Critical Environmental Education and the power of communication for climate justice

Authors

  • Karolina von Sydow Domingues Gomes Programa de Pós-Graduação em Integração da América Latina da Universidade de São Paulo (PROLAM-USP).
  • André Chaves de Melo Silva Programa de Pós-Graduação em Integração da América Latina da Universidade de São Paulo (PROLAM-USP)

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14284

Keywords:

Climate Changes; Science; Environment; Communication; Scientific Divulgation; Popularization; Journalism; Public Policy; Sustainability.

Abstract

This article aims to present a brief overview of environmental education trajectory at the global level, an approach to the current of strategic practice, highlighting the importance of its applicability in the climate justice era to combat global warming and mitigation associated effects. The text will also show the relevance of communication, based on scientific dissemination, to encouraging EE actions and planning public policies for environmental governance in favor of sustainable development.

References

ARTAXO, P. Uma nova era geológica em nosso planeta: o Antropoceno? Revista USP, São Paulo, nº 103, p. 13-24, 2014.

AMARAL, M.F; LOOSE, E.B; GIRARDI, I.M.T. Mini manual para a cobertura jornalística das mudanças climáticas [recurso eletrônico], 1ª ed., Santa Maria: FACOS-UFSM, 2020.

AMARAL, F.V.; JULIANI, J.P. Diálogo entre comunicação e divulgação científica: reflexões para o desenvolvimento de habilidades em competência crítica da informação. Biblos: Revista do Instituto de Ciências Humanas e da Informação, Rio Grande, v. 34, n. 01, p. 06-18, jan./jun. 2020.

BELLESA, M. Os critérios para a definição da nova época geológica, o Antropoceno. Instituto de Estudos Avançados da Universidade de São Paulo (IEA-USP), 2018. Disponível em http://www.iea.usp.br/noticias/conversa-sobre-o-antropoceno.

BUENO, F.P. A perspectiva da Educação Ambiental crítica frente ao iminente colapso socioambiental global. Publ. UEPG Appl. Soc. Sci., Ponta Grossa, ed. 29, pp.1-18, 2021.

CARVALHO, A.I. Antropoceno: a Era do colapso ambiental. Centro de Estudos Estratégicos da Fiocruz (CEE-Fiocruz), 2020. Disponível em https://cee.fiocruz.br/?q=node/1106.

FÁVARO, L.C.; FONSECA, L.R.; MAGALHÃES, S.R.S.; PEREIRA, D.F. A história da Educação Ambiental perpassando pela concepção crítica e emancipatória. Educação Ambiental em Ação, Artigo, nº 72, 2020.

IAQUINTO, B.O. A Sustentabilidade e suas dimensões. Revista da Esmesc, v.25, n.31, p. 157-178, 2018.

JACOBI, P.R et.al. Mudanças climáticas globais: a resposta da educação. Revista Brasileira de Educação, v. 16 nº 46, 2011.

JACOBI, P.R et.al. (org.). Novos temas em emergência climática: para os ensinos fundamental e médio [recurso eletrônico]. Instituto de Energia e Ambiente da Universidade de São Paulo (IEE-USP), 2021.

JACOBI, P.R et.al. (org.). Amazônia: alternativas à devastação [recurso eletrônico]. Instituto de Energia e Ambiente da Universidade de São Paulo (IEE-USP), 2021.

JACOBI, P.R; SULAIMAN, S.N. Governança ambiental urbana em face das mudanças climáticas. Revista USP, São Paulo, nº109, p. 133-142, 2016.

LIMA, G. F. C.; LAYRARGUES, P. P. Mudanças climáticas, educação e meio ambiente: para além do Conservadorismo Dinâmico. Educar em Revista, Curitiba, ed. esp., n. 3, p. 73-88, 2014.

MICELI, B.S. et. al. Mudanças climáticas e a Divulgação Científica: uma análise das Revistas Ciência Hoje e Superinteressante. Ensino, Saúde e Ambiente, v.13 (1), p. 1-19, 2020.

