Dialogue as a methodological tool in the training of young environmentalists: the case of Coletivo Jovem Albatroz

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.12353

Keywords:

Dialogue, Environmental education, Youth, Young environmental collective

Abstract

The "banking" pedagogical practice reinforces values such as competition, individualism, domination, among others, generating an imposing and authoritarian posture in educators. On the other hand, the practice of dialogue as a pedagogical tool is a way to ensure the autonomy and emancipation of the people involved in the educational process. In this sense, in order to face socio-environmental problems, dialogical-based environmental education presents itself as a possible path to transformation. Thus, the present article sought to contribute to the deepening of the knowledge of dialogue in the training of young environmentalists based on the analysis of the training processes developed within the Young Albatross Collective (CJA) during the years 2015 to 2019. For this, a qualitative approach was adopted as methodology, analyzing various documents (monitoring reports and experience reports) from three categories: building a dialogic environment; dialogic leadership; and learning from dialogue. It was possible to identify, in the educative processes of the CJA, the fostering of the construction of a dialogic environment by a leadership that is willing to be dialogic, which contributed to the learning and posture in educators. On the other hand, the practice of dialogue as a pedagogical tool is a way to ensure the autonomy and emancipation of the people involved in the educational process. In this sense, in order to face socio-environmental problems, dialogical-based environmental education presents itself as a possible path to transformation.

References

ALVES, D. M. G., ANDRADE, D. F., BARBOSA, C. R., BIASOLI, S. A., BIDINOTO, V. M., BRIANEZI, T., CARRARA, M., COATI, A. P., COSTA PINTO, A. B., FERREIRA, L. E. C., LUCA, A. Q., MACHADO, J. T., NAVARRO, S.d M., PORTUGAL, S., RAIMO, A. A., SACCONI, L. V., SIM, E. F.C., SORRENTINO, M. Em busca da sustentabilidade educadora ambientalista. In: AmbientalMENTEsustentable, 2010, ano V, vol. I, núm. 9-10, p. 7-35.

ANDRADE, D. F. O lugar do diálogo nas políticas públicas de Educação Ambiental. Tese (Doutorado em Ciência Ambiental) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.

ANDRADE, D. F., LUCA, A. Q., SORRENTINO, M. O diálogo em processos de políticas públicas de Educação Ambiental no Brasil. Educação Social, Campinas, v. 33, n. 119, p. 613-630, abr-jun 2012.

AVANZI, M. R. Tecido a muitas mãos: experienciando diálogos na pesquisa em Educação Ambiental. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.

BRASIL. Coletivos Jovens de Meio Ambiente: Manual Orientador. Brasília, DF: Órgão Gestor da PNEA, 2005.

BRASIL. Lei nº 12.852, de 5 de agosto de 2013. Estatuto da Juventude. Brasília: Diário Oficial da União, 2013a.

BRASIL. Programa Nacional de Juventude e Meio Ambiente. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2013b. Disponível em: <http://www.mma.gov.br/ educacao-ambiental/formacao-de-educadores>. Acesso em 12 ago 2020.

BRASIL. ProNEA - Programa Nacional de Educação Ambiental. Ministério do Meio Ambiente, Departamento de Educação Ambiental; Ministério da Educação, Coordenação Geral de Educação Ambiental. – 5ª ed – Brasília: MMA, DF, 2018. Disponível em: <https://www.infraestruturameioambiente.sp.gov.br/educacaoambiental/prateleira-ambiental/programa-nacional-de-educacao-ambiental-pronea-5a-edicao/>. Acesso em: 16 ago 2020.

FÓRUM GLOBAL DAS ONGs. Tratado de Educação Ambiental para Sociedades Sustentáveis e Responsabilidade Global. Rio de Janeiro: 1992. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/educacaoambiental/tratado.pdf>. Acesso em: 25 mar. 2014.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 10ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

JACOBI, P. R.; MONTEIRO, R. A. A.; SOUZA, D. T. P. Caminhos para uma nova ética em tempos pós COVID-19: o desafio de ampliar diálogos e fortalecer aprendizagem social In: SOBRINHO, L. L. P.; CALGARO, C.; ROCHA, L. S. (Org.) COVID-19: direitos humanos e educação. Itajaí: UNIVALI, 2020.

LOPES, T. C., SANTÀNA, B. C. da C., CARDOSO, L. G., RODRIGUES, M. de S., ALMEIDA, M. M., CARDOSO, R. S., RIBEIRO, V. V., SARACHO, Y. D., & MONTEIRO, R. de A. A. COVID-19 e questões estruturais: a transformação por meio do diálogo e da colaboração. Revista Brasileira De Educação Ambiental, v.15, n.4, pp. 440–455, 2020.

