Educational Game Proposal for Environmental Education in Basic Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.12422

Keywords:

Educação Ambiental, Ensino Básico, Jogo Educativo Ambiental

Abstract

Proposing a pedagogical tool for Environmental Education (EE) in Basic Education was the objective of this study. For this, a digital educational game was developed in the form of a quiz, submitted for the use of students from Elementary School II of a Public Basic Education Institution in São Paulo. After the application of the game in two stages, there was an improvement in the performance of the students, because through the evaluation of mistakes and successes it was possible to learn, mainly, when the game and the teacher presented the justifications for incorrect and correct questions. It was found that students view games as tools that promote meaningful and active learning.

Author Biography

  • Leticia Rodrigues Fonseca, Universidade Vale do Rio Verde - UNINCOR

    Professora Doutora da Pós Graduação - Mestrado Profissional em Sustentabilidade de Recursos Hídricos.

References

ALVES, L. Games e educação: desvendando o labirinto da pesquisa. Revista de Educação Contemporânea, Salvador, v.22, n.40, p.177-186, 2013.

BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias áticas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 4ª Ed. Lisboa: Edições 70, 2010.

BRAGA, M. R. S.; COSTA, R. G. Usando jogos digitais educacionais para apoiar o processo Ensino-aprendizagem em escolas Fundamentais brasileiras. Revista de Ciência, Tecnologia e Inovação, v. 12, n. 2, p. 26-35, abr. 2017.

COUTINHO, I.; ALVES, L. Os desafios e possibilidades de uma prática baseada em evidências com jogos digitais nos cenários educativos. In: ALVES, L.; COUTINHO, I. Jogos digitais e aprendizagem: fundamentos para uma prática baseada em evidências. Campinas: Papirus, 2016.

CUNHA, A. H. N.; MOTA, T. R. Formação crítica acerca do meio ambiente e conhecimento sobre Educação Ambiental. In: IX Congresso Brasileiro de Gestão Ambiental, São Bernardo do Campo. Anais[...]. São Bernardo do Campo: Instituto Brasileiro de Estudos Ambientais, 2018. p.01-07.

DIAS, G. F Educação Ambiental: princípios e práticas. São Paulo: Gaia. 2004.

FERNANDES, K. T.; LUCENA, M. J. N. R.; ARANHA, E. H. S. Uma experiência na criação de Game Design de Jogos Digitais Educativos a partir do Design Thinking. Renote, v.16, n. 1, 2018.

FERREIRA, W. C.; OLIVEIRA, C. A. O Jogo Digital QuizPG nas Aulas de Matemática: possibilidades para o Ensino e Aprendizagem de Progressão Geométrica. Revista de Educação Matemática, São Paulo, SP, v. 18, 2021, p.1-20, 2021.

GOSSENHEIMER, A. N.; CARNEIRO, M. L. F.; CASTRO, M. S. Estudo comparativo da metodologia ativa “gincana” nas modalidades presencial e à distância em curso de graduação de Farmácia. Arquivos Brasileiros de Ciência e Saúde, Porto Alegre, v. 40, n.3, p. 234-240, 2015.

GODOY, A. S. A pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas. São Paulo, v. 35, n. 3, p. 20-29, maio/jun. 1995.

GUNTHER, H. Como elaborar um Relato de Pesquisa – Série: Planejamento de Pesquisa nas Ciências Sociais, nº 02. UnB, Laboratório de Psicologia Ambiental Brasília, DF. 2003.

KAMII, C.; RHETA, D. Jogos na educação: implicações da teoria de Piaget. Porto Alegre: Artmed, 2009.

KISHIMOTO, T. M. Jogo, brinquedo, brincadeiras e a educação. São Paulo, Editora Cortez: 2000.

LORO, A.R. A importância do brincar na Educação Infantil. UNIJUÍ. Santa Rosa. 2015. Disponível em

<http://bibliodigital.unijui.edu.br:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/3391/Aline%20Loro%20TCC%20p%C3%B3s%20banca.pdf?sequence=1>. Acesso em 26 jun. 2021.

McGONIGAL, J. A realidade em jogo: porque os games nos tornam melhores e como eles podem mudar o mundo. Rio de Janeiro: BestSeller, 2017.

MATTAR, J. Games em educação: como os nativos digitais aprendem. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2010.

MORAN, J. M.; MASETTO, M.; BEHRENS, M. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21.ed. São Paulo: Papirus, 2013.

