Formation of environmental educators in oceanography: limits and possibilities

Authors

  • Luiz Carlos Krug Universidade Federal do Rio Grande - FURG
  • Luís Fernando Minasi Universidade Federal do Rio Grande - FURG
  • Dione Kitzmann Universidade Federal do Rio Grande - FURG

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.13938

Keywords:

Environmental Education, Oceanography, Curriculum

Abstract

The text presents a proposal for training Environmental Educators in Oceanography, referenced in the Oceanology course, FURG, in compliance with the interest of students and the National Curriculum Guidelines for Environmental Education - DCNEA. The training of the teaching staff, centered on Natural Sciences, does not favor the understanding of the totality of the environment (natural, sociocultural elements and their interrelationships), making it impossible to incorporate EE as a transversal theme or in the pre-existing contents of the curricular structure. The proposal includes components and specific contents of Social Sciences, EE and Research Methodology. Continuing education programs for the teaching staff are the way to overcome the exceptionality of the proposal.

Author Biographies

  • Luiz Carlos Krug, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

    Doutor em Educação Ambiental. Docente do curso de Oceanologia IO-FURG.

  • Luís Fernando Minasi, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

    Doutor em Educação. Docente do PPGEA-FURG.

  • Dione Kitzmann, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

    Doutora em Educação Ambiental. Docente do curso de Oceanologia e do PPGEA-FURG.

References

ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de Filosofia. 6. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012. 1210p.

BOURDIEU, Pierre. Le champ scientifique. Actes de la Recherche en Sciences Sociales, n. 2-3, jun. 1976, p. 88-104. In: ORTIZ, Renato. A sociologia de Pierre Bourdieu. São Paulo: Olho d'Água, 2003.

BRASIL. Lei n.° 9.394. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm>. Acesso: 30 abr. 2022.

BRASIL. Lei n.° 9.795. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 28 abr. 1999. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9795.htm>. Acesso: 30 abr. 2022.

BRASIL. Decreto n.° 5.382. Aprova o VI Plano Setorial para os Recursos do Mar – VI PSRM. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 4 mar. 2005. 2005a. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/decreto/D5382.htm>. Acesso: 30 abr. 2022.

BRASIL. Decreto n.° 5.377. Aprova a Política Nacional para os Recursos do Mar – PNRM. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 4 mar. 2005. 2005b. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2005/Decreto/D5377.htm>. Acesso: 30 abr. 2022.

BRASIL. Lei n.° 11.760. Dispõe sobre o exercício da profissão de Oceanógrafo. Diário Oficial da União, Brasília, 1 ago. 2008. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11760.htm>. Acesso: 30 abr. 2022.

BRASIL. Resolução n.° 2. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Brasília, 15 jun. 2012. [2012a]. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=10988-rcp002-12-pdf&category_slug=maio-2012-pdf&Itemid=30192> Acesso: 30 abr. 2022.

BRASIL. Lei n.° 12.612. Declara o educador Paulo Freire Patrono da Educação Brasileira. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 16 abr. 2012b. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2012/Lei/L12612.htm>. Acesso: 30 abr. 2022.

BRASIL. Resolução n° 2. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Oceanografia, bacharelado, e dá outras providências. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Diário Oficial da União, Brasília, 26 set. 2018, Seção 1, pp. 38 e 39. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/docman/julho-2018-pdf/90941-rces002-18/file>. Acesso: 30 abr. 2022.

BRASIL. Decreto Nº 10.544. Aprova o X Plano Setorial para os Recursos do Mar. Diário Oficial da União, Brasília, 7 nov. 2020, Edição: 219, Seção 1, Página 1. Disponível em: <https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/decreto-n-10.544-de-16-de-novembro-de-2020-288552390>. Acesso: 05 fev. 2022.

CÂNDIDO LOPES, Thaís; MONTEIRO, Rafael de Araújo Arosa. O diálogo como ferramenta metodológica na formação de jovens ambientalistas: o caso do Coletivo Jovem Albatroz. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 17, n. 1, p. 480–497, 2022.

CASTELLO, Jorge Pablo; KRUG, Luiz Carlos (Org.). Introdução às Ciências do Mar. Pelotas: Ed. Textos, 2015. 602p. Disponível em: <https://cienciasdomarbrasil.furg.br/images/livros/LivroIntroducaoCienciasDoMar.pdf>. Acesso em 02 jan. 2023.

CHAVES, Paulo de Tarso da Cunha; KRUG, Luiz Carlos; GUERRA, Nubia Chaves; LESSA, Rosangela Paula Teixeira; PESCE, Celso Pupo. Pesquisa e formação de recursos humanos em Ciências do Mar. Brasília: Secretaria da Comissão Interministerial para os Recursos do Mar – SECIRM, 2007. 87p. Disponível em: <https://cienciasdomarbrasil.furg.br/images/livros/Livreto.pdf>. Acesso em 02 jan. 2023.

