Environmental, ecological and economic importance of microalgae: a didactic sequence for high school

Authors

  • Pamela Chaves Rosendo Napoleão Prefeitura Municipal da Serra - ES
  • Adriano Goldner Costa Instituto Federal do Espírito Santo
  • Michell Pedruzzi Mendes Araújo Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.13870

Keywords:

Biology Teaching, Algae, Following Teaching, Environmental Education, Learning

Abstract

This work presents a didactic sequence, aiming at the expansion of knowledge about microalgae, with emphasis on their various characteristics, environmental, ecological and economic importance. Methodologically, it is characterized as a research of pedagogical intervention, carried out in six stages with students of the 2nd year of high school at a school in the State network of São João de Petrópolis, Santa Teresa/ES. Through the data obtained, it was possible to perceive that the adoption of diversified pedagogical practices allows a greater approximation of the students with the theme. In this way, innovative teaching methodologies are fundamental to enhance significant teaching and learning processes about microalgae content.

Author Biographies

  • Pamela Chaves Rosendo Napoleão, Prefeitura Municipal da Serra - ES

    Licenciada em Ciências Biológicas pelo Instituto Federal do Espírito Santo (campus Santa Teresa).

  • Adriano Goldner Costa, Instituto Federal do Espírito Santo

    Possui Licenciatura Plena e Bacharelado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Espírito Santo - UFES, Mestrado em Biologia Vegetal e Doutorado em Biologia Vegetal pela mesma universidade. É Professor de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo - Ifes - Campus Santa Teresa.

  • Michell Pedruzzi Mendes Araújo, Universidade Federal de Goiás

    Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Espírito Santo, graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário de Maringá, Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo.

References

AGUIAR, L. C. C.; BIANCHI, C. S.; FERREIRA, Y. C. S.; SILVA, M. M.; THIMÓTEO, R. R. C. Concepções sobre algas na Educação Básica como ponto de partida para reflexões no ensino de Ciências e Biologia. E-mosaicos: Revista Multidisciplinar de Ensino, Pesquisa, Extensão e Cultura do Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira (CAp-UERJ), Rio de Janeiro, v. 2, n. 4, p. 25-40, 2013.

BICUDO, C. E. M.; MENEZES, M. Introdução: As algas do Brasil. In: FORZZA, R. C. et al. (Orgs.). Catálogo de plantas e fungos do Brasil [online]. Rio de Janeiro: Instituto de Pesquisa Jardim Botânico do Rio de Janeiro, 2010. pp. 49-60. Disponível em: <http://books.scielo.org/id/z3529/pdf/forzza-9788560035083-06.pdf>. Acesso em: 20 abr. 2015.

BICUDO, C. E. M.; MENEZES, M. Gêneros de algas de águas continentais do Brasil: chave para identificação e descrições. 2ª ed. São Carlos: Rima, 2006.

CAPELETTO, A. Biologia e Educação Ambiental: Roteiros de trabalho. São Paulo: Editora Ática, 1992.

CASTRO, R. F. de.; DAMIANI, M. F. Uma intervenção sobre a escrita acadêmica: o que dizem as estudantes de Pedagogia à distância? Revista Santa Maria, Santa Maria, v. 42, n. 1, p. 85-98, 2017.

FERNANDES, V. de O.; SILVA, L. P. da; ARAÚJO, M. P. M. Sensibilização ambiental para alunos dos anos iniciais do ensino fundamental por meio da divulgação científica: desvelando os mistérios da Lagoa Mãe-Bá. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 116-130, 2020.

FERREIRA, J. M.; SILVA, L. P. da; FERNANDES, V. de O.; ARAÚJO, M. P. M. Ecologia de microalgas e Educação Ambiental: avaliando a percepção ambiental e sensibilizando pescadores da Lagoa Mãe-Bá (Guarapari-Anchieta, ES). Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 16, n. 1, p. 78–95, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.10455.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Ed. Paz e Terra, 1987.

HARRIS, G. P. Ecologia de Fitoplâncton: Estrutura, função e flutuação. Londres: Chapman e Hall, 1986.

KOBASHIGAWA, A. H.; ATHAYDE, B. A. C.; MATOS, K. F. de OLIVEIRA; CAMELO, M. H.; FALCONI, S. Estação ciência: formação de educadores para o ensino de ciências nas séries iniciais do ensino fundamental. In: IV Seminário Nacional ABC na Educação Científica, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: ABRAPECNE, 2008. p. 212-217. Disponível em: <http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/vienpec/CR2/p620.pdf>. Acesso em: 30 mar. 2022.

LIBÂNEO, J. C. Didática. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 2008.

LOURENÇO, S. O. Cultivo de Microalgas Marinhas: Princípios e aplicações. 3ª ed. São Carlos: RiMa, 2006.

LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: E. P. U., 1986.

PAZIN, F. A. Aula teórica: quando utilizar? Medicina, Ribeirão Preto, v. 40 , n. 1, p. 3-6, 2007.

ROSA, J.; TOSTES, R.; SILVA, K. Trabalhando algas com alunos do Ensino Médio: um relato de experiência. In: Encontro Regional de Ensino de Biologia, 3, 2015, Juiz de Fora. Anais [...]. Juiz de Fora: Ufjf, 2015.

SILVA JUNIOR, A. N.; BARBOSA, J. R. A. Repensando o Ensino de Ciências e de Biologia na Educação Básica: o Caminho para a Construção do Conhecimento Científico e Biotecnológico. Democratizar, Petrópolis, v. 3, n. 1, 2009. Disponível em: <http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/marco2012/biologia_artigos/repensando_ensinociencias.pdf>. Acesso em: 20 mar. 2015.

TAXINI, C. L.; PUGA, C. C. I.; SILVA, C. S. F.; OLIVEIRA, R. R. Proposta de uma sequência didática para o ensino do tema “Estações do Ano” no Ensino Fundamental. Rev. Ensaio, Belo Horizonte, v. 14, n. 1, p. 81-97, 2012.

VIDOTTI, E. C.; ROLLEMBERG, M. C. E. Algas: da economia nos ambientes aquáticos à bioremediação e à química analítica. Quim. Nova, Maringá - PR, v. 27, n. 1, p.139-145, 2003.

ZABALA, A. A Prática educativa: Como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2022-08-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

NAPOLEÃO, Pamela Chaves Rosendo; COSTA, Adriano Goldner; ARAÚJO, Michell Pedruzzi Mendes. Environmental, ecological and economic importance of microalgae: a didactic sequence for high school. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 4, p. 275–297, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.13870. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/13870. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2022-05-03
Accepted 2022-05-26
Published 2022-08-01