From critical Environmental Education to decolonial Environmental Education: reviewing conceptions in narratives in the light of environmental rationality

Authors

  • Fabiana Pinto de Almeida Bizarria Universidade Federal do Piauí
  • Bruno Galisa de Oliveira Universidade Federal do Piauí
  • Flávia Lorenne Sampaio Barbosa Universidade Federal do Piauí
  • Marcleide Sampaio Oliveira Centro Universitário UNINTA https://orcid.org/0000-0001-5334-8025

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14581

Keywords:

Critical Environmental Education; Decolonial; Rationality.

Abstract

The research, which constitutes a narrative review, aims to present arguments favorable to Decolonial Environmental Education, narrating reflections based on the construct “environmental rationality”, considering seminal studies by Enrique Leff, including debates on ethics, horizontality of knowledge and alternative epistemologies. With the discussion, the panorama of education aimed at social transformations is expanded, with analyzes situated in the social, historical and political context of reference, including possibilities for more assertive interventions, attentive to the recognition of inherent diversity, guaranteeing intelligibility in the multiple ways of being, being, elaborating and intervening.

Author Biographies

  • Fabiana Pinto de Almeida Bizarria, Universidade Federal do Piauí

    Faculdade Luciano Feijão e Professora Colaboradora PPGP/ UFPI.

  • Marcleide Sampaio Oliveira, Centro Universitário UNINTA

    Faculdade Luciano Feijão, FLF.

References

BABALOLA, A.; OLAWUYI, D. S., Advancing Environmental Education for Sustainable Development in Higher Education in Nigeria: Current Challenges and Future Directions, Sustainability, v. 13, nº 19, p. 1-14. 2021

BOFF, L. Saber cuidar: ética do humano: compaixão pela terra. Petrópolis, RJ. Ed. Vozes. 1999.

BOTELHO, L. L. R.; CUNHA, C. C. A.; MACEDO, M. O método da revisão integrativa nos estudos organizacionais. Gestão e Sociedade, v. 5, nº 11, p. 121-136. 2011.

BRASIL. Política Nacional de Educação Ambiental. Lei 9795/99. Brasília. 1999.

CARVALHO, I. C. M. Educação Ambiental Crítica: nomes e endereçamentos da educação. In: LAYRARGUES, P.P. (coord.). Identidades da Educação Ambiental brasileira. Brasília, MMA. Diretoria de Educação Ambiental. 2004.

CARVALHO, I. C. M. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. 2.ed. São Paulo: Cortez. 2006.

CHALITA, G. Educação: a solução está no afeto. São Paulo: Gente. 2002.

COSTA, C. A.; LOUREIRO, C. F. Interdisciplinaridade e Educação Ambiental crítica: questões epistemológicas a partir do materialismo histórico-dialético. Ciênc. Educ, Bauru, v. 21, nº 3. 2015

DEMIDOVA, N. N.; VINOKUROVA, N. F.; LOSHCHILOVA, A. A.; ZULKHARNAEVA, A. V.; MATVEEVA, A. V. El desarrollo de la cultura de gestión ambiental en estudiantes de secundaria en educación no formal con enfoque cultural y ecológico. Apuntes Universitarios, v. 11, nº1, p. 232–251. 2020.

DEMIDOVA, N. N.; VINOKUROVA, N. F. Designing an eco-oriented lifestyle of a student’s personality in a cultural landscape: Theoretical and methodological discourse. Nizhniy Novgorod: Kirilitsa LLC. 2019.

DIAS, G. F. Educação Ambiental: princípios e práticas. 9.ed. São Paulo: Gaia. 2004.

DUSSEL, E. Filosofia de La liberacion: desde La práxis de lós oprimidos. Revista de Estudios e Investigación, v.8, n.13-14, Enero-Diciembre.hy. 1992.

DUSSEL, E. From Critical Theory to the Philosophy of Liberation: Some Themes for Dialogue. Transmodernity: Journal of Peripheral Cultural Production of the Luso-Hispanic World, v. 1, nº 2. 2011.

DUSSEL, E. Transmodernidade e interculturalidade: interpretação a partir da filosofia da libertação. Dossiê: Decolonialidade e perspectiva negra. Soc. Estado, v. 31, nº 1, jan/abr. 2016.

ESCHENHAGEN, M. L. Approaches to Enrique Leff’s Environmental Thought: A Challenge and a Venture that Enriches the Meaning of Life. Enviromental Ethics, v. 34, nº 4, p. 23-429. 2012.

FELICIO, M. J. Gênese da Racionalidade Ambiental utópica. Geoambiente on-line, Jataí, n. 32, set./dez. 2018.

