Let's play the 3R's in Action! A playful proposal to mobilize environmental issues

Authors

  • Larissa Baruque Pereira Federal University of Rio de Janeiro and Rio de Janeiro State Department of Education
  • Judith Bustamante Bautista Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Miriam Struchiner Federal University of Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.12435

Keywords:

Environmental Education, Sustainability, Educational Games

Abstract

The article analyzes students’ perceptions and knowledge about the use of an educational board game enhanced with TDIC resources, based on the 3Rs’ principles of sustainability and on Critical Environmental Education. For this, a qualitative approach was adopted, using observation and an open questionnaire as data collection instruments, submitted to content analysis. The results show that the game, from the moments of discussion and interaction, contributed to motivate students and lead them to approach new knowledge, stimulating them to reflect on economic and social factors. It was also noticed that students emphasized environmental preservation, proposing, as a priority, individual actions to face environmental problems.

Author Biographies

  • Larissa Baruque Pereira, Federal University of Rio de Janeiro and Rio de Janeiro State Department of Education

    Doutoranda em Educação em Ciências e Saúde pelo Instituto Nutes da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) e mestre em Educação pela Universidade Católica de Petrópolis (UCP). Professora da rede estadual de ensino do Rio de Janeiro e Técnica em Assuntos Educacionais da UFRJ.

  • Judith Bustamante Bautista, Universidade Federal do Rio de Janeiro
     
  • Miriam Struchiner, Federal University of Rio de Janeiro

    Doutora e mestre em educação pela Boston University. Graduada em Desenho Industrial pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Professora da pós-graduação da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Coordenadora do Laboratório de Tecnologias Cognitivas (LTC) do Instituto NUTES/UFRJ. Atua na área de Tecnologia Educacional, com ênfase na pesquisa e desenvolvimento de Ambientes de Aprendizagem baseados em Tecnologias de Informação e Comunicação (TICs) e no uso de Redes Sociais na Educação em Ciências e Saúde, principalmente nos seguintes temas: educação a distância, Internet e Educação, aprendizagem colaborativa, construtivismo social, formação de recursos humanos em saúde e educação em ciências e saúde na escola básica.

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Published

2022-08-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

PEREIRA, Larissa Baruque; BAUTISTA, Judith Bustamante; STRUCHINER, Miriam. Let’s play the 3R’s in Action! A playful proposal to mobilize environmental issues. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 4, p. 225–246, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.12435. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/12435. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2021-07-18
Accepted 2022-05-23
Published 2022-08-01