Previous knowledge of Environmental Education for elementary students

Authors

  • Amanda Paula de Araújo Silva
  • Hilda Helena Sovierzoski UFAL

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.12484

Keywords:

Final Years, Previous Knowledge, Awareness

Abstract

Environmental Education (EE) enables the formation of values, awareness and behavior change in people. It is an ongoing action to make the population aware of environmental issues. The aim of this study was to know the prior knowledge of students in the 6th grade of elementary school about EE. The research was qualitative in nature, with students from 2 classes of the 6th grade year. A questionnaire with 7 objective questions and 1 discursive question was applied. Answers were analyzed for frequency and categories. Students had knowledge about EE, but showed difficulty in talking about the topic and understanding. The work showed the importance of working on this theme in the classroom.

References

BARD, E. et al. Educação Ambiental, conceitos, histórico, concepções e comentários à lei da Política Nacional de Educação Ambiental (Lei nº 9.795/99). Programa de Pós-Graduação em Direito Ambiental da UEA: Dissertação de mestrado em Direito Ambiental (org. Eid Badr). Manaus: Editora Valer, 2017.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BARROS, A.L. et al. Agenda Ambiental Escolar, 2009. Disponível em:<https://semed.manaus.am.gov.br/wp-content/uploads/2010/10/Revisada-18-de-maio-de-2009.pdf>. Acesso em: 01 de junho de 2020.

BARBOSA, G.S. Olhares sobre a Educação Ambiental na escola: as práticas e as estratégias educativas de implementação. Educação em foco, Juiz de Fora, v. 14, n. 2, p.71-93, 2010.

BRAGA, A.R. Meio ambiente e educação: uma dupla de futuro. Campinas: Mercado das Letras, 2010.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: meio ambiente e saúde. Brasília, DF, 1997. Disponível em:< http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/meioambiente.pdf>. Acesso em 30 de março de 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – BNCC. DF, 2016. Disponível em:< http://basenacionalcomum.mec.gov.br/historico>. Acesso em 15 de dezembro de 2019.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em:< http://basenacionalcomum.mec.gov.br/historico>. Acesso em 15 de dezembro de 2019.

CAMBOIM, J.F.F.; BARBOSA, A.G. Estratégias de Educação Ambiental por meio da atuação da COM-VIDA: vivências em uma escola do Recife-PE. HOLOS, v. 1, p.124-136, 2012.

CARLOMAGNO, M.C.; ROCHA, L.C. da. Como criar e classificar categorias para fazer análise de conteúdo: uma questão metodológica. Revista Eletrônica de Ciência Política, v. 7, n. 1, p.173-188, 2016.

CARNEIRO, B.S.; OLIVEIRA, M.A.S.; MOREIRA, R.F. Educação Ambiental na escola pública. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 11, n. 1. p.25-36, 2016.

CAVALCANTE, M.B. Percepção ambiental sobre os resíduos sólidos: relato de experiência na educação básica. In: EL-DEIR, S.G.; AGUIAR, W.J. de; PINHEIRO, S.M.G. (orgs.). Educação Ambiental na gestão de resíduos sólidos. Recife: EDUFRPE, 2016.

CAVALCANTI NETO, A.L.G.; AMARAL, E.M.R. do. Ensino de ciências e Educação Ambiental no nível fundamental: análise de algumas estratégias didáticas. Ciência & Educação, v. 17, n. 1, p.129-144, 2011.

DIAS, G.F. Educação Ambiental: princípios e práticas. São Paulo, Gaia, 1992.

DIAS-DA-SILVA, C.D.; SANTOS, D.B. Percepção de estudantes do ensino fundamental sobre o meio ambiente e a Educação Ambiental. UNISANTA Bioscience, v. 8, n. 2, p.173-184, 2019.

ECKERT, N.O.S et al. Percepção ambiental de estudantes da zona rural sobre a Reserva Biológica de Santa Isabel, Pirambu (SE). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 12, n. 1, p.43-57, 2017.

FERREIRA, A.T. dos S.; RODRIGUES, E.C.V.; LIMA, E.M. de. Educação Ambiental e alimentar a curto prazo através do ensino de ciências. Ensino, Saúde e Ambiente, v. 11, n. 3, p.218-240, 2018.

FRANÇA, P.A.R. de; GUIMARÃES, M. da G.V. A Educação Ambiental nas Escolas Municipais de Manaus (AM): um estudo de caso a partir da percepção dos discentes. REMOA, v. 14, n. 2, p.3128-3138, 2014.