FERRARI, R. Writing narrative style literature reviews, Medical Writing, v.24, n.4, pp.230-235. 2015.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. Ed. 2, Paz e Terra. 1992.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra. 1996.

FREITAS, A. L. C.; FREITAS, L. A. A. Retomando a Educação Ambiental Crítica a partir dos pressupostos de Paulo Freire e Enrique Dussel. Horizontes, v. 38, nº 1. 2020.

FROST, N. Do you know what I mean? The use of a pluralistic narrative analysis approach in the interpretation of an interview. Qualitative Research, v.9, pp. 9–29. 2009.

GEDDES, D.; LINDEBAUM, D. Unpacking the ‘why’ behind strategic emotion expression at work: A narrative review and proposed taxonomy, European Management Journal, v. 38, nº 5, fev. 2020.

GIRON, H.; FERRARO, J. L. S. Uma proposta de diálogo entre Paulo Freire e a Educação Ambiental Crítica, REMEA-Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Ed. Especial EDEA, n. 1, pp. 239-252. 2018.

GOUGH, I. Social policy regimes in the developing world. In: KENNETT, P., (ed.) A Handbook of comparative social policy. Elgar original reference. Edward Elgar Publishing Ltd, Cheltenham UK, pp. 205-224. 2013.

GREEN, B. N.; JOHNSON, D. C.; ADAMS, A. Writing narrative literature reviews for peer-reviewed journals: secrets of the trade. Clinical Update, v. 5, nº 3, p. 101-117. 2006.

GREENHALGH, T.; ROBERT, G.; MACFARLANE, F.; BATE, P.; KYRIAKIDOU, O.; PEACOCK, R. Storylines of research in diffusion of innovation: a meta-narrative approach to systematic review. Social science & medicine (1982), v. 61, nº 2, p. 417–430. 2005.

GROSSMAN, G.; KRUEGER, A. Environmental impacts of a North American free trade agreement. NBER, National Bureau of Economic Research Working Paper, 3914. Cambridge, MA. 1991.

GUEDES, J. C. de S. Educação Ambiental nas escolas de ensino fundamental: estudo de caso. Garanhuns. 2006.

GUIMARÃES, C. Entrevista de Enrique Leff. Revista Senac de Educação Ambiental, v. 16, nº 1, jan/abril. 2007.

HAKALA, H.; O'SHEA, G.; FARNY, S.; LUOTO, S. Re‐Storying the Business, Innovation and Entrepreneurial Ecosystem Concepts: The Model‐Narrative Review Method (January 2020). International Journal of Management Reviews, v. 22, nº 1, p. 10-32, 2020.

HOFSTATTER; L. J. V.; OLIVEIRA, H. T.; SOUTO, F. J. B. Uma contribuição da Educação Ambiental Crítica para (des) construção do olhar sobre a seca no semiárido baiano. Ciênc. Educ., Bauru, v. 22, nº 3, p. 615-633. 2016.

HUI, L.; KHATTAK, S.; AHMAD, M. Measuring the Impact of Higher Education on Environmental Pollution: New Evidence from Thirty Provinces in China. Environmental and Ecological Statistics. v. 28, pp.187–217, 2021.

IARED, V. G. et al. Post-Critical Environmental Education as a Possibility for more Sensitive Educational Practices. Educação & Realidade, 46. 2021.

LEFF, E. Epistemologia Ambiental. São Paulo: Cortez. 2001.

LEFF, E. Aventuras da Epistemologia Ambiental: da articulação das ciências ao diálogo de saberes. Rio de Janeiro, Garamond. 2004.

LEFF, E. Complexidade, Racionalidade Ambiental e diálogo de saberes. Educação & Realidade, v. 34, nº 3, p. 17-24, set./dez. 2009.

LEFF, E. Sustentabilidad y racionalidad ambiental: hacia ‘outro’ programa de sociologia ambiental. Revista Mexicana de Sociología. v. 73, nº 1, 5-46, jan/mar. 2013.

LIMA, G. F. C. Educação Ambiental crítica: do socioambientalismo às sociedades sustentáveis. Educ. Pesqui. v. 35, nº 1. 2009.

LOUREIRO, C. F. B.; LAYRARGUES, P. P. Ecologia política, justiça e Educação Ambiental Crítica: perspectivas de aliança contra-hegemônica. Trabalho, Educação e Saúde, v.11, p. 53-71. 2013.

LOUREIRO, C. F. B. Complexidade e dialética: contribuições à práxis política e emancipatória em Educação Ambiental. Edu. Soc. v. 26, nº 93, dez. 2005.

