Fauna conservation in Basic Education: investigation on the contributions of formal and non-formal teaching spaces

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.13568

Keywords:

Environmental Education. Nature Conservation. Non-formal education.

Abstract

The fauna conservation is related to the health of ecosystems, becoming a relevant theme of Environmental Education. We investigated how formal and non-formal spaces have contributed to this theme in Basic Education. We analyzed works published in 22 editions of national and international scientific conferences. It was observed that educational practices have mostly taken place in the formal space (62.11%), with elementary school students (46.32%), linked to public schools (63.13%). We observe the prevalence of a zoological and scientific approach to the detriment of a holistic approach. We suggest the need to equally reach all levels of education, in addition to a socio-environmental and critical approach.

Author Biographies

  • Ana Maria Nievas, Instituto Federal de Minas Gerais, Campus Avançado Arcos.

    Doutora em Ciências pela Universidade de São Paulo; Docente Colaboradora na Universidade Estadual do Paraná; Pós-graduanda de Especialização em Docência no Instituto Federal de Minas Gerais, Campus Avançado Arcos.

  • Andréa Ferreira Souto, Instituto Federal de Minas Gerais, Campus Avançado Arcos.

    Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Minas Gerais; Mestranda em Educação pela Universidade Federal de Goiás; Pós-graduanda de Especialização em Docência no Instituto Federal de Minas Gerais, Campus Avançado Arcos.

  • Cláudio Alves Pereira, Instituto Federal de Minas Gerais, Campus Avançado Arcos.

    Mestre em Educação pela Universidade Federal de Lavras; Doutorando em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo; Docente no Programa de Pós-graduação de Especialização em Docência no Instituto Federal de Minas Gerais, Campus Avançado Arcos.

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Published

2022-06-01

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Artigos

How to Cite

NIEVAS, Ana Maria; SOUTO, Andréa Ferreira; PEREIRA, Cláudio Alves. Fauna conservation in Basic Education: investigation on the contributions of formal and non-formal teaching spaces. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 3, p. 416–432, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.13568. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/13568. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2022-03-08
Accepted 2022-03-23
Published 2022-06-01