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Geografia, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2004.

HOSEL, A.S.; FONSECA, E.B.; CUNHA, M.C. Conservação de solos para educação básica. In: XII Jornada de Geografia, 2019.

LIMA,V. C. et al. Projeto Solo na Escola: o solo como elemento integrador do ambiente no ensino fundamental e médio. Expressa Extensão: 7: 1-6., 2002.

LIMA, V. C.; LIMA, M. R.; MELO, V. F. (Eds.) O solo no meio ambiente: abordagem para professores do ensino fundamental e médio e alunos do ensino médio. Curitiba: Universidade Federal do Paraná, Departamento de Solos e Engenharia Agrícola, 2007. 130 p.

SILVA, E. S.; SILVA, J. F.; SILVA, L. C.; LUIGI JÚNIOR, R. A. A produção e o uso de materiais didáticos específicos para o estudo de solos: o relato de uma prática de geografia em uma escola de ensino fundamental em Barreiras. Anais do Encontro nacional de prática de ensino de geografia políticas, linguagens e trajetórias, 14. 2019, Campinas: Enpeg, 2019. p. 1-10.

Published

2023-08-18

Issue

Section

Artigos

How to Cite

CUNHA, Márcia Cristina da; NASCIMENTO, Daiane Alves do. The teaching of soils with pedagogical didactic resources in a geographical perspective in remote and face-to-face teaching. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 18, n. 5, p. 170–190, 2023. DOI: 10.34024/revbea.2023.v18.14645. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/14645. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2022-12-06
Accepted 2023-03-27
Published 2023-08-18