LUNA-KRAULETZ, M. D. et al. Environmental Education for Sustainability in Higher Education Institutions: Design of an Instrument for Its Evaluation Sustainability, v. 13, nº 13, p. 7129. 2021.

MACHADO, L. R. DE M.; NILO, A. Educação Ambiental Crítica e ecologia integral em oposição à semiformação da indústria cultural. Devir Educação, v. 3, nº 1, p. 50-61. 2019.

MAGDANIEL, M. L. I.; MORALES, J. D. C. J.; PEÑALOZA, Y. J. Educación medioambiental en perspectiva Decolonial: Desafíos ante el modelo civilizatorio occidental. Revista de Filosofia, v. 38, nº 99, p. 547-557. 2021.

MALTA, M. M.; PEREIRA, V. A. Racionalidade Ambiental: possibilidades para a Educação Profissional. REMEA – Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v.1, p. 75-87. 2018.

MARTINS, J. P. D. A.; SCHNETZLER, R. P. Formação de professores em Educação Ambiental Crítica centrada na investigação-ação e na parceria colaborativa. Ciência & Educação (Bauru), v. 24, nº 3, p. 581-598. 2018.

MENDES-DA-SILVA, W. Contribuições e Limitações de Revisões Narrativas e Revisões Sistemáticas na Área de Negócios. Revista de Administração Contemporânea, v. 23, nº 2, p. 1-11. 2019.

MINAYO, C. S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 26 ed. Petrópolis: Vozes. 2007.

MIRANDA, L. F.; SÁNCHEZ, J. O.; VILORIA, J. de J. Environmental sustainability in higher education: Mapping the field. Revista Electrónica de Investigación Educativa, v. 23, nº 09, p. 1-16. 2021.

MOURA PESSOA, H. Educação ambiental e currículos nômades: conexões com a filosofia pós- estruturalista. Ensaio, Pesquisa em Educação Ambiental, v.24. 2022.

NABAES, T. O.; PEREIRA, V. A. Ontologia Ambiental: o reposicionamento do Ser no horizonte da Racionalidade Ambiental. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, 61, 189-204, jul./set. 2016.

NDOU, M.; AIGBAVBOA, C.; THWALA, W. D. Exploring stakeholder roles in the management of indoor environmental quality of higher education institutes in South Africa. Management of Environmental Quality, v. 32 n. 6, p. 1367-1382. 2021.

NGUYEN, K.L.P. et al. Roles of socio- physical environments on air quality control policy with respect to knowledge, attitude and intention. J. Clean. Prod. v..288. 2021.

OLAWUYI, D.S. Principles of Nigerian Environmental Law: Afe Babalola University Press: Ado Ekiti, Nigeria, 1–25. 2015.

OLIVEIRA, A. J. DE; DE SOUZA FREIRE, F. Isomorfismo Institucional e Sustentabilidade Ambiental das Instituições Federais de Ensino Superior (IFES). Brasileiras. REUNIR Revista de Administração Contabilidade e Sustentabilidade, v. 11, nº 2, p. 16-32. 2022.

PALMA, I. R. Análise da percepção ambiental como instrumento ao planejamento da Educação Ambiental. Dissertação para a obtenção do título de Mestre em Engenharia. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. 2005.

PENELUC, M. D. C.; PINHEIRO, B. C. S.; MORADILLO, E. F. d. Possíveis confluências filosóficas e pedagógicas entre a Educação Ambiental Crítica e a pedagogia histórico-crítica. Ciência & Educação (Bauru), 24, p. 157-173. 2018.

PEREZ-LOPEZ, J. B.; ORRO A.; NOVALES, M. Environmental Impact of Mobility in Higher-Education Institutions: The Case of the Ecological Footprint at the University of A Coruña (Spain), Sustainability, v. 13, nº 11, 6190. 2021.

PORTO-GONÇALVES, C. W.; LEFF, E. Political Ecology in Latin America: the Social Re-Appropriation of Nature, the Reinvention of Territories and the Construction of an Environmental Rationality. Desenvolv. Meio Ambiente, v.35, p. 65-88, dez. 2015.

QUIJANO, A. Coloniality and modernity/rationality. Cultural Studies, v.21, March/May, p. 168-178. 2007.

QUIJANO, A. Colonialidad del poder, raza y capitalismo. Debates en Sociología, v.49. 2019a.

QUIJANO, A. Eurocentrismo y perspectivas epistêmicas. Debates en Sociología, v.49, p. 181-196. 2019b.

RAMOS, E. C. A abordagem naturalista na Educação Ambiental. Uma análise dos projetos ambientais de educação em Curitiba. 232f. Tese (Doutorado em Ciências Humanas), Pós-graduação interdisciplinar em Ciências Humanas, Centro de Filosofia e Ciências Humanas. Universidade Federal de Santa Catarina. 2006.

ROBOTTOM, I. Critical Environmental Education Research: Re-Engaging the Debate. Canadian Journal of Environmental Education, v. 10, nº 1. 2005.

ROTHER, E.T. Revisão sistemática X revisão narrativa. Acta Paulista de Enfermagem, v. 20, nº 2, v-vi. 2007.

RUPAREL, N.; CHOUBISA, R. Knowledge hiding in organizations: a retrospective narrative Review and the way forward. Dynamic Relationships Management Journal, v. 9, n. 1, p. 5-22. 2020.

SALAZAR, T. D. N. J. M. Educación ambiental para la sustentabilidad (Environmental education for sustainability). Horiz. Sanit, v.8, p. 4–7. 2009.

SANTOS, F.A. et al. Environmental Education in Brazil: Socio-Historical Perspectives in Formal Teaching for Sustainability. Creative Educ. v.11, 103613. 2020.

SILVA, R. P. I.; MAIA, F. J. F. A aplicação da extrafiscalidade à Política Nacional de Resíduos Sólidos examinada pela perspectiva de Enrique LEff. Revista Acadêmica de Direito do Recife. v. 89, nº 1, jan./jun. 2017.

SU, Y.; JIANG, Q.; KHATTAK, S.I. et al. Do higher education research and development expenditures affect environmental sustainability? New evidence from Chinese provinces. Environ Sci Pollut Res, v.28. 2021.

SUÁREZ-PERALES, I.; VALERO-GIL, J.; LA HIZ, D. I. L.; RIVERA-TORRES, P.; GARCÉS-AYERBE, C. Educating for the future: How higher education in environmental management affects pro-environmental behaviour, Journal of Cleaner Production, v.321. 2021.

TORRACO, R. J. Writing Integrative Literature Reviews: Guidelines and Examples. Human Resource Development Review, v. 4, nº 3, p. 356–367. 2005.

TORRACO, R. J. Writing Integrative Literature Reviews: Using the Past and Present to Explore the Future. Human Resource Development Review, v. 15, nº 4, p. 404–428. 2016.

TOZONI-REIS, M. F. C. Formação dos educadores ambientais e paradigmas em transição. Ciência & Educação, v. 8, nº 1, p. 83 – 96. 2002.

TOZONI-REIS, M. F. C. Temas ambientais como “temas geradores”: contribuições para uma metodologia educativa ambiental crítica, transformadora e emancipatória. Educar, Curitiba, v.27, p. 93-110. 2006.

TOZONI-REIS, M. F. C. Fundamentos teóricos para uma pedagogia crítica da Educação Ambiental: algumas contribuições. Anais da 30ª Reunião Anual da Anped, Caxambu, MG. 2007.

TOZONI-REIS, M. F. C. Sobre educar e transgredir. Ciênc. Educ., Bauru, v. 25, nº 1, 3-4. 2019.

UNESCO. Educação Ambiental: as orientações gerais da Conferência de Tbilisi. Paris: Impimerie des Presses. 1980.

WHITTEMORE, R.; KNAFL, K. A revisão integrativa: atualizada metodologia. Diário do Avançado Enfermagem, v. 52, nº 5, p. 546-553. 2005.

WONG, G., et al RAMESES publication standards: meta-narrative reviews, BMC medicina, v. 11, nº 1, p.1-15. 2013.

YANG, M.; WANG, J.; YASMIN, F. Does Higher Business Education Champion Environmental Sustainability for Next Generation of Leaders? An Assessment of In-School Students and Alumni’s Perspective. Polish Journal of Environmental Studies, v. 30, nº 6, p. 5317-5332. 2021.

YUAN Y.; HUNT, H. R. Systematic reviews: The good, the bad, and the ugly. Am J Gastroenterol, v. 104, nº 5, p. 1086-1092. 2009.

Published

2023-04-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

BIZARRIA, Fabiana Pinto de Almeida; OLIVEIRA, Bruno Galisa de; BARBOSA, Flávia Lorenne Sampaio; OLIVEIRA, Marcleide Sampaio. From critical Environmental Education to decolonial Environmental Education: reviewing conceptions in narratives in the light of environmental rationality. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 18, n. 3, p. 172–195, 2023. DOI: 10.34024/revbea.2023.v18.14581. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/14581. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2022-11-07
Accepted 2023-01-26
Published 2023-04-01