FURTADO, J.C. de A.; MARTIN, A.M.C.B. Educação Ambiental em escolas públicas de Santa Inês (MA): mobilizando e criando. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 11, n. 1, p.108-116, 2016.

GIESTA, L.C. Cartilha de Gestão Ambiental. 2009. Disponível em: <http://www2.ufersa.edu.br/portal/view/uploads/setores/241/Cartilha%20Gest%C3%A3o%20Ambiental.pdf>. Acesso em: 01 de junho de 2020.

GODOY, A.S. Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas, v. 35, n.3, p.20-29, 1995.

LAYRARGUES, P.P.; LIMA, G.F. da C. As macrotendências político-pedagógicas da Educação Ambiental brasileira. Ambiente & Sociedade, v. 17, n. 1, p.23-40, 2014.

MACEDO, R.L.G.; FREITAS, M.R. de; VENTURIN, N. Educação Ambiental: referenciais teóricos e práticos para a formação de educadores ambientais. Lavras: UFLA, 2011.

MARCONI, M.A.; LAKATOS, E.M. Metodologia Científica: ciência e conhecimento científico; métodos científicos; teoria, hipóteses e variáveis; metodologia jurídica. São Paulo: Atlas, 2009.

MEDEIROS, A.B. de; MENDONÇA, M.J. da S. L.; SOUSA, G.L. de; OLIVEIRA, I.P. de. A Importância da Educação Ambiental na escola nas séries iniciais. Revista Faculdade Montes Belos, v. 4, n. 1, p.1-17, 2011.

MELO, M.G. de. Educação Ambiental na escola. 2015. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande. Disponível em: <http://dspace.bc.uepb.edu.br/jspui/handle/123456789/9734>. Acesso em: 14 de dezembro de 2019.

MIRAS, M. O ponto de partida para a aprendizagem de novos conteúdos: os conhecimentos prévios. In: COLL, C. (org.). O construtivismo em sala de aula. São Paulo: Ática, 2006.

MULINE, L.S.; CAMPOS, C.R.P. Uma sequência didática para trabalhar a Educação Ambiental crítica com alunos das séries iniciais do ensino fundamental. Revista Práxis, v. 8, n. 16, p.105-114, 2016.

NASCIMENTO, A.T.B. da S.; SANTOS, I.F.; NUNES, J.R.V. Oficinas educativas/reflexivas e a interface com saúde e o meio ambiente. Em Extensão, Uberlândia, v. 18, n. 1, p.134-144, 2019.

PÁDUA, S.; TABANEZ, M. (orgs.). Educação Ambiental: caminhos trilhados no Brasil. São Paulo: Ipê, 1998.

PINHEIRO, R.F.; ROCHA, M.B. Contribuição de uma sequência didática no ensino de ciências para combate ao Aedes aegypti. Ensino, Saúde e Ambiente, v. 11, n. 3, p.186-201, 2018.

REIGOTA, M. Desafios à Educação Ambiental escolar. In: JACOBI, P. et al. (orgs.). Educação, meio ambiente e cidadania: reflexões e experiências. São Paulo: SMA, 1998.

REIGOTA, M. O que é Educação Ambiental. São Paulo: Brasiliense, 2009.

ROSS, A.; BECKER, E.L.S. Educação Ambiental e sustentabilidade. Revista

Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental, v. 5, n. 5, p.857-866, 2012.

SATO, M. Educação Ambiental. São Carlos: Rima, 2002.

SECO, M.A. de O.; SEKINE, E.S. Educação Ambiental. Cuiabá: EduUFMT, 2009.

SOUZA, J.C. de; CASTRO, J.D.B.; ROSA, I.R. Educação Ambiental na escola. In: Joana D’arc Bardella Castro (org.). Anápolis, desafios ambientais. Anápolis-GO: Editora UEG, 2016.

TEIXEIRA, A. C. Educação Ambiental: caminho para a sustentabilidade. Revista brasileira de Educação Ambiental, n. 2, p. 23-32, 2007.

Published

2022-02-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

SILVA, Amanda Paula de Araújo; SOVIERZOSKI, Hilda Helena. Previous knowledge of Environmental Education for elementary students. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 390–404, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.12484. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/12484. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2021-08-01
Accepted 2021-10-14
Published 2022-02-01