Analysis of environmental perception from sustainability concepts with students of the 2nd year of high school in a state school in Natal (RN, Brazil)

Authors

  • Danielle Domingos da Silva Marques Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte
  • Marcelo de Souza Marques Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte
  • André Luiz Lopes Toledo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14337

Keywords:

Environmental Education, Sustainability, Environmental Perception

Abstract

The present study had the purpose of analyzing the environmental perception of students in the 2nd year of high school at the State School Berilo Wanderley, located in the city of Natal (RN, Brazil). In view of this, lectures were held addressing environmental and sustainable topics. For that, it was finalized through the application of a virtual structured questionnaire, through Google Forms. Most of the participants in the questionnaire had a good environmental perception of sustainability. It can be said that the students of the school in question, in general, are committed to environmental issues not only theoretically, but also through the practice of sustainable attitudes and behaviors.

References

AGUIAR, D. R. C. Educação Ambiental e sustentabilidade: reflexões críticas e propositivas. Curitiba: CRV, 2021.

BIASOLI, S. Fundamentos de Educação Ambiental para sustentabilidade. Livro Digital. BRASIL: Editora SENAC São Paulo. 2018.

BIZERRA, A. M. C.; QUEIROZ, J. L. A.; COUTINHO, D. A. M. O impacto ambiental dos combustíveis fósseis e dos biocombustíveis: as concepções de estudantes do ensino médio sobre o tema. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 13, nº 3: 299-315, 2018.

BOFF, L. Dignitas terrae. Ecologia: grito da Terra, grito dos pobres. 3ª ed. São Paulo: Átila, 1995.

BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Planalto. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9795.htm>. Acesso em: 09 de ago. 2022.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Planalto. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>. Acesso em: 16 de ago. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: proposta preliminar segunda versão revista. Brasília: MEC. 2016. Disponível em: <http://historiadabncc.mec.gov.br/documentos/bncc-2versao.revista.pdf>. Acesso em: 16 de ago. 2022.

CARVALHO, E. A. Educação Ambiental, ecopedagogia e sustentabilidade. Livro Digital. Editora Dialética. 2020.

DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO BÁSICA EQUIPE DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL. Educação Ambiental e Escola Sustentável - Formação em Ação. Governo do Estado / Paraná. 2017. Disponível em: <http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/formacao_acao/2semestre2017/fa2017_educacao_ambiental_roteiro.pdf>. Acesso em: 12 de ago. 2022.

FEIL, A. A.; SCHREIBER, D. Sustentabilidade e desenvolvimento sustentável: desvendando as sobreposições e alcances de seus significados. Cadernos EBAPE.BR. Fundação Getúlio Vargas. 2017. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/cebape/a/hvbYDBH5vQFD6zfjC9zHc5g/?lang=pt&format=pdf>. Acesso em: 01 ago. 2022.

FERREIRA, L. C.; MARTINS, L. C. G. F.; PEREIRA, S. C. M.; RAGGI, D. G.; SILVA, J. G. F. Educação Ambiental e sustentabilidade na prática escolar. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 14, nº2, 201-214, 2019.

HOVE, H. Critiquing Sustainable Development: A Meaningful Way of Mediating the Development Impasse? Undercurrent, v. 1, n. 1, p. 48-54, 2004.

INSTITUTO BRASILEIRO DE DEFESA DO CONSUMIDOR. Mentira Verde – A prática de Greenwashing nos produtos de higiene, limpeza e utilidades domésticas no mercado brasileiro e suas relações com os consumidores. São Paulo, 2019. Disponível em: <https://idec.org.br/sites/default/files/relatorio_greenwashing_2019.pdf>. Acesso em: 08 de ago. 2022.

NASCIMENTO, E. P. Trajetória da sustentabilidade: do ambiental ao social, do social ao econômico. Estudos Avançados, São Paulo, v. 26, nº 74, p. 51-64. 2012.

ONU. Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. Agenda 2030. Disponível em: <https://brasil.un.org/pt-br/sdgs>. Acesso em: 10 de ago. 2022.

RECICLA SAMPA. Reciclagem: o guia absolutamente completo. 2020. Disponível em: <https://www.reciclasampa.com.br/artigo/reciclagem:-o-guia-absolutamente-completo#:~:text=O%20que%20%C3%A9%20reciclagem,qualidade%20de%20vida%20das%20pessoas>. Acesso em: 09 de ago. 2022.

SANTOS, M. P.; GALVÃO, L. C. M. S.; PINTO, A. S. Percepções de alunos da primeira série do ensino médio a cera das mudanças climáticas globais. Scientia Plena, v. 15, n. 1, p. 1-15, 2019. Associação Sergipana de Ciência.

SILVA, C. C.; FISCH, G.; GONÇALVES, M. C.; GALVÃO, C. S. Mudanças Climáticas: percepção dos estudantes do ensino técnico integrado do IFTO – Campus Araguatins. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 17, nº 4: 78-96, 2022.

SILVA, A. P.; JÚNIOR, R. P. S. Educação Ambiental e sustentabilidade: é possível uma integração interdisciplinar entre o ensino básico e as universidades? Ciênc. Educ. (BAURU), v.25, n.3, 2019. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ciedu/a/KqyF5QRqxfLzmkGGWFMvqbQ/?lang=pt>. Acesso em: 15 de ago. 2022.

SOUZA, F. R. S. Educação Ambiental e sustentabilidade: uma intervenção emergente na escola. Relatos de Experiência. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 15, nº3, 2020.

Published

2023-04-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

MARQUES, Danielle Domingos da Silva; MARQUES, Marcelo de Souza; TOLEDO, André Luiz Lopes. Analysis of environmental perception from sustainability concepts with students of the 2nd year of high school in a state school in Natal (RN, Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 18, n. 3, p. 104–123, 2023. DOI: 10.34024/revbea.2023.v18.14337. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/14337. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2022-09-14
Accepted 2022-12-13
Published 2023-04-01