Establishing relationships between "Empowerment" and Environmental Education: an inventory study

Authors

  • Daniela Bertolucci de Campos Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", campus Rio Claro. https://orcid.org/0000-0003-0256-9332
  • Rosa Maria Feiteiro Cavalari Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", campus Rio Claro.

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.12914

Keywords:

Empowerment, state of the art, Theses and dissertations, Environmental Education

Abstract

Through a research of the “state of the art” type, we seek to identify in the academic production (thesis and dissertations) in Environmental Education if the expression “empowerment” has been an object of investigation. Our results showed that the use of the expression is relatively recent, with a predominance of dissertations in non-school educational contexts, and its use is mostly not an object of investigation. The small amount of theses and dissertations that investigate the "empowerment" of educators demand efforts to undertake research in this sense, showing paths for the construction of an Environmental Education aimed at emancipation and social transformation.

Author Biography

  • Rosa Maria Feiteiro Cavalari, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", campus Rio Claro.

    Livre Docência em Educação Ambiental pelo Instituto de Biociências –UNESP e Pós-Doutorado em Educação Ambiental na Chaire de Recherche du Canada en Éducation relative à lenvironnement, da Université du Québec à Montréal (UQÀM). Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação / Universidade Estadual Paulista (UNESP), Instituto de Biociências, Rio Claro, SP, Brasil.

References

BAQUERO, M.; BAQUERO, R. V. A. A situação das Américas: democracia, capital social e empoderamento. Revista Debates. Porto Alegre, v. 6, n. 1, p.173-187, jan-abr 2012. p.173 – 187.

BAQUERO, M.; BAQUERO, R. V. A. Trazendo o cidadão para a arena pública: Capital Social e empoderamento na produção de uma democracia social na América Latina. REDES. Santa Cruz do Sul, v.12, n.1, jan - abr 2007, p. 125 -150.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2004.

CAMPOS, D. B.; CAVALARI, R. M. F. Educação Ambiental e formação de professores enquanto “sujeitos ecológicos”: processos de formação humana, empoderamento e emancipação. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v.34, n.1, 2017, p. 92–107.

CARVALHO, L.M. A temática ambiental e o processo educativo: dimensões e abordagens. In: CINQUETTI, H.C.S.; LOGAREZZI, A. (Org.). Consumo e resíduo: fundamentos para o trabalho educativo. São Carlos: EdUFScar, 2006.

FREIRE, P. Ação cultural para a libertação e outros escritos. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GOHN, M.G. Educação popular na América Latina no novo milênio: impactos do novo paradigma. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 4, n. 1, p. 53-77, 2008.

HOROCHOVSKI, R.R.; MEIRELLES, G. Problematizando o conceito de empoderamento. Anais do Seminário Nacional Movimentos Sociais, Participação e Democracia. Florianópolis, 2007.

KLEBA, M. E.; WENDAUSEN, A. Empoderamento: processo de fortalecimento dos sujeitos nos espaços de participação social e democratização política. Saúde Soc. São Paulo, v.18, n.4, p.733-743, 2009.

LAYRARGUES, P.P.; LIMA, G.F.C. As macrotendências político-pedagógicas da Educação Ambiental brasileira. Ambiente e Sociedade, v. XVII, n. 1, p. 23-40, 2014.

SANTOS, J. L. A.; DIAS, S. M. F. Análise da percepção de atores envolvidos em programa de Educação Ambiental aplicado na implantação de cisternas rurais. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.10, n.3, p. 41–59, 2015.

SHOR, I.; FREIRE, P. Medo e Ousadia – O Cotidiano do Professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

TORO, L. F. M., SORRENTINO, M. Educación Ambiental y participación en Colombia y Brasil. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.16, n.4, p. 320–339, 2021.

ZIMMERMAN, M.A.; PERKINS, D.D. Empowerment, research and application. American Journal of Community Psychology, v. 23, n. 5, p. 569-579, 1995.

Published

2022-10-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

CAMPOS, Daniela Bertolucci de; CAVALARI, Rosa Maria Feiteiro. Establishing relationships between "Empowerment" and Environmental Education: an inventory study. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 5, p. 361–373, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.12914. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/12914. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2021-11-01
Accepted 2022-08-10
Published 2022-10-01