LUCA, A. Q.; ANDRADE, D. F. O ‘diálogo’ como objeto de pesquisa na Educação Ambiental. In: GUNTZEL-RISSATO, C. et al. Educação Ambiental e políticas públicas: conceitos, fundamentos e vivências. Curitiba: Appris, 2013, p. 119-129.

LUDKE, M; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MONTEIRO, R. A. A. ; SANT'ANA, B. C. C. ; FONSECA, A. C. ; OLMOS, C. ; FALASCO, C. F. ; SILVA, C. P. ; KOCSSIS, E. ; RAMOS, F. ; GRAVANICH, G. ; SANTOS, G. D. ; CARVALHO, I. B. ; NETO, J. P. ; CARDOSO, L. G. ; SILVA, L. A. R. ; SILVA, L. F. ; SCARÍMBOLO, L. G. ; RODRIGUES, M. S. ; ROEDEL, M. D. ; CARDOSO, R. S. ; OLIVEIRA, S. A. ; RANIERI, C. A Temática dos Resíduos Sólidos dentro dos Processos de Educação Ambiental desenvolvidos pelo Projeto Albatroz. UNISANTA BIOSCIENCE , v. 7, p. 1-8, 2018.

MONTEIRO, R. A. A.; SORRENTINO, M. O Diálogo na Educação Ambiental: uma Síntese A Partir de Martin Buber, David Bohm, William Isaacs e Paulo Freire. Pesquisa em Educação Ambiental, v.14, n.1, 2019.

MONTEIRO, R. A. A.; RIBEIRO, V. V.; Diálogo e formação de jovens ambientalistas: uma experiência do Coletivo Jovem Albatroz. In: MONTEIRO, R. A. A.; SORRENTINO, M.; JACOBI, P. R. Diálogo e Transição Educadora para Sociedades Sustentáveis. São Paulo: IEE-USP : Editora Na Raiz, 2020.

OCA. O “Método Oca” de Educação Ambiental: fundamentos e estrutural incremental. Ambiente & Educação, v. 21, n. 1, p. 75-93, 2016.

ÓRGÃO GESTOR DA PNEA. Programa nacional de formação de educadoras(es) ambientais: por um Brasil educado e educando ambientalmente para a sustentabilidade. Brasília, DF, 2006.

PROJETO ALBATROZ. Relatório CJA Final - Evidência de realização das ações. 2015.

PROJETO ALBATROZ. Relatório CJA - Evidência de realização das ações. 2016.

PROJETO ALBATROZ. Relatório 5º Quadrimestre – Evidência de realização das ações: Questão 5C. 2019.

PROJETO ALBATROZ. História. 2020a Disponível em: <https://projetoalbatroz.org.br/sobre-o-projeto-albatroz/quem-somos/historia>. Acesso em: 08 mai 2020.

PROJETO ALBATROZ. Rede Biomar. 2020b. Disponível em: <https://projetoalbatroz.org.br/sobre-o-projeto-albatroz/quem-somos/rede-biomar>. Acesso em: 27 abr. 2020.

PROJETO ALBATROZ. Jovem Albatroz. 2020c. Disponível em: <https://projetoalbatroz.org.br/educacao-ambiental/coletivo-jovem-albatroz>. Acesso em: 29 jan. 2020.

REDE BIOMAR. Relatório Rede Biomar - 10 anos. 2016 - Outras evidências de realização das ações. 2016.

ROESE, M. W. V. Educação Ambiental dialógico-crítica e a conservação da biodiversidade no entorno de áreas protegidas. Tese (Doutorado em Ecologia e Recursos Naturais) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014.

SILVA, L. P. Conflitos socioambientais: uma proposta de investigação-ação à luz da Educação Ambiental dialógico-problematizadora. Tese (Doutorado em Ciências Ambientais) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2016.

SORRENTINO, M. et al. Educação Ambiental como Política Pública. Educação e Pesquisa, 2005, v. 31, n. 2, p. 285-299.

SORRENTINO, M. et al. Comunidade, identidade, diálogo, potência de agir e felicidade: fundamentos para Educação Ambiental. In: GUNTZEL-RISSATO, C. et al. (Org.) Educação Ambiental e políticas públicas: conceitos, fundamentos e vivências. Curitiba: Appris, 2013, p. 36-41.

Published

2022-02-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

CÂNDIDO LOPES, Thaís; MONTEIRO, Rafael de Araujo Arosa. Dialogue as a methodological tool in the training of young environmentalists: the case of Coletivo Jovem Albatroz. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 480–497, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.12353. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/12353. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2021-06-28
Accepted 2022-01-05
Published 2022-02-01