Sustainable policies in a Higher Education Institution: what is the influence exerted by organizational culture?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.12308

Keywords:

Sustainability, HEI, Sustainable Development Goals, Environmental Agenda in Public Administration

Abstract

The aim of this study was to analyze the influence of organizational culture on the implementation of sustainable policies in a Higher Education Institution (HEI). A case study was carried out and data were collected from non-participant observation in loco, semi-structured interview and also, from a questionnaire adapted from the model proposed by Hofstede (1991) with the employees of the studied Institution, so for the results the data triangulation technique. It was concluded that for the development of a culture oriented to sustainability it is necessary that the HEI management raises the discussion on the subject and, in this way, can take ownership of institutional actions in the establishment of its own objectives.

Author Biographies

  • Ângela Watte Schwingel, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)

    Graduada em Administração. Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Administração - PPGAdm Profissional da Universidade Estadual do Oeste do Paraná. E-mail: angelawatte@gmail.com.

  • Morelle Maykon Monteiro Mello, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)

    Graduado em Administração - UFMS. Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Administração - PPGAdm da Universidade Estadual do Oeste do Paraná. E-mail: morelle22@hotmail.com

  • Sandra Mara Stocker Lago, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)

    Doutora em Desenvolvimento Regional e Agronegócio - Unioeste. Docente no Programa de Pós-Graduação em Administração - PPGAdm da Universidade Estadual do Oeste do Paraná. E-mail: sandra.lago@unioeste.br

  • Marcelo Roger Meneghatti, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)

    Doutor em Administração pela UNINOVE. Docente no Programa de Pós-Graduação em Administração - PPGAdm da Universidade Estadual do Oeste do Paraná. E-mail: frmeneghatti@hotmail.com

References

AKTOUF, O. O simbolismo e a cultura de empresa: dos abusos conceituais às lições empíricas. In: CHANLAT, J.F. O indivíduo na organização: dimensões esquecidas. São Paulo: Atlas, v. 2, p. 39-79, 1994.

ALSHUWAIKHAT, H. M.; ABUBAKAR, I. An integrated approach to achieving campus sustainability: assessment of the current campus environmental management practices. Journal of Cleaner Production, v. 16, p. 1777-1785, 2008.

AREVALO, J. A.; CASTELLÓ, I.; COLLE, S.; LENSSEN, G.; NEUMANN, K.; ZOLLO, M. Introduction to the special issue: integrating sustainability in business models. Journal of Management Development, v. 30, n. 10, p. 941-954, 2011.

BEUREN, I. M. (Org.). Como elaborar trabalhos monográficos em contabilidade: teoria e prática. 3 ed. São Paulo: Atlas, 2006.

BRUNSTEIN, J.; SCARTEZINI, V.; NERI RODRIGUES, A. L. Sustentabilidade na educação corporativa e o desenvolvimento de competências societais. Organizações e Sociedade, v. 19, n. 63, p. 583-598, 2012.

CAMERON, K.S.; QUINN, R. E. Diagnosing and changing organizational culture: based on the competing values framework. 3ª ed., San Francisco, Jossey-Bass, 2011.

CASAGRANDE, R. M.; MACHADO, D. D. P. N. Cultura Organizacional como Fator Complementar às Dimensões Culturais de Hofstede. Revista Pretexto, v. 17, n. 4, p. 81-94, 2016.

COLEMAN, G. Sustainability as a learning challenge. Journal of Management Development, v. 32, n. 3, p. 258-267, 2013.

COLLINS, F. L. International students as urban agentes: international education and urban transformation in Auckland, New Zealand. Geoforum, v. 41, p. 940-950, 2010.

COMISSÃO MUNDIAL SOBRE MEIO AMBIENTE E DESENVOLVIMENTO - CMMAD. Nosso futuro comum. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1988.

COSTA, M. A.; CONSULTORIA, N. Como Avaliar o Alcance dos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável? Desafios e Possibilidades para a Agenda Global de Avaliação. Revista Brasileira de Políticas Públicas e Internacionais, v. 3, n. 1, p. 100-123, 2018.

EISENHARDT, K. M. Building theories form case study research. Academy of Management Review. New York, New York, v. 14, n. 4, 1989.

GAZZONI, F.; SCHERER, F. L.; HAHN, I. S.; CARPES, A. M.; SANTOS, M. B. O papel das IES no desenvolvimento sustentável: estudo de caso da Universidade Federal de Santa Maria. Revista GUAL, Florianópolis, v. 11, n. 1, p. 48-70, 2018.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

GODOY, A. S. Estudo de caso qualitativo. In: SILVA, A. B.; GODOI, C. K.; BANDEIRA-DE-MELLO, R. (org.) Pesquisa qualitativa em estudos organizacionais: paradigmas, estratégias e métodos. São Paulo: Saraiva. 2 ed, p. 115-146, 2010.

HARRISON, G.; BAIRD, K. The organizational culture of public sector organizations in Australia. Australian Journal of Management, [Camberra], v. 40, n. 4, p. 613-629, 2015.

HOFSTEDE, G.; NEUIJEN, B.; OHAYV, D. D.; SANDERS, G. Measuring Organizational Cultures: A Qualitative and Quantitative Study across Twenty Cases, Administrative Science Quarterly, v. 35, n. 2, p. 286-316, 1990.

JABBOUR, C. J. C.; OLIVEIRA, S. V. W. B.; CASTRO, R. Cultura organizacional, inovação e gestão ambiental: integrando conceitos para a edificação de organizações sustentáveis. Revista de Engenharia e Tecnologia, v. 3, n. 3, p. 1-10, 2011.

KHOULY, S. E.; FADL, N. The impact of