Português Potentialities of practices in critical Environmental Education in elementary school through urban public parks

Authors

  • Renata Bugança Scheleder Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR
  • Edilson Pontarolo Universidade Tecnológica Federal do Paraná- UTFPR

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.12892

Keywords:

Historical-Critical Pedagogy. Critical Environmental Education. Urban public park. Pedagogical practices. Elementary School.

Abstract

In this article, I present results obtained during a master's degree research that aimed to analyze the practice of school Environmental Education involving urban parks considering opportunities and difficulties encountered by teachers in using these spaces in the light of the foundations of Historical-Critical Pedagogy. This qualitative investigation was carried out in four elementary schools in Pato Branco, Paraná, with 29 public education teachers, and data were collected through semi-structured questionnaires and interviews. The data analysis evidenced how teachers perceive urban parks and explore them while conducting Environmental Education pedagogical activities.

References

ACERVO PREFEITURA MUNICIPAL DE PATO BRANCO. Fotos do município. (S/A). Disponível em: <http://patobranco.pr.gov.br/fotos>. Acesso em: mar. 2021.

BARGOS, D. C.; MATIAS, L. F. Áreas Verdes Urbanas: Um Estudo de Revisão e Proposta Conceitual. Universidade Estadual de Campinas, Piracicaba, 2011.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil (1988). Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Meio Ambiente. Brasília: MEC, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Brasília: MEC, 2012.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: 21 jul. 2019.

FERREIRA, A.D. Efeitos positivos gerados pelos parques urbanos: o caso do Passeio Público da cidade do Rio de Janeiro. Dissertação (Mestrado em Ciência Ambiental) - Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro, 2005. Disponível em: <https://app.uff.br/riuff/handle/1/17160>. Acesso em: 20 ago. 2019.

GOMES, Marcos Antônio Silvestre. Parques urbanos, políticas públicas e sustentabilidade. Mercator, Fortaleza, CE, v. 13, n. 2, p. 79-90. 2014.

GUIMARÃES, Mauro. Educação Ambiental crítica. In: BRASIL. Ministério do Meio Ambiente (MMA). Identidades da Educação Ambiental brasileira. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004. p. 25-35.

GUIMARÃES, M. Armadilha paradigmática na Educação Ambiental. In: LOUREIRO, C. F. B; LEROY, J. P. (Orgs.). Pensamento complexo, dialética e Educação Ambiental. São Paulo: Cortez, 2006.

GUIMARÃES, M. A dimensão ambiental na educação. Campinas: SP, Papirus, 8. ed., 2007.

JACOBI, P.R. Educação Ambiental: o desafio da construção de um pensamento crítico, complexo e reflexivo. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.31, n.2, p. 233-250, maio/ago. 2005.

LAYRARGUES, P.P. Muito além da natureza: Educação Ambiental e reprodução social. In: LOUREIRO, C. F. B; LEROY, J. P. (Orgs.). Pensamento complexo, dialética e Educação Ambiental. São Paulo: Cortez, 2006.

LEFF, E. Saber Ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder. Tradução de Lúcia M. E. Orth. 7 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

LEROY, J.P.; PACHECO, T. Dilemas de uma educação em tempo de crise. In: LOUREIRO, C. F. B; LEROY, J. P. (Orgs.). Pensamento complexo, dialética e Educação Ambiental. São Paulo: Cortez, 2006.

LOUREIRO, C.F.B.; LEROY, J.P. Problematizando conceitos: contribuição à práxis da Educação Ambiental. In: LOUREIRO, C.F.B.; LEROY, J.P. (Orgs.). Pensamento complexo, dialética e Educação Ambiental. São Paulo: Cortez, 2006.

LOUREIRO, C.F.B. Karl Marx: História, crítica e transformação social na unidade dialética da natureza. In: CARVALHO, I.C.M.; GRÜNN, M; TRAJBER, R. (Orgs.). Pensar o ambiente: bases filosóficas para a Educação Ambiental. Brasília: MEC/UNESCO, 2006.

LOUREIRO, C.F.B.; VIÉGAS, A. Princípios Normativos da Educação Ambiental no Brasil: abordando os conceitos de totalidade e de práxis. Pesquisa em Educação Ambiental, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 11-23, 2013.

MACEDO, S.S.; SAKATA, F.G. Parques Urbanos no Brasil. S.ão Paulo: Edusp, 2003.

PATO BRANCO. Lei Complementar n. 28, de 27 de junho de 2008. Plano Diretor de Desenvolvimento Urbano. 2019. Disponível em: <https://www.patobranco.pr.leg.br/leis/legislacao-municipal/plano-diretor>. Acesso em: 15 abr. 2019.

PENELUC, M.C.; PINHEIRO, B.C.S.; MORADILLO, E.F. Possíveis confluências filosóficas e pedagógicas entre a Educação Ambiental crítica e a Pedagogia Histórico-Crítica. Ciência e Educação, Bauru, v. 24, n. 1, p. 157-173, 2018.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: Primeiras aproximações. 11. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.

SCHELEDER, R.B Parques urbanos de Pato Branco: potencialidades para práticas pedagógicas em Educação Ambiental crítica. 2021. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2021.

SIMÃO, K.M.C.; SILVA, R.G. O espaço público como palco dos conflitos urbanos: construindo territorialidades e buscando o direito à cidade. Anais do XVI Simpósio Nacional de Geografia Urbana - XVI SIMPURB, v. 1, 2019. Disponível em: <https://periodicos.ufes.br/simpurb2019/article/view/26157>. Acesso em: fev. 2021.

SOUZA, P.C.A. Funções Sociais e Ambientais de Parque Urbano Instituído como Unidades de Conservação, 2010. Disponível em: <http://livros01.livrosgratis.com.br/cp151318.pdf>. Acesso em: 15 ago. 2019.

TEIXEIRA, L.A.; TOZONI-REIS, M.F.C. A Educação Ambiental e a formação de professores: pensando a inserção da Educação Ambiental na escola pública. In: Encontro Pesquisa em Educação Ambiental, VII, 2013, Rio Claro, SP. Anais... Rio Claro: EPEA, 2013, p. 1-16.

Published

2022-12-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

SCHELEDER, Renata Bugança; PONTAROLO, Edilson. Português Potentialities of practices in critical Environmental Education in elementary school through urban public parks. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 6, p. 80–98, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.12892. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/12892. Acesso em: 17 dec. 2025.
Received 2021-10-29
Accepted 2022-10-03
Published 2022-12-01