Environmental Education and the perception of green space at school by elementary school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.12974

Keywords:

School physical environment, environmental education, sustainability, child welfare

Abstract

The natural environment contributes to the child formation and development and represents essential factor in basic education, based on the environmental perception of the child and its relationship with the environment. This study aimed to analyze children’s perception of the school environment associated with nature, as well as to identify the school physical-spatial attributes, aiming at the elaboration and implementation of an environmental intervention project with a focus on the creation of green spaces. This is a descriptive exploratory study, with a quali-quantitative research approach that served as a subsidy for an interdisciplinary intervention in the school space. 61 children took part, aged between 7 and 8 years, enrolled in the third year of a municipal elementary school in southern Brazil. Among the results, it highlights the expressive representation of nature, categorized as natural elements, highlighting the use of vegetation in school environments, and the elements of the built environment, with representations of the school and the adequate separation of recycled waste, important points in the recycling awareness. It is concluded that the contents presented by the children, pointed out the interest and appreciation for the natural environment in school. The importance of introducing green spaces in the school environment to raise environmental awareness, connection with nature and quality of life is justified.

Author Biographies

  • Maria de los Angeles Perez Lizama, Universidade Cesumar

    Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Limpas

  • Rute Grossi-Milani, Universidade Cesumar

    Programas de Pós-Graduação em Promoção da Saúde e Tecnologias Limpas. Pesquisadora do Instituto Cesumar de Ciência, Tecnologia e Inovação (ICETI). Bolsista Produtividade em Pesquisa do ICETI

References

BARDIN, L. Analise de Conteúdo. São Paulo: Ed. Revista Ampliada, 2011.

BARROS, V.; TOZONI-REIS, M. Reinventando o ambiente: Educação Ambiental na Educação Infantil. Cadernos de Educação, n. 34, 2009.

BRITO, R.O.; SIVERES, L.; CUNHA, C. O uso de indicadores para avaliação qualitativa de projetos educativos socioambientais: a gestão participativa no ambiente escolar. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 27, n. 104, p. 610-630, 2019.

CAMARA, R.H. Análise de conteúdo: da teoria à prática em pesquisas sociais aplicadas às organizações. Gerais: Revista Interinstitucional de Psicologia, v. 6, n. 2, p. 179-191, 2013.

CAMPOS-DE-CARVALHO, M.; SOUZA, T.N. Psicologia ambiental, Psicologia do Desenvolvimento e Educação Infantil: integração possível? Paidéia (Ribeirão Preto), v. 18, n. 39, p. 25-40, 2008.

DA NATIVIDADE, M.R.; COUTINHO, M.C.; ZANELLA, A.V. Desenho na pesquisa com crianças: análise na perspectiva histórico-cultural. Contextos clínicos, v. 1, n. 1, p. 9-18, 2008.

ELALI, G.A. O ambiente da escola - o ambiente na escola: uma discussão sobre a relação escola-natureza em educação infantil. Estudos de Psicologia (Natal), v. 8, n. 2, p. 309-319, 2003.

FERNANDES, O.S.; ELALI, G.A. Reflexões sobre o comportamento infantil em um pátio escolar: O que aprendemos observando as atividades das crianças. Paidéia (Ribeirão Preto), v. 18, n. 39, p. 41-52, 2008.

FIAIS, B.B.; DE SOUZA, D.S. Construção sustentável com tijolo ecológico. Revista Engenharia em Ação UniToledo, v. 2, n. 1, 2017.

FORLIN, F.J.; FARIA, J.A.F. Considerações sobre a reciclagem de embalagens plásticas. Polímeros, v. 12, n. 1, p. 1-10, 2002.

LITTLEFIELD, D. Manual do arquiteto: planejamento, dimensionamento e projeto. Porto Alegre: Bookman, 2011.

OLIVEIRA, F.A.G. A Educação Ambiental como meio para a sustentabilidade. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 11, n. 5, p. 39-52, 2016.

PINTO, L.P. et al. Mata Atlântica Brasileira: os desafios para conservação da biodiversidade de um hotspot mundial. In: DA ROCHA, Carlos Frederico Duarte et al. Biologia da conservação: essências. São Carlos: RiMa, p. 91-118, 2006.

PINTO, L.F. et al. Percepções de estudantes dos anos iniciais do Ensino Fundamental sobre o Bioma Pampa. Ensino, Saúde e Ambiente, v. 13, n. 1, 2020.

SOUZA, L.N. Arquitetura escolar, parâmetros de projeto e modalidades de aprendizagem. 2018. 190 f. Dissertação de Mestrado - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Faculdade de Engenharia Civil, Arquitetura e Urbanismo, Campinas, São Paulo. Disponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/331683>. Acesso em: 10 nov. 2020.

TABARELLI, MARCELO et al. Desafios e oportunidades para a conservação da biodiversidade na Mata Atlântica brasileira. Megadiversidade, v. 1, n. 1, p. 132-138, 2005.

TEIXEIRA, T.O.B. et al. A percepção sobre o uso da madeira de eucalipto pelos fabricantes do polo moveleiro de Ubá-MG. Revista Árvore, v. 33, n. 5, p. 969-975, 2009.

TUAN, Y.F. Espaço e lugar: A perspectiva da experiência. Londrina: SciELO-EDUEL, 2013.

Published

2022-06-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

GIROTTO, Ana Claudia Mansano; BIANCA; LIZAMA, Maria de los Angeles Perez; GROSSI-MILANI, Rute. Environmental Education and the perception of green space at school by elementary school students. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 3, p. 433–450, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.12974. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/12974. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2021-11-24
Accepted 2022-03-02
Published 2022-06-01