Environmental Education from a critical perspective: an analysis of Basic Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14589

Keywords:

Environmental Education; School; Social Representations of the Environment.

Abstract

This article is an excerpt from a master's thesis with the objective of investigating the perspective of Environmental Education that is developed by teachers in an elementary school in São José, SC. It is a descriptive research with a qualitative approach and the data were submitted to discursive textual analysis (ATD), according to Moraes and Galliazi (2016). The results obtained showed that most teachers have a towards conservative Environmental Education. It is considered the need for training for its teachers, which integrates the critical and problematizing interdisciplinary perspective and the contextualization in their practices related to Environmental Education.

References

AIRES, B.F.C.; BASTOS, R.P. Educação ambiental e meio ambiente: as práticas pedagógicas dos professores da educação básica de Palmas - TO. Revista Brasileira De Educação Ambiental, v. 6, n. 1, p. 52-61, 2011.

ARAÚJO, M.S.; NASCIMENTO, C.M.C. Perspectivas e práticas para a educação ambiental: representações sociais a partir do olhar docente do ensino fundamental em escolas de Boa Vista (RR). Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 13, n. 4, p. 248-259, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Conselho Nacional da Educação. Câmara Nacional de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.

BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 1999.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

GUIMARÃES, M. A formação de educadores ambientais. Campinas: Papirus, 2005.

GUIMARÃES, M. Educação ambiental: participação para além dos muros da escola. In: MELLO, S.S.; TRAJBER, R. (Org.). Vamos cuidar do Brasil: conceitos e práticas em educação ambiental na escola. Brasília, DF: MEC/UNESCO, 2007. p. 85-94.

LAYRARGUES, P.P.; LIMA, G.F.C. As macrotendências político-pedagógicas da educação ambiental brasileira. Ambiente & Sociedade, São Paulo, v. 17, n. 1, p.23-40, jan. 2014.

LOUREIRO, C.F.B. Educação ambiental crítica: contribuições e desafios. In: MELLO, S.S., TRAJBER, R. (Org.). Vamos cuidar do Brasil: conceitos e práticas em educação ambiental na escola. Brasília: MEC/UNESCO, 2007, p. 66-72.

MASSONI, P.C.M. et al. Educação Ambiental Crítica, da Teoria à Prática Escolar: Análise da experiência de um projeto no contexto de uma escola pública do Rio de Janeiro. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 14, n. 2, p. 86-102, 2019.

MONTEIRO, I.F.C.; MONTEIRO, P.D.E.B.S.C.O. A educação ambiental e as representações sociais dos professores da rede pública no ensino fundamental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 12, n. 1, p. 165-176, 2017.

MORAES, R.; GALIAZZI, M.C. Análise textual discursiva. 3 ed. Ijuí: Unijuí, 2016.

MOSCOVICI, S. Representações sociais: investigações em psicologia social. 11. ed. Petrópolis: Vozes, 2015.

RAMOS, M.T.; MONTEIRO, P.D.E.B.S.C.O. Representações sociais de professores em educação ambiental de escolas públicas municipais. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 13, n. 4, p. 281-297, 2018.

REIGOTA, M. Meio ambiente e representação social. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

RODRIGUES, A.R.F.; ROSSO, A.J. O que é meio ambiente? Representação de professores e professoras de Ciências e Biologia. Anais do Encontro Nacional de Pesquisa em Ensino de Ciências (ENPEC), 8., 2011, Campinas. Anais eletrônicos [...]. Campinas: Abrapec, 2011.

SILVA, C.A.; SILVA, F.S.O.; NICOLLI, A.A. Educação ambiental: o que pensam os professores que atuam com o ensino de Ciências, no ensino fundamental. Anais do Encontro Nacional de Pesquisa em Ensino de Ciências (ENPEC), 12., 2019, Rio Grande do Norte. Anais eletrônicos [...]. Rio Grande do Norte: Abrapec, 2019.

TORRES, J.R.; MAESTRELLI, S.R.P. Atributos da educação ambiental escolar no contexto educacional brasileiro: do movimento ambientalista internacional ao nacional. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande, v. 28, p.115-132, jan./jun. 2012.

TORRES, J.R.; FERRARI, N.; MAESTRELLI, S.R.P. In: LOUREIRO, C.F.B.; TORRES, J.R. (org.). Educação ambiental: dialogando com Paulo Freire. São Paulo: Cortez, 2014. p. 13-80.

Published

2023-04-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

DEFREYN, Simone; DUSO, Leandro. Environmental Education from a critical perspective: an analysis of Basic Education. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 18, n. 3, p. 291–310, 2023. DOI: 10.34024/revbea.2023.v18.14589. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/14589. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2022-11-11
Accepted 2023-01-26
Published 2023-04-01