Cultural ecosystem services: a Manuel de Barros' approach to the “Livro de Pré-Coisas” with applications for Environmental Education

Authors

  • Carolina Ferreira Pauliquevis University Anhanguera-Uniderp
  • Ademir Kleber Morbeck Oliveira Universidade Anhanguera-Uniderp https://orcid.org/0000-0001-9373-9573
  • Rosemary Matias Anhanguera-Uniderp University
  • Karolina Minardes Alves Universidade Católica Dom Bosco

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.13144

Keywords:

Biophilia, Pantanal, Manoel de Barros

Abstract

The poetic gaze emanating from the reflection of the imaginary to the concrete is of great value to the multidisciplinary aspects. In this way, excerpts have been extracted from the ecological perspective of the ‘Livro de Pré-Coisas’, which deals with the dynamics of the ‘Pantanal’ that explain the ecological interactions, the manifestation of the biophilic processes and the loss of people's experiences with the natural world. By working with elements present in the environment and in a surrealistic perspective, the author sharpens the senses and for this, mixes words that occur in a combination of different sensations in a single impression valuing biodiversity through cultural ecosystem services, being able to promote Environmental Education.

Author Biographies

  • Carolina Ferreira Pauliquevis, University Anhanguera-Uniderp

    Discente, Programa de Pós-Graduação em Meio Ambiente e Desenvolvimento Regional

  • Rosemary Matias, Anhanguera-Uniderp University

    Profa. Dra. Programa de Pós-Graduação em Meio Ambiente e Desenvolvimento Regional

  • Karolina Minardes Alves, Universidade Católica Dom Bosco

    Discente, Universidade Católica Dom Bosco

References

BARROS, M. Poesia completa. São Paulo: LeYa, 2013.

CANDIDO, A. O direito à literatura. In: CANDIDO, A. Vários escritos. 5a ed. Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul, 2011. p. 169-191.

CARVALHO, M. O que é natureza. São Paulo: Brasiliense, 2003.

COX, D.T.C.; GASTON, K.J. Urban bird feeding: connecting people with nature. PloS one, v. 11, n. 7, p. e0158717, 2016.

CRUZ, C.; BATTESTIN, C.; GHIGGI, G. A Educação Ambiental na teoria educativa Freireana. Revista Monografias Ambientais, v. 13, n. 2, p. 3055-3060, 2014.

DEL-CLARO, K.; TOREZAN-SILINGARDI, H.M. Comportamento animal, interações ecológicas e conservação. In: ROCHA, C.F.D.R.; SLUYS, M.V.; BERGALLO, H.G. Biologia da Conservação: Essências. Rio de Janeiro: Instituto Biomas. Rima Editora, 2006. p. 399-410.

DÍAZ, S. et al. Assessing nature’s contributions to people: Recognizing culture, and diverse sources of knowledge, can improve assessments. Science, v. 359, n. 6373, p. 270-272, 2018. https://doi.org/10.1126/science.aap8826

GINEZ, E.T.B.; NOVAIS, M.C.F.; MORAIS, R.C. A sinestesia como fulcro da metapoesia de Manoel de Barros em o Livro das Ignorãças. Revista Moinhos, v. 1, n. 1, p. 69-81, 2012.

GOMES, M.F. O menino que carregava água na peneira: Da leitura do texto à experiência em sala de aula. 2008. 155f. Dissertação (Mestrado em Letras), Programa de Pós-graduação em Linguagem e Ensino, Centro de Humanidades, Universidade Federal de Campina Grande, Campina Grande.

HUTCHEON, L. Poética do pós-modernismo: história, teoria, ficção. Rio de Janeiro: Imago, 1991.

JACOBI, P.R. Educação Ambiental: o desafio da construção de um pensamento crítico, complexo e reflexivo. Educação e Pesquisa, v. 31, n. 2, p. 233-250, 2005.

JUNK, W.J. et al. Biodiversity and its conservation in the Pantanal of Mato Grosso, Brazil. Aquatic Science, v. 68, p. 278-309, 2006.

KAWAHARA, L.S.I.; SATO, M.T. Festa de São Pedro e Serviços Ecossistêmicos Culturais: aprendizagens de um Grupo Pesquisador em Educação Ambiental no Pantanal. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 10, n. 1, p. 221-240, 2015.

KRELLING, A.G. Quando a poesia de Manoel de Barros e o cotidiano escolar se encontram: Memórias Inventadas de uma pesquisadora brincante. REMEA-Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande, v. 31, n. 2, p. 116-131, 2014.

NOGUEIRA, M.L. et al. Observação de aves e atividades lúdicas no ensino de ciências e Educação Ambiental no Pantanal (MS). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 10, n. 2, p. 187-203, 2015.

PARANHOS FILHO, A.C. et al. Análise da variação da cobertura do solo no Pantanal de 2003 a 2010 através de sensoriamento remoto. Revista de Engenharia Sanitária e Ambiental, n. 19 (volume especial), p. 69-76, 2014.

PAZ, O. O arco e a lira. 2a ed. São Paulo: Cosac & Naify, 2014.

PYLE, R. M. The thunder tree: lessons from an urban wildland. Boston: Lyons Pr; Reprint edição, 1998.

REIGOTA, M. O que é Educação Ambiental. São Paulo: Editora Brasiliense, 2017.

RICKLEFS, R.E. A economia da natureza. 6a ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2010.

SABINO, J. Técnica e ética da fotografia do comportamento animal: dos pioneiros à era digital. Oecologia Brasiliensis, v. 13, n. 1, p. 209-221, 2009.

SANTOS, A.C.V. Manoel de Barros e a poesia das coisas inúteis. Revista Entrelaces, v. 1, n. 8, 2016.

TRAVASSOS, E.G. A prática da Educação Ambiental nas escolas. Porto Alegre: Mediação, 2006.

UNESCO. Década das Nações Unidas da Educação para um Desenvolvimento Sustentável, 2005-2014: documento final do esquema internacional de implementação. Brasília: UNESCO, 2005.

VIEIRA, T.R. Manoel de Barros: horizontes pantaneiros em terras estrangeiras. 2007. 134f. Tese (Doutorado em Letras e Linguística) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia.

WILSON, E.O. Biophilia and the conservation ethic. In: KELLERT, S.R.; WILSON, O.E. (Eds.). The biophilia hypothesis. E-book format, 2013. p. 31–41.

Published

2022-12-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

PAULIQUEVIS, Carolina Ferreira; OLIVEIRA, Ademir Kleber Morbeck; MATIAS, Rosemary; KAROLINA MINARDES ALVES. Cultural ecosystem services: a Manuel de Barros’ approach to the “Livro de Pré-Coisas” with applications for Environmental Education. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 6, p. 335–347, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.13144. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/13144. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2021-12-16
Accepted 2022-10-07
Published 2022-12-01