From mud to classrooms: students' perception of the mangrove and production of educational signs as an awareness tool in a school in the municipality of Macau (RN, Brazil)

Authors

  • Alef Kennedy Rocha da Silva Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14008

Keywords:

mangrove, environmental education, field class

Abstract

This article aimes to analyze a group of students' perception about the mangrove, and also to develop environmental actions targeted at the studied ecosystem.  The research was carried out in a private school in Macau, RN, Brazil, with 23 students from Elementary School II participating. Through this study, the limited knowledge regarding the mangrove ecosystem presented by the students reflects an absence of an articulated educational environment in educational institutions in Macau, RN. In this context, it is fundamental for local institutions to adopt educational methodologies that reflect and adapts to the reality of the city, allowing students to be aware of the environmental issues found in the region.

References

BRANDÃO, E. J. O ecossistema manguezal: aspectos ecológicos e jurídicos. Revista do Curso de Direito da UNIABEU, v. 1, n. 2, p. 1-16, 2011.

BRASIL. Lei Nº. 9.795 de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 28. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm>. Acesso em 25 jan. de 2022.

COSTA, B. C.; SILVA, C. R.; NASCIMENTO, I.; CUNHA, M. J.; ARAÚJO, R. M. A importância ambiental e socioeconômica do manguezal de Macau/RN. Anais do IX Congresso de Iniciação Científica do IFRN, 2013.

DA CRUZ SILVA, P. K. O.; SILVA, M. R. F. Caracterização dos problemas socioambientais no ecossistema de manguezal no município de Macau (RN)–Brasil. Revista GeoInterações, v. 3, n. 1, p. 42-65, 2019.

FARIAS, K. L.; ANDRADE, R. C. B. Educação Ambiental: o manguezal no ensino fundamental. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 25, 2010.

INSTITUTO DE DESENVOLVIMENTO SUSTENTÁVEL E MEIO AMBIENTE DO RIO GRANDE DO NORTE – IDEMA. Perfil do seu município: Macau. Natal, 2008. Disponível em: <http://adcon.rn.gov.br/ACERVO/idema/DOC/DOC000000000013968.PDF>. Acesso em: 18 de jan. de 2022.

MORAIS, J. K. C.; SILVA, D. A.; ALBINO, G. G. A atividade marisqueira na comunidade do Valadão Macau-RN: Reflexões sobre os aspectos culturais, sociais, econômicos e ambientais. Anais do IX Congresso de Iniciação Científica do IFRN, 2013.

MOURA-FÉ, M. M.; ALBUQUERQUE, A. G. B. M.; FREITAS, E. M. N.; BARBOSA, W. R. A Proteção do Ecossistema Manguezal pela Legislação Ambiental Brasileira. GEOgraphia, v.17. n.33, pp;126-153, 2015.

PEREIRA, E. M.; FARRAPEIRA, C. M. R.; LYRA PINTO, S. Percepção e educação ambiental sobre manguezais em escolas públicas da região metropolitana do Recife. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 17, 2006.

RODRIGUES DE FREITAS, D. L.; PEIXOTO DA COSTA, A. C.; MIRANDA, F. F.; MELO, A. A.; SILVA, J. T.; BARBOSA, J. D. S. O manguezal, o professor e a sala de aula” – Desenvolvimento de oficina sobre o ecossistema manguezal para professores da rede municipal de ensino de Macau-RN. Anais do VII CONNEPI-Congresso Norte Nordeste de Pesquisa e Inovação, 2012.

RODRIGUES, L. L.; FARRAPEIRA, C. M. R. Percepção e educação ambiental sobre o ecossistema manguezal incrementando as disciplinas de ciências e biologia em escola pública do Recife-PE. Investigações em Ensino de Ciências, v.13, n.1, pp.79-93, 2008.

Published

2023-04-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

SILVA, Alef Kennedy Rocha da. From mud to classrooms: students’ perception of the mangrove and production of educational signs as an awareness tool in a school in the municipality of Macau (RN, Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 18, n. 3, p. 283–290, 2023. DOI: 10.34024/revbea.2023.v18.14008. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/14008. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2022-06-22
Accepted 2022-12-13
Published 2023-04-01