Environmental Education in the context of agricultural activities at the Instituto Agrário de Chókwè - Mozambique

Authors

  • Munossiua Efremo Macorreia Universidade Save-Unisave-Moçambique

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14483

Keywords:

Environmental Education; Agricultural Practice; Conservation.

Abstract

This study presented a reflection on the analysis of the perception of the apprentices of the Instituto Agrário de Chókwè on agricultural practices in the school context, understanding how environmental impacts are worked and looking for alternatives to assist agrarian development without harming the survival needs of the local environment. The methodology that served as the basis for this study was exploratory research of a bibliographic nature, discussing the various scientific contributions that allowed us to reach the results that Environmental Education in the region under study is not applied accordingly during practical classes of agricultural production. In this way, the insertion of the methodology of environmental agricultural practices to raise awareness among apprentices and the surrounding population, teaching the need to build new knowledge related to the introduction of sustainable agricultural practices aimed at optimizing agricultural production, may result in concrete actions to the change of perspective towards an agricultural production that develops strategies that collaborate with sustainable practices in agriculture.

References

ALBUQUERQUE, M. Educação Ambiental e EJA: Percepção dos alunos sobre o ambiente. Educação Ambiental em Ação. Novo Hamburgo. N.42, Ano. XI. Dez/2012-Fev/2013.

BRASIL, Paraná Cooperativo - Ações de responsabilidade social do cooperativismo paranaense. Balanço social, Ano 4, nº 46, 2007.

BRASIL, Paraná Cooperativo - Ações de responsabilidade social do cooperativismo paranaense. Balanço social, Ano 4, nº 46, 2008.

BOCCATO, V. R. C. Metodologia da pesquisa bibliográfica na área odontológica e o artigo científico como forma de comunicação. Rev. Odontol. Univ. São Paulo, São Paulo, SP, v. 18, n. 3, 2006.

GUIMARÃES, M. Educação Ambiental Crítica. In: LAYRARGUES, P.P. (coord.). Identidades da Educação Ambiental Brasileira. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004.

MEIRELLES, M.S.; SANTOS, M.T. Educação Ambientaluma Construção Participativa 2ª ed. São Paulo. 2005.

MEDEIROS,B.A. et al. A Importância da Educação Ambiental na escola nas séries iniciais. Revista Faculdade Montes Belos, v.4, n.1, set.2011.

MACHADO FILHO, H. Dos objetivos do milênio aos objetivos do desenvolvimento sustentável: lições aprendidas e desafios. In: União Europeia, Brasil e os desafios da agenda do desenvolvimento sustentável. Rio de Janeiro: Konrad Adenauer Stiftung, 2016

MELLAZO, G. C. Percepção ambiental e Educação Ambiental: uma reflexão sobre as relações interpessoais e ambientais no espaço urbano. Olhares & Trilhas, Uberlândia, ano 6, n. 6, 2005.

PONTALTI, E.S. Projeto de Educação Ambiental: Parque Cinturão Verde de Cianorte, 2005.

PHILIPPI JR., A.; PELICIONI, M.C.F. [Ed.]. Educação Ambiental e sustentabilidade. Barueri: Manole, 2005.

RAMOS, A.C.B et al. Mecanismo de proteção ambiental em áreas particulares. In: LITLLE, P. E (Org). Políticas ambientais no Brasil: análise, instrumento e experiência: São Paulo: Peirópolis, Brasília, DF: IIEB, 2003.

REIGOTA, M. O que é Educação Ambiental. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 2009.

SCHORR, M. K. A Agroecologia, Agricultura Biodinâmica e a Permacultura para as Áreas de Proteção Ambientais Brasileiras. Brasília-DF. 14p. 1996.

SORRENTINO, M. et al. Educação Ambiental como política pública. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, mai/ago. 2005

ZAKRZEVSKI, S. B. B. Por uma Educação Ambiental crítica e emancipatória no meio rural. Revista Brasileira de Educação Ambiental. Brasília: Rede Brasileira de Educação Ambiental, V.0, 2004. pp.79-86. Disponível em: <https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/1859/1264>. Acesso em 18 de janeiro de 2023.

Published

2023-02-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

MACORREIA, Munossiua Efremo. Environmental Education in the context of agricultural activities at the Instituto Agrário de Chókwè - Mozambique. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 18, n. 1, p. 43–53, 2023. DOI: 10.34024/revbea.2023.v18.14483. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/14483. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2022-10-17
Accepted 2022-11-11
Published 2023-02-01