Distances, approximations and interlacements in Environmental Education: autobiographical narratives and dialogues about teacher training in two cases from São Paulo (Brazil)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.13474

Keywords:

Autobiography Narratives; Multi-referentiality; Teaching Practices; Environmental Education; Pedagogical Poetics.

Abstract

This paper is the result of autobiographical narratives and dialogues about training practices in environmental education carried out in two São Paulo regions (Brazil): the Grande ABC and the Metropolitan Region of Sorocaba. The multi-referential approach is reinforced throughout the paper, being a qualitative and descriptive study. Moments ranging from self to us were recorded in the words of Morin (1987) and then they return from us to self, highlighting the moments of the experiences carried out by two companions that are now interlaced. According to Josso (2004). at moment 1, we highlight having experiences, in which we write about our insertions in the field of Environmental Education. At moment 2, we move towards making experiences, which are descriptions of our actions in the field of Environmental Education in public university institutions in which we teach, pinpointing some dynamics and concrete situations for reflection. The interlacing occurs at Moment 3, thinking about experiences, when we propose joint reflections on our educational activities, identifying consensus. This dialogical exercise allowed approximations and discussions about the poetics of our own practices, demonstrating the richness of the process and the importance of collaborative actions.

Author Biographies

  • Luiz Afonso Vaz de Figueiredo, Centro Universitário Fundação Santo André/Grupo de Estudos Ambientais da Serra do Mar (GESMAR)

    Doutor em Ciências, área Geografia Física (FFLCH-USP, 2010). Mestre em Educação, área de Educação, Sociedade e Cultura (2000) e formação complementar em Metodologia do Ensino de Ciências (1992) (FE-UNICAMP). Licenciado em Ciências Naturais e Química (Fundação Santo André-FSA, 1982). Professor-pesquisador aposentado das áreas de Educação, Ciências Ambientais e Ecoturismo e ex-coordenador do Curso de Especialização em Educação Ambiental e Sustentabilidade e do Curso de Especialização em Educação e Prática Docente do Centro Universitário Fundação Santo André (1986-2020). Foi professor de Espeleologia no Curso de Turismo (Área Ecoturismo) do Departamento de Geografia da PUCSP (2003-2008). Docente convidado para os Cursos de Especialização em Educação Ambiental (CRHEA-EESC-USP e FSP-USP). Pesquisador associado do Grupo de Pesquisas Formação de Professores para o Ensino Básico, Técnico, Tecnológico e Superior (FoPeTec/IFSP-Itapetinga) e do Grupo de Pesquisa Geografia, Literatura e Arte (GEOLITERART/DG-USP). Membro ativo de Redes de Educação Ambiental (REBEA, REPEA, RUPEA, REASA). Ambientalista e membro fundador do Grupo de Estudos Ambientais da Serra do Mar (GESMAR, 1984) e da Fundação SOS Mata Atlântica (1986). Espeleólogo e membro atuante da Sociedade Brasileira de Espeleologia (SBE), tendo sido presidente da entidade (2009-2011). Ex-secretário adjunto da Federación Espeleológica de América Latina y del Caribe-FEALC (2010-2018).

  • Portuguese Portuguese, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP), campus Itapetininga

    Doutor em Desenvolvimento Humano e Tecnologias e Doutor em Geografia, ambos pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro. Professor em regime de dedicação exclusiva do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP), campus Itapetininga. Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSCar, campus Sorocaba.

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Published

2022-06-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

FIGUEIREDO, Luiz Afonso Vaz de; PORTUGUESE, Portuguese. Distances, approximations and interlacements in Environmental Education: autobiographical narratives and dialogues about teacher training in two cases from São Paulo (Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 3, p. 9–35, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.13474. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/13474. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2022-02-04
Accepted 2022-03-02
Published 2022-06-01