Environmental Education and strategies for preservation: a study in a school in the city of Ariquemes (RO, Brazil).

Authors

  • Bruna Mattos Leal Fundação Universidade Federal de Rondônia
  • Reginaldo de Oliveira Nunes Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - Unilab https://orcid.org/0000-0003-4287-9036
  • Ludimilla Ronqui Fundação Universidade Federal de Rondônia

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14286

Keywords:

Conscientização; Conservação; Educação Ambiental.

Abstract

Environmental Education (EA) is aimed at training and raising people’s awareness of environmental problems and the preservation of natural resources. The objective of the research was to evaluate the development of the theme preservation of the environment in a school in the city of Ariquemes, state of Rondônia. The method used for analysis was qualitative and for the investigation a questionnaire containing eleven open questions was applied to teachers in the early of Elementary School. The results made it possible to verify that the teachers work with few themes and actions that comprise the preservation of the environment and that actions are necessary that discuss the theme through Environmental Education.

 

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BRASIL. Lei n° 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação. Ambiental, institui a Política da Educação Ambiental e dá outras providências. Disponível em: <http://www.lei.adv.br/9795-99.htm>. Acesso em: 14 jun. 2022.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: meio ambiente: saúde. 3. ed Brasília-DF: Ministério da Educação. Secretaria da Educação Fundamental, 2001.

CAMBOIM, J.F.F; BARBOSA, A. G. Estratégias de Educação Ambiental por meio da atuação da com-vida: vivências em uma escola do Recife-PE. Revista Holos, v. 01, p. 124- 136, 2012.

CONRADO, L. M. N.; SILVA, V. H. Educação Ambiental e interdisciplinaridade: um diálogo conceitual. Revista Gestão e Sustentabilidade Ambiental. Florianópolis, v. 6, n. 3, p. 651-665, out./dez., 2017.

COSTA, C. L.; BIZERRA, A. M. C. Um estudo sobre as relações dos professores de Ciências da Natureza das Escolas públicas de Rafael Fernandes (RN) com a Educação Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 16, n. 6, 2021.

FRAGOSO, E.; NASCIMENTO, E. C. M. A Educação Ambiental no ensino e na prática escolar da Escola Estadual Cândido Mariano – Aquidauana/MS. Revista Ambiente e Educação. Rio Grande, v.01, 23, n.1, p. 161-184, 2018.

GARCIA, Julia Ferreira, MARIOTINI, Sérgio Donizeti. O papel da família, da escola e da comunidade no fracasso escolar. Cadernos de Educação: Ensino e Sociedade, Bebedouro SP, p. 312-331, 2017.

GOMES, J. N. D.; SANTOS, L. A. dos; APARECIDA, A. Educação Ambiental na Conscientização e preservação do Meio Ambiente: Unidade Escolar Zezita Sampaio, Buriti dos Lopes, PI. Revista de Educação Ambiental, v.23, n. 1, p, 225-247, 2018.

GONÇALVES, A. F.; SILVEIRA, A. S.; CRISTO, J. P. de; GATINHO, R. das G. B. de S.; JUNIOR, A. P. A Educação Ambiental e o ensino de ciências (6° ao 9° ano) na escola pública e privada. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 14, n.1, p. 394-415, 2019.

GONÇALVES, J.; DE OLIVEIRA, T.; GONÇALVES, M. Educação Ambiental e seus desdobramentos hoje no Brasil: uma revisão sistemática. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 17, n. 4, p. 247–260, 2022.

IBGE. Pesquisa: Área dos municípios: Ariquemes 2018. Disponível em: <https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ro/Ariquemes/panorama>. Acesso em: 14 jun. 2022.

JOSLIN, É. B.; ROMA, A. C. A importância da Educação Ambiental na formação do pedagogo: construção de consciência ambiental e cidadania. Revista Ciência Contemporânea. Guaratinguetá, São Paulo, v. 2, n.1, p. 95 – 110, jun./dez. 2017.

MEDEIROS, A. B.; MENDONÇA, M. J. S. L.; SOUSA, G. L. ; OLIVEIRA, I. P. de. A Importância da Educação Ambiental na escola nas séries iniciais. Revista Faculdade Montes Belos, v. 4, n. 1, p. 02-17, 2011.

