The exploitation of capital in the Amazon and the approach of Environmental Education in national curriculum documents

Authors

  • Elizandra Garcia da Silva Instituto de Educação Física da Universidade Federal Fluminense. https://orcid.org/0000-0002-1580-156X
  • Tatiane Garcia da Silva Secretaria Municipal de Agricultura. Prefeitura Municipal de Francisco Beltrão, Paraná.
  • Marcelo Paula de Melo Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Caio Henrique Lopes Ramiro Universidade Estadual do Mato Grosso
  • Arminda Rachel Botelho Mourão Faculdade de Educação da Universidade Federal do Amazonas.

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.13166

Keywords:

Preparatory Exploration of Capital; Amazon; Environmental Education; BNCC.

Abstract

Researching the Amazon region constitutes a challenge and importance in the proportions of its territoriality. Imbued with this task, we aim to analyze the implications of economic development policies in the Region on environmental problems, and particular the responsibility attributed to Environmental Education/EE. In the heart of EE, we focused on curricular formulations, expressing the advance in debates, the need for the effective organization of pedagogical work for teaching this knowledge and the setbacks represented by the Common National Curriculum Base/BNCC. This documental study sought to analyze these issues in the light of references in the place.

Author Biographies

  • Tatiane Garcia da Silva, Secretaria Municipal de Agricultura. Prefeitura Municipal de Francisco Beltrão, Paraná.

    Veterinária pela UNICESUMAR. Especialização em Agronegócio. Veterinária da Secretaria Municipal de Agricultura. Prefeitura Municipal de Francisco Beltrão, Paraná.

  • Marcelo Paula de Melo, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Escola de Educação Física e Desportos e no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro.

  • Caio Henrique Lopes Ramiro, Universidade Estadual do Mato Grosso

    Graduado em Direito pela Faculdade de Direito de Marília. Especialista em Filosofia Política e Jurídica pela Universidade Estadual de Londrina (UEL/PR). Mestrado em Teoria do Direito e do Estado pelo UNIVEM. Atualmente cursa Doutorado em Direito na Universidade de Brasília (UnB) e é professor no curso de Direito da Universidade Estadual do Mato Grosso.

  • Arminda Rachel Botelho Mourão, Faculdade de Educação da Universidade Federal do Amazonas.

    Doutorado em Educação na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo; Professora da Universidade Federal do Amazonas; Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFAM, PPGE/UFAM.

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Published

2022-04-01

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Artigos

How to Cite

SILVA, Elizandra Garcia da; SILVA, Tatiane Garcia da; MELO, Marcelo Paula de; RAMIRO, Caio Henrique Lopes; MOURÃO, Arminda Rachel Botelho. The exploitation of capital in the Amazon and the approach of Environmental Education in national curriculum documents. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 2, p. 25–44, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.13166. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/13166. Acesso em: 16 dec. 2025.
Received 2021-12-29
Accepted 2022-01-13
Published 2022-04-01