COMISSÃO INTERMINISTERIAL PARA OS RECURSOS DO MAR – CIRM. Portaria n.° 232/MB, do Comando da Marinha. Cria o Comitê Executivo para a Consolidação e Ampliação dos Grupos de Pesquisa e Pós-Graduação em Ciências do Mar (PPG-Mar). Brasília. 2005. Disponível em: <https://www.marinha.mil.br/secirm/sites/www.marinha.mil.br.secirm/files/port-232-2005.pdf>. Acesso: 30 abr. 2022.

CRIVELLARO, Carla Valeria Leonini; MARTINEZ NETO, Ramiro; RACHE, Rita Patta. Ondas que te quero mar. Educação Ambiental para comunidades costeiras: Mentalidade Marítima - relato de uma experiência. Porto Alegre: Gestal, 2001. 72p.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 65ª ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020. 143p.

FURG. Deliberação n° 005/2000, do Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão. Dispõe sobre a Matrícula Complementar. Rio Grande, 2000. Disponível em: <https://conselhos.furg.br/deliberacoes/coepe/plenario/2000/deliberacao-005-2000>. Acesso: 30 abr. 2022.

FURG. Curso de Oceanologia: Projeto Político-Pedagógico. Rio Grande, 2019. 119p. Disponível em: <http://www.oceano.furg.br/sistema/upload_php/PPP-Oceanologia-2019.pdf>. Acesso: 30 set. 2022.

KITZMANN, Dione. Convergências e percursos formativos em Educação Ambiental. In: COUSIN, Cláudia da Silva; CAPORLINGUA, Vanessa Hernandez; KITZMANN, Dione I. S.; PEDRUZZI, Alana N.; NASCIMENTO, Stéfani; PODEWILS, Tamires L.; AMORIM, Filipi Vieira (Org.). Anais do VI EDEA – Encontro e Diálogos com a Educação Ambiental. Rio Grande: Ed. da FURG, 2014, v. 1, p. 65-77.

KRUG, Luiz Carlos (Org.). Formação de recursos humanos em Ciências do Mar: estado da arte e Plano Nacional de Trabalho 2012-2015. Pelotas: Ed. Textos, 2012. 172p. Disponível em: <https://cienciasdomarbrasil.furg.br/documentos/livros/18-livros/57-link-formacao-de-recursos-humanos-em-ciencias-do-mar>. Acesso em 02 jan. 2023.

KRUG, Luiz Carlos. A constituição de educadores ambientais no campo das Ciências do Mar: estudo de caso do curso de Oceanologia da FURG. Tese de doutorado, 2018. 282p. Disponível em: <https://sistemas.furg.br/sistemas/sab/arquivos/bdtd/2108bfe2ff374e5be64aac2129cf3d1c.pdf> Acesso 20 jan. 2022.

KRUG, Luiz Carlos; MINASI, Luís Fernando; DIAS, Cleuza Maria Sobral. O processo histórico de construção do curso de Oceanologia e a presença da Educação Ambiental nos cursos de Oceanografia do Brasil. Revista Currículo sem Fronteiras, v. 19, n. 2, p. 661-688, maio/ago. 2019.

KRUG, Luiz Carlos; MINASI, Luís Fernando; DIAS, Cleuza Maria Sobral; KITZMANN, Dione. A constituição de educadores ambientais pelo curso de oceanologia da Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Desenvolvimento e Meio Ambiente, v. 59, p. 65-93, 2022. Disponível em: <https://revistas.ufpr.br/made/article/view/74183/46257>. Acesso em 02 jan. 2023.

MORIN, Edgar. (2002). A cabeça bem-feita: repensar a reforma, repensar o pensamento. Rio de Janeiro. Bertrand Brasil, 8ª ed., 128 p.

MOTA, Junior Cesar. Proposta metodológica para a ambientalização curricular - PMAC: integrando a Educação Ambiental nos currículos da Educação Superior. Tese de doutorado, 2020. 228p. Disponível em: <https://sistemas.furg.br/sistemas/sab/arquivos/bdtd/0000013582.pdf>. Acesso em 20 jan. 2022.

RUSCHEINSKY, Aloisio; TREIS, Manoella Cará. A integração entre políticas públicas de proteção social com Educação Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 16, n. 4, p. 205–226, 2021.

Published

2023-02-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

KRUG, Luiz Carlos; MINASI, Luís Fernando; KITZMANN, Dione. Formation of environmental educators in oceanography: limits and possibilities. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 18, n. 1, p. 243–260, 2023. DOI: 10.34024/revbea.2023.v18.13938. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/13938. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2022-05-22
Accepted 2022-12-13
Published 2023-02-01