Experience in Emergency Remote Teaching (ERE) in Environmental Education at the Federal University of Alfenas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.13603

Keywords:

Interdisciplinarity, Environmental Impacts, Environmental Projects, Social Participation, Covid-19

Abstract

This case study was developed at the Federal University of Alfenas (UNIFAL-MG, Brazil) in the courses of Environmental Engineering and Interdisciplinary Bachelor in Science and Technology in the discipline of Environmental Education (EE). The discipline was taught in the Emergency Remote Education (ERE) system, through the project methodology, in which students raised environmental problems and developed EE projects to solve the issues raised. The main results include the effectiveness of student interaction and participation, besides the approach and identification of important local environmental problems and the use of interdisciplinarity for the construction of projects and debates proposed in synchronous classes.

Author Biographies

  • Tális Pereira Matias, Universidade Federal de Alfenas, MG

    Mestre em Ciência e Engenharia Ambiental, Engenheiro Ambiental, Bacharel em Interdisciplinar em Ciência e Tecnologia e Doutorando em Ciências Ambientais pela Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG). Atuando nas áreas de: Educação Ambiental, Gestão Ambiental, Avaliação de Impactos Ambientais e Desenvolvimento Sustentável.

  • Janine Ameku Neves, Universidade Federal de Alfenas. MG

    Mestre em Engenharia de Energia (UNIFEI), Graduada em Física (UNESP) e Doutoranda em Ciências Ambientais pela UNIFAL-MG.

  • Adriana Maria Imperador, Universidade Federal de Alfenas,MG

    Docente vinculada ao Instituto de Ciência e Tecnologia (ICT) da Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG).

References

ARRUABARRENA, R. et al. Integration of good practices of active methodologies with the reuse of student-generated content. International Journal of Educational Technology in Higher Education, v. 16, n. 1, 2019.

BRAGA, B.; HESPANHOL, I.; CONEJO, J. G. L.; BARROS, M. T. L.; SPENCER, M.; PORTO, M.; NUCCI, N.; JULIANO, N.; EIGER, S.; Introdução à Engenharia Ambiental, 2ª ed., Ed. Prentice Hall: São Paulo, 2005.

BRASIL. Política Nacional de Educação Ambiental, Lei 9795. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 27 abr. 1999. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm> Acesso: 23 Nov. 20200.

BRASIL. Política Nacional de Resíduos Sólidos, Lei 12.305. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 2 ago. 2010. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12305.htm> Acesso: 23 Mar. 2021.

BRASIL. História. Site oficial da Universidade Federal de Alfernas. Disponível em: <https://www.unifal-mg.edu.br/portal/a-unifal-mg/> 2020. Acesso: 23 Nov. 2020.

BRASIL. O Campus Poços de Caldas. Site oficial da Universidade Federal de Alfernas. Disponível em: <https://www.unifal-mg.edu.br/pocosdecaldas/> 2020a. Acesso: 23 Nov. 2020.

BRASIL. A Engenharia Ambiental. Site oficial da Universidade Federal de Alfernas. Disponível em: <https://www.unifal-mg.edu.br/ambiental/o-curso/a-engenharia-ambiental/> 2020b. Acesso em: 23 Nov. 2020.

BRASIL. Projeto Político Pedagógico do Bacharelado Interdisciplinar em Ciência e Tecnologia. Site oficial da Universidade Federal de Alfenas. Disponível em: <http://academico.unifal-mg.edu.br/sitecurso/arquivositecurso.php?arquivoId=74> Acesso em: 23 mar. 2021.

BUSS, C.; MACKEDANZ, L. O ensino através de projetos como metodologia ativa de ensino e de aprendizagem. Revista Thema, v. 14, n. 3, p. 122–131, 2017.

ECONOMIC FORUM. Social Mobility Report 2020.

FÁVARO, L. C.; FONSECA, L. R. DA; MINASI, L. F. A prática pedagógica da Educação Ambiental crítica no ensino a distância. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 17, n. 1, p. 369–389.

MENDONÇA, T. P.; PETRECA, W. L.; SOUZA, A. D. G. Autodepuração de corpos hídricos: estudo do lançamento de esgoto doméstico no rio Lambari (Poços de Caldas/MG). Revista GEOAmbiente, n.36, 2020.

SANTOS, A. DOS; COSTA, V. S. DE O.; SANTOS, T. G. Diagnóstico da gestão dos resíduos sólidos em duas unidades escolares. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 14, n. 4, p. 25–39, 2019.

SEGURA-ROBLES, A.; PARRA-GONZÁLEZ, M. E.; GALLARDO-VIGIL, M. Á. Bibliometric and collaborative network analysis on active methodologies in education. Journal of New Approaches in Educational Research, v. 9, n. 2, p. 259–274, 2020.

SILVA, R. F. DA; BORBA, B. F. DA C.; SILVA, G. L. DA. Metodologia G5 Ambiental aplicada em escolas municipais. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 17, n. 1, p. 54–64, 1 fev. 2022.

SILVA, F. N. da .; SILVA, R. A. da; RENATO, G. de A.; SUART, R. de C. Concepções de professores dos cursos de Química sobre as atividades experimentais e o Ensino Remoto Emergencial. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, p. 1–21, 2020.

TORRES, E. C. Educação Ambiental e Geografia VI: Sensibilizações, práticas e desafios. [s.l: s.n.].

TORRES, J. R., MAESTRELLI, S.R.P. Apropriações da concepção educacional de Paulo Freire na Educação Ambiental: um olhar crítico. Revista contemporânea de educação, vol. 7, n. 14, 2012, p.314.

TOZONI-REIS, M. F. C. Temas ambientais como "temas geradores": contribuição para uma metodologia educativa ambiental crítica, transformadora e emancipatória. Educar em Revista, n.27, 2006. .

ZAGO, V. C. P.; BARROS, R. T. DE V. Management of solid organic waste in brazil: From legal ordinance to reality. Engenharia Sanitaria e Ambiental, v. 24, n. 2, p. 219–228, 2019.

Published

2022-12-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

MATIAS, Tális Pereira; NEVES, Janine Ameku; IMPERADOR, Adriana Maria. Experience in Emergency Remote Teaching (ERE) in Environmental Education at the Federal University of Alfenas. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 6, p. 53–63, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.13603. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/13603. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2022-03-17
Accepted 2022-10-07
Published 2022-12-01