MOREIRA, B.D.; SILVA, A.C.M. (org.). Divulgação científica: debates, pesquisas e experiências. Cuiabá : EdUFMT, 2017.

PORTAL LABI-UFSCAR. Jornalismo, Clima e o poder das palavras. Disponível em: http://www.labi.ufscar.br/2019/05/30/clima-e-o-poder-das-palavras/.

PORTAL WWF-Brasil, 2021. As Mudanças Climáticas, 2021. Disponível em: <https://www.wwf.org.br/natureza_brasileira/reducao_de_impactos2/clima/mudancas_climatic as2/?gclid=Cj0KCQiAweaNBhDEARIsAJ5hwbcMeysGnhOiaq54S3fyqra5KB3WHzHBjBe GuCc9kYOMrh3UA6RAAFAaAlpIEALw_wcB>.

RODRIGUES, G.S.S.C; COLESANTI, M.T.M. Educação Ambiental e as Novas Tecnologias de Informação e Comunicação. Sociedade & Natureza, Uberlândia, v.20, n.1, pp.51-66, jun. 2008.

RODAS, C.A; DI GIULIO, G.M. Mídia brasileira e mudanças climáticas: uma análise sobre tendências da cobertura jornalística, abordagens e critérios de noticiabilidade. Universidade Federal do Paraná (UFPR), Desenvolv. Meio Ambiente, v. 40, p. 101-124, 2017.

ROSS A.; BECKER, E.L.S. Educação Ambiental e Sustentabilidade. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental, v.5, n.5, p. 857-866, 2012.

RUFINO, B.; CRISPIM, C. Breve resgate histórico da Educação Ambiental no Brasil e no mundo. Instituto Brasileiro de Estudos Ambientais (IBEAS), Anais do VI Congresso Brasileiro de Gestão Ambiental, Porto Alegre/RS, 23 a 26/11/2015.

SAUVÉ, L. Uma Cartografia das Correntes em Educação Ambiental. In: SATO, M., CARVALHO, I. (Orgs). 2003. A pesquisa em Educação Ambiental: cartografias de uma identidade narrativa em formação. Disponível em:<http://web.unifoa.edu.br/portal_ensino/mestrado/mecsma/arquivos/sauve-l.pdf>. Acesso em 21 de janeiro de 2023.

SEIXAS, S.R.C; FERREIRA, L.C. Mudanças climáticas e COVID 19: perspectivas futuras para enfrentamento de eventos extremos. Núcleo de Estudos e Pesquisas Ambientais – NEPAM/UNICAMP, 2020.

SEIXAS, C. S.; PRADO, D. S. JOLY, C. A. Governança Ambiental no Brasil: Rumo aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Cadernos Gestão Pública e Cidadania, São Paulo, v. 25, n. 81, p. 1-21, 2020.

STOERMER, E.; CRUTZEN, P. O Antropoceno, Global Change Newsletter, p. 17- 18, 2000.

SORRENTINO, M.; RAYMUNDO, M.H.A; BRIANEZI, T. (org.). Como construir políticas públicas de Educação Ambiental para sociedades sustentáveis? [livro eletrônico], São Carlos (SP), Diagrama Editorial, 2015.

SULAIMAN, S.N. Educação Ambiental, Sustentabilidade e Ciência: o papel da mídia na difusão de conhecimentos científicos. Ciência & Educação, v. 17, nº 3, p. 645- 662, 2011.

Published

2023-02-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

GOMES, Karolina von Sydow Domingues; SILVA, André Chaves de Melo. Critical Environmental Education and the power of communication for climate justice. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 18, n. 1, p. 477–491, 2023. DOI: 10.34024/revbea.2023.v18.14284. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/14284. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2022-08-31
Accepted 2023-01-09
Published 2023-02-01