THE The importance of the notion of organism in Hans Jonas for the ethical foundation of Environmental Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.12895

Keywords:

Environmental education. Bioethics. Organism. Hans Jonas.

Abstract

The research intends to explain the concept of organism used by Hans Jonas as a guide for environmental education. It is about problematizing the mechanistic and instrumental relationship between human beings and nature, especially the use of technique, considering the organicist conception of the world with an ethical vision. The investigation is based on the concern of theorists of ecology, anthropology and the like to contemplate the problem of the domination of nature in the most epistemological rather than an ethical perspective. The recognition of planetary life as the great organism establishes the duty for the future as a universal (bio)ethical principle. Bioethics is suggested as the foundation of environmental education.

References

ADORNO, T.; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.

BACON, F. Novum Organum ou verdadeiras indicações acerca da interpretação da natureza. São Paulo: Nova Atlântida, 1979.

BRASIL. Projeto de Lei da Câmara dos Deputados nº 3.729 de 08 de junho de 2004. Dispõe sobre o licenciamento ambiental, regulamenta o inciso IV do § 1º do art. 225 da Constituição Federal, e dá outras providências. Câmara dos Deputados - Luciano Zica - PT/SP, Walter Pinheiro - PT/BA, Zezéu Ribeiro - PT/BA e outros. Brasília, DF. Disponível em: <http://www.camara.gov.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=257161>. Acesso em: 14 set 2021.

CARVALHO, I.C.M. A invenção do sujeito ecológico: sentidos e trajetórias e Educação Ambiental. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2001.

DEPRÉ, O. Hans Jonas. Paris: Ellipses, 2003.

DESCARTES, R. Discurso do método: Meditações: Objeções e respostas: As paixões da alma. Cartas. Abril Cultural, 1973.

DOS SANTOS FILHO, A.F.; MELO, M.I.V.; OTTINO, J. Entre a generalidade da norma e a especificidade da pesquisa: A importância dos comitês de ética. Sinapse Múltipla, v. 1, n. 2, 17 dez. 2012.

PEREIRA, E.M. História Ambiental e Ensino. Porto Alegre: Revista Lhiste, num. 6, vol. 4, jan/dez 2017.

FONSECA, L.S.G. Hans Jonas e a responsabilidade do homem frente ao desafio biotecnológico. Tese (Doutorado em educação) – Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Minas Gerais, 2009.

GOLDIM, J.R. Bioética: Origens e complexidade. Revista HCPA, 2006.

GONÇALVES, C.W.P. Os (des) caminhos do meio ambiente. São Paulo: Editora Contexto, 2006.

HEIDEGGER, M. A questão da técnica. In: LEÃO, E.C. et al. (Trad.). Ensaios e Conferências. Petrópolis, Vozes, 2002.

JERONIMO, M. K.; CARVALHO, D. B. de. Educação Ambiental e a Ética da Responsabilidade. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 15, n. 5, p. 424–439, 2020.

JONAS, H. O princípio vida: fundamentos para uma biologia da filosófica. Petrópolis: Vozes, 2004.

JONAS, H. O princípio responsabilidade: Ensaio de uma ética para a civilização Tecnológica. São Paulo: Contraponto Editora, 2006.

JONAS, H. Técnica Medicina e Ética: sobre a prática do princípio responsabilidade. São Paulo: Paulus. 2013.

JONAS, H. Ensaios Filosóficos: da crença antiga ao homem tecnológico. São Paulo: Paulus, 2017.

LEFF, E. Complexidade, racionalidade ambiental e diálogo de saberes. Educação e Realidade, v.34, n.3, p.17-24 set/dez 2009.

¬¬ LEFF, E. Complexidade, interdisciplinaridade e saber ambiental. Olhar de Professor, vol. 14, núm. 2, 2011, pp. 309-335 Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino Paraná, Brasil

MARX, K. Manuscritos econômicos-filosóficos e outros textos escolhidos. Vol. I. São Paulo: Nova Cultural, 1987.

MORI, L. A boiada passou e corre o risco de passar de novo”: as preocupações de ambientalistas um ano após reunião ministerial de Bolsonaro. BBC News, São Paulo, 22 de abril de 2021. Disponível em: <https://www.bbc.com/portuguese/brasil-56831720>. Acesso em 15 set 2021.

MOSÉ, V. O homem que sabe. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012.

OLIVEIRA, J. Desmatamento na Amazônia no mês de abril é o maior em seis anos, aponta Inpe. El País, São Paulo, 07 de Maio de 2021. Disponível em: <https://brasil.elpais.com/brasil/2021-05-07/desmatamento-na-amazonia-no-mes-de-abril-e-o-maior-em-seis-anos-aponta-inpe.html>. Acesso em 16 de out de 2021.

PEREIRA, E.M. História Ambiental e Ensino. Porto Alegre: Revista Lhiste, num. 6, vol. 4, jan/dez 2017

REIS DA SILVA, A.T. Pedagogia Ambiental. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 25, p. 253-265, 2010.

RICOEUR, P. Ética e Filosofia da Biologia em Hans Jonas. In: Leituras 2 - A Região dos Filósofos. SP: Loyola, 1996, pp. 229-244.

TIM, I. Trazendo as coisas de volta à vida: emaranhados criativos num mundo de materiais. Porto Alegre: Horizontes Antropológicos, ano 18. N.037, jan/jun. 2012.

WEBER, M. A ética protestante e o “espírito” do capitalismo. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

Published

2022-04-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

SANTOS FILHO, Andrelino Ferreira dos; CAMPOS, Andréa Padovani. THE The importance of the notion of organism in Hans Jonas for the ethical foundation of Environmental Education. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 2, p. 289–307, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.12895. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/12895. Acesso em: 13 dec. 2025.
Received 2021-10-28
Accepted 2022-01-23
Published 2022-04-01