Environmental perception of soils and their interaction in the landscape by high school students

Authors

  • Enoque Gomes de Morais Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará – IFPA
  • Mayelle Wagner Silva de Morais Espaço Ser

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14042

Keywords:

Environmental Perception, Enviromental Education, Soils, Landscape

Abstract

With the intention of identifying the notions of elementary school students in the EJA modality, about the different dynamics that constantly occur between various elements that integrate the landscapes, having the soil content as a starting point for these analyzes and through representations of the soil-landscape interaction, it was possible to qualitatively analyze the represented elements and their different contexts, since common representations of everyday life were present, which can be confronted with the idea, in many cases, of the soil seen detached from other elements that are or have it as a support whether in rural or urban environments.

Author Biography

  • Enoque Gomes de Morais, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará – IFPA

    Professor de Geografia Física e Geotecnologias na Faculdade de Geografia - FACGeo / UFPA - Altamira Graduado em Geografia (Universidade federal do Pará), Pós Graduando em Educação Ambiental Para Sustentabilidade no Centro Universitário Internacional-UNINTER.

References

BERTIN, M. A percepção dos ambientes antrópico e natural dos professores do Ensino Fundamental de Foz do Iguaçu- PR. Dissertação de mestrado Programa de Pós-Graduação em Especialização em Educação Ambiental, UFSM, Santa Maria, 2001.

BERTRAND, G. Paisagem e Geografia Física Global. Esboço metodológico. R. RA´E GA, Curitiba, Editora UFPR, n. 8, p. 141-152,2004

BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Ciências / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/ SEF, 1998(a). 138p.

BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: geografia / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/ SEF, 1998(b). 156p.

CASTROGIOVANNI, A. C. et al. Ensino de Geografia: Caminhos e Encantos, 2.ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2011. 111 p.

EGLER C. A. G. et al. Telecurso: Geografia: Ensino Médio. 1 ed. Fundação Roberto Marinho. Rio de Janeiro, 2008.

GIROTTO, A. C. M.; MEIRA, B. R.; LIZAMA, M. de los A. P.; GROSSI-MILANI, R. Educação Ambiental e a percepção do espaço verde na escola por alunos do ensino fundamental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.17, n.3, pp.433–450, 2022.

LEPSCH, I. F. Formação e conservação do solo. São Paulo: oficina de textos, 2010.

MATZGER, J. P. O que é ecologia de paisagens? In: Biota Neotropica. vl, n1/2, ISSN 1376-0611. São Paulo, 2001.

MARQUES, W. R. A.; RIOS, D. L.; ALVES, K. S. A percepção ambiental na aplicação da Educação Ambiental em escolas. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.17, n.2, pp.527–545, 2022.

MEDEIROS, C. P.; ASSUNÇÃO, V. K. Estudo da percepção de alunos da educação básica sobre os problemas socioambientais de Urussanga (SC) por meio de mapas mentais. Revista Brasileira De Educação Ambiental Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.17, n.2, pp.220–238, 2022.

SOARES, F. D.; FREITAS, J. R. A percepção dos discentes do Curso Técnico em Mineração do Instituto Federal do Amapá, campus Macapá, sobre Educação Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.15, n.1, pp.288–309, 2020.

SANTOS, L. B.; SOUSA, R. O.; FERREIRA, L. S. S.; NÁPOLIS, P. M. M. Estudos sobre percepção ambiental no Brasil: uma revisão. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.17, n.3, pp.131–148, 2022.

VIEIRA, L.S. Manual da Ciência do Solo. Ceres. São Paulo: 1975. 464 p.

Published

2023-04-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

MORAIS, Enoque Gomes de; MORAIS, Mayelle Wagner Silva de. Environmental perception of soils and their interaction in the landscape by high school students. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 18, n. 3, p. 400–412, 2023. DOI: 10.34024/revbea.2023.v18.14042. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/14042. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2022-07-05
Accepted 2022-12-13
Published 2023-04-01