NARCISO, K. R. S. Uma análise sobre a importância de Trabalhar Educação Ambiental nas Escolas. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande, v. 22, p. 86-94, 2009.

OLIVEIRA, E. S.; ROSA, N. G. C.; PINHEIRO, E. R. B. B.; FERREIRA, A. L. M.; FERREIRA, A. P. M.; DIAS, L. C.; SAWCZUK, R. B. S.; SOUSA, N. T. G. S. Educação Ambiental: uma proposta prática. Revista Educação Ambiental em Ação, Maranhão, n. 72, set., 2020.

OLIVEIRA, M. S.; OLIVEIRA, B. S.; VILELA, M. C. S.; CASTRO, T. A. A. A importância da Educação Ambiental na escola e a reciclagem do lixo orgânico. Revista Científica Eletrônica de Ciências Sociais Aplicadas da Eduvale, Jaciara/MT, v. 01, n.07, p. 01-20, 2012.

PEDRINI, A. G. Sustentabilidade socioambiental para o ensino básico brasileiro: proposta para “o novo normal”. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 16, n. 6, p. 531–557, 2021.

PINHEIRO, A. A. de S.; NETO, B. M. de O.; MACIEL, N. M. T. C. A importância da Educação Ambiental para o aprimoramento profissional, docente e humano. Revista Ensino em Perspectivas, Fortaleza, v. 2, n. 1, p. 1-12, 2021.

REIS, F. H. C. S.; MOURA, A. R. L.; CABRAL, W. R.; MIRANDA, R. C. M. A Educação Ambiental no Contexto Escolar Brasileiro. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 16, n. 6, p. 69–82, 2021.

RIBEIRO, F. A. A importância da Educação Ambiental como prática de ensino no contexto da educação física escolar. Anais do 8º CONPEF - Congresso Norte Paranaense de Educação Física Escolar. Curitiba- PR, 2017.

ROMÃO, E. L.; BARGOS, D. C.; SILVA, L. A. G.; MELO, L. R. Percepção ambiental de alunos de graduação em engenharia sobre a importância da Educação Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 15, nº 1, p. 194-208, 2020.

SILVA, É. L.; SOUSA, F. R. L.; FRADE, C. M.; SILVA, G. B.; PESSOA, M. F.; SILVA, M. D. S.; MELO, C. X. Educação Ambiental: um estudo com alunos e professores de duas escolas públicas municipais. Paraíba, 2019.

TAMBORLIN, J. F.; VALDANHA NETO, D.; PLATZER, M. B. Um minuto para a interdisciplinaridade: um retrato da Educação Ambiental em uma escola pública paulista. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 17, n. 4, p. 128–144, 2022.

TAVARES, F. B. R.; SOUSA, F. C. F.; SANTOS, V. É. S. A Educação Ambiental com perspectiva transdisciplinar no contexto da legislação brasileira. Revista Research, Society and Development, v.7, n. 12, p. 01-22, 2018.

TEIXEIRA, L. C. T.; SILVA, M. M. T.; AZEVEDO, A. D. M. A Educação Ambiental e os documentos oficiais da educação básica: uma abordagem interdisciplinar à luz da BNCC. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 17, n. 4, p. 425–445, 2022.

ZAGO, M. R. R. S.; VAZ, A. C. N.; CRUZ, M. A. L.; PEREIRA, W. L.; KRELLING, L. M. Ações da Educação Ambiental: reflexões e práticas na escola. Tecnologias, sociedade e conhecimento, v. 8, n. 1, p.30-54, jun. 2021.

Published

2023-02-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

LEAL, Bruna Mattos; NUNES , Reginaldo de Oliveira; RONQUI, Ludimilla. Environmental Education and strategies for preservation: a study in a school in the city of Ariquemes (RO, Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 18, n. 1, p. 28–42, 2023. DOI: 10.34024/revbea.2023.v18.14286. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/14286. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2022-08-31
Accepted 2022-11-05
Published 2023-02-01