Conceptions of Environmental Education of teachers in training: an analysis of undergraduate degrees at UFPB

Authors

  • Theóffillo da Silva Lopes Universidade Federal da Paraíba
  • Francisco José Pegado Abílio Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14499

Keywords:

Conceptions, Environmental Education, Initial Training of Teachers

Abstract

This study aimed to identify the conceptions of Environmental Education of the students of the Degree in Social Sciences, History, Geography and Biological Sciences at the UFPB, João Pessoa Campus, during their initial training. Therefore, in a qualitative approach, a semi-structured questionnaire was applied in order to characterize the target audience, the importance of EE for this audience and their conceptions about it. From the Content Analysis, it was possible to observe that the concepts presented express an inclination to a Conservative Environmental Education, presenting itself through the Conservationist and Pragmatic macrotrends.

Author Biographies

  • Theóffillo da Silva Lopes, Universidade Federal da Paraíba

    Doutorando em Educação pelo PPGE/UFPB, Mestre em Desenvolvimento e Meio Ambiente pelo PRODEMA/UFPB, Especialista em Educação Ambiental pelas Faculdades Integradas de Patos (FIP) e Graduado em Pedagogia pela UFPB. Pedagogo da PROEX/UFPB (Técnico-Administrativo em Educação) e Professor da Educação Básica I na Prefeitura Municipal de João Pessoa, com atuação na Educação de Jovens e Adultos.

  • Francisco José Pegado Abílio, Universidade Federal da Paraíba

    Professor Titular do Departamento de Metodologia da Educação, do Centro de Educação da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Bacharel em Ciências Biológicas pela UFPB (1994), Licenciado em Ciências Biológicas pela UFPB (2001), Mestre em Ciências Biológicas (Zoologia) pela UFPB (1997), Doutor em Ciências pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) (2002) e Pós-Doutor em Educação (Educação Ambiental) pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT - 2011) sob a supervisão da Profa. Dra. Michèle Sato. 

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Published

2023-04-01

Issue

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Artigos

How to Cite

LOPES, Theóffillo da Silva; ABÍLIO, Francisco José Pegado. Conceptions of Environmental Education of teachers in training: an analysis of undergraduate degrees at UFPB. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 18, n. 3, p. 124–155, 2023. DOI: 10.34024/revbea.2023.v18.14499. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/14499. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2022-10-20
Accepted 2023-01-26
Published 2023-04-01