Scenic games as a proposal for Environmental Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.12384

Keywords:

Cerrado; Conscientização Ambiental; Jogos Teatrais

Abstract

The present educational work aims to bring information and awareness to young people about the current environmental crisis and, more specifically, the loss of environmental resources that affect the Brazilian Cerrado, through theater workshops in a non-formal space. Performing arts were used to mediate the process and as a tool to investigate the relationship between art and education, promoting debate and environmental awareness. Besides the analysis of a documentary and a theatrical text, the students participated in scenic games to promote artistic knowledge and critical thinking about the creative processes in order to create a play with a social and environmental theme.

 

Author Biographies

  • Glenda Igridi Poletto, Senac

    Graduated in Social Communication from Universidade Santa Cecília (2011). She studied acting for theater / tv at the Wolf Maya School of Actors (2012). She studied acting in the professional training course for film actors at Studio Fátima Toledo (2015). He was part of the Performance Theater Interpretation Workshops of the São Paulo group "Os Satyros" (2016). He participated in the theater workshop "The interpreter and text communication" given by actress Denise Fraga (2019). He did an artistic residency under a theatrical immersion regime with theater theorist Eugênio Barba and actress Julia Varley from the theater group "Odin Teatret"-Denmark (2019). Post graduated in Art/Education at Senac - SP (2020). Founder of Studio de Teatro GP, the first free theater school in Rio Verde - GO, where she currently teaches workshops, free theater courses and directs shows since 2017. Adult theater teacher at the Municipal Foundation of Culture of Rio Verde - GO (2018 - 2021). Children's theater teacher at the Maple Bear Rio Verde School - GO (2021).

  • Andriane de Melo Rodrigues, Instituto Federal Goiano - Campus Rio Verde

    Graduação em Engenharia Ambiental pelo Instituto Federal Goiano (IF Goiano) - Campus Rio Verde (2015). Mestrado em Tecnologia Ambiental e Recursos Hídricos, Universidade de Brasília (2018). Atualmente, doutoranda em Ciências Ambientais, Universidade Federal de Goiás (2021-2024) e professora efetiva no (IF Goiano) - Campus Rio Verde, onde atua como coordenadora do Laboratório de Saneamento e Meio Ambiente. Tem experiência com o tratamento de água por tecnologias avançadas (uso de membranas de nanofiltração na remoção de microcontaminantes emergentes), tratamento de efluentes, monitoramento de qualidade em corpos hídricos, educação ambiental, gestão de resíduos sólidos e drenagem urbana (a ser desenvolvida no doutorado).

References

ANTUNES, Irandé. Aula de português: encontro & interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

ARAUJO, Alcione. ET AL. Proposta de leitura do mundo através da narrativa dramática. Rio de Janeiro: Argus, 2006.

BOAL, Augusto. 200 Exercícios e Jogos para o ator e o não-ator com vontade de dizer algo através do teatro. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1982.

BOAL, Augusto. Jogos para atores e não atores. São Paulo: Cosac e Naify, 2015.

BOAL, Augusto. Teatro do Oprimido e Outras Poéticas Políticas. São Paulo: Editora 34, 2019. Disponível em: <http://www.editora34.com.br/detalhe.asp?id=1017>. Acesso em: 20 jul. 2020.

BORGES, José Américo. O Pequeno Circo Místico. Texto Teatral. Não publicado.

CAMPOS, Marília A. T. LIOTTI, Luciane C. Livros didáticos do ensino médio e o conhecimento escolar sobre mudanças climáticas. Revbea, São Paulo, V. 16, No 2: 19-36, 2021. Disponível em: <https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/11102/8381>. Acesso em: 25 fev. 2021.

CARVALHO, Aurilene Maria de Souza. SILVA, Dianne Michelle Alves da. Abordagem do Bioma Cerrado nos Livros Didáticos do Ensino Médio. Experiências em Ensino de Ciências, 2019. n. 3, v. 14, p. 583-597. Disponível em: <https://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID671/v14_n3_a2019.pdf>. Acesso em: 21 mar. 2020.

CARVALHO, Rosiani. As Tecnologias no Cotidiano Escolar: Possibilidades de Articular o Trabalho Pedagógico aos Recursos Tecnológicos. 2009. Disponível em: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1442-8.pdf>. Acesso em 27 ago. 2020.

FOUCAMBERT, J. Modos de ser leitor: Aprendizagem e ensino da leitura no ensino fundamental. Curitiba: Editora UFPR, 2008.

FREITAS, Eduardo de. Cerrado, um risco de extinção em Goiás. Brasil Escola. Disponível em: <https://brasilescola.uol.com.br/brasil/cerrado-um-risco-extincao-goias.htm>. Acesso em 25 abr. 2020.

KLINK, C. A. MACHADO, R. B. Conservation of the Brazilian Cerrado. Conservation Biology. 2005. v.19, n.3, p.707-713.

LENCASTRE, L. Leitura: A compreensão de textos. Fundação Calouste Gulbenkian e Fundação para a Ciência e para a Tecnologia. Lisboa, 2003.

MORAN, José. Novas tecnologias e o reencantamento do mundo. Revista Tecnologia Educacional, 1995. n. 126, v. 23, p. 24-26. Disponível em: <http://www.eca.usp.br/prof/moran/novtec.htm>. Acesso em: 15 maio 2020.

PERROTI, E. Verbete Leitura. In: COELHO, T. Dicionário Crítico de Política Cultural. São Paulo: Iluminuras, 2012.

REIS, J. C. GUERRA, A. BRAGA, M. Ciência e arte: relações improváveis? História, Ciências, Saúde: Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 13, p. 71-87, 2006.

ROCHA, Paulo Ernesto Diaz. Arte Educação Ambiental: o que é e para que serve? In: VI Congresso Latino-Americano de Educação Ambiental. San Clemente del Tuyu, 2009.

SAITO, C. H. ALMEIDA, L. E. Conservação da Biodiversidade e a valorização do componente educacional. Floresta e Ambiente - Seropédica, 2006. v. 13, p. 66-74.

SANTOS, Helena Cardoso dos. A Arte como Elemento no Ensino da Educação Ambiental no Brasil: Educação Infantil e Ensino Fundamental I. Monografia (Mestrado) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Medianeira, 2014. Disponível em: < http://repositorio.roca.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/4801/1/MD_ENSCIE_IV_2014_47.pdf>. Acesso em: 20 jan. 2021.

SERTÃO VELHO CERRADO. Direção de André D’Élia. Chapada dos Veadeiros: Cinedelia, 2018. Documentário (1h36m), son., color.

SPOLIN, Viola. Jogos Teatrais: O Fichário de Viola Spolin. São Paulo: Perspectiva, 2008.

VILLAÇA, Iara de Carvalho. Arte-Educação: A Arte Como Metodologia Educativa. Cairu em Revista, 2014. n. 4, p. 74-85. Disponível em: <https://www.cairu.br/revista/arquivos/artigos/2014_2/05_ARTE_EDUCACAO_METODOLOGIA_EDUCATIVA.pdf>. Acesso em: 10 de jan. 2021.

Published

2022-06-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

POLETTO, Glenda Igridi; RODRIGUES, Andriane de Melo. Scenic games as a proposal for Environmental Education. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 3, p. 185–198, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.12384. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/12384. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2021-07-03
Accepted 2022-03-15
Published 2022-06-01