MOURA, R. B. C. et al. Possibilidades Educacionais Ampliadas pelo Uso das Novas Tecnologias no Cenário dos Nativos Digitais. Simpósio de Pesquisa e Desenvolvimento em Computação, Cruz Alta, RS, p.1-4, 2015.

OLIVEIRA, L.; NEIMAN, Z. Educação Ambiental no âmbito escolar: análise do processo de elaboração e aprovação da Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 15, n. 3, p. 36-52, 2020.

PAULA, B.; VALENTE, J. Jogos digitais e educação: uma possibilidade de mudança da abordagem pedagógica no ensino formal. Revista Iberoamericana de Educación, v. 70, n. 1, p. 9-28, jan. 2016.

PEREZ, P. L.; BOTINO, C. F. S. Quiz mediado por sistemas de resposta dos estudantes como estratégia de ensino-aprendizado. Revista da Universidade Federal Fluminense, v. 23. n.1, 2020.

PINHEIRO, A. A. S.; OLIVEIRA NETO, B. M.; MACIEL, N. M. T. C. A importância da Educação Ambiental para o aprimoramento profissional, docente e humano. Ensino em Perspectivas, Fortaleza, v. 2, n. 1, 2021.

PINTO, A. P. Os Jogos Educativos nas práticas ambientais: um estudo na Escola Agrícola “José Cesário Mendes de Barros”, Humaítá – AM. Dissertação (Mestrado profissional). Universidade Federal de Rondônia, Porto Velho, 2018.

POLLI, A.; SIGNORINI, T. A inserção da Educação Ambiental na prática pedagógica. Ambiente & educação. Rio grande, v. 17, n. 2, p.93-101, 2012.

PRENSKY, M. Não me atrapalhe, mãe – Eu estou aprendendo! São Paulo: Phorte, 2010.

PRENSKY, M. Aprendizagem baseada em jogos digitais. São Paulo: Senac, 2012.

RAMOS, D. K.; CRUZ, D. M. Jogos digitais em contextos educacionais. Curitiba: Editora CRV, 2018.

SANTOS, P. R.; BARBOSA, D. N. F.; MOSSMANN, J. B.; CERQUEIRA, B. B.; ETGES, Y. S. Conscientização ambiental em construtos digitais de aprendizagem: a experiência do jogo ‘Guardiões das Águas’. Debates em Educação, Maceió, v.12, n.27, p.593-614, 2020.

SECRETARIA EDUCAÇÃO ESTADO SÃO PAULO - SEE -SP. Currículo do Estado de São Paulo: Ciências da Natureza e suas Tecnologias. São Paulo: SEE, 2012, 2ª ed., 156p.

SILVEIRA, I. M. S.; RUAS, T. O.; ELIAS, N. F. Educação Ambiental e suas Práticas como exercício da cidadania na Escola Básica. Revista Verde Grande, v. 3, n.1, p.106-123, 2021.

SOARES, F. M. N.; NASCIMENTO, M. F. F. A produção e o uso dos jogos digitais como estratégia para a Educação Ambiental no Ensino Fundamental. Rev. Educ., Brasília, ano 43, n. 162, p. 112-124, jun./set. 2020.

SOUZA, G.S. et al. Educação Ambiental como ferramenta para o manejo de resíduos sólidos no cotidiano escolar. Revista Brasileira de Educação Ambiental, Rio Grande, v. 8, n. 2:118-130, 2013.

SOUZA, F. R. S. Educação Ambiental e sustentabilidade: uma intervenção emergente na escola. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 15, n. 3, p.115-121, 2020.

VALENTE, J. A.; ALMEIDA, M. E. B.; GERALDINI, A. F. S. Metodologias ativas: das concepções às práticas em distintos níveis de ensino. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 17, n. 52, p. 455-478, abr./jun. 2017.

VASCONCELLO, M. S.; CARVALHO, F. G.; BARRETO, J. O. ATELLA, G. C. As Várias Faces dos Jogos Digitais na Educação. Informática na educação: teoria & prática, Porto Alegre, v.20, n.4, ago. 2017.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

YIN, R. K. Estudo de caso, planejamento e métodos. São Paulo: Bookman, 2005.

Published

2022-02-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

LAÉRCIO, Francisco Giovani Souza; FONSECA, Leticia Rodrigues. Educational Game Proposal for Environmental Education in Basic Education. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 09–27, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.12422. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/12422. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2021-07-14
Accepted 2021-10-04
Published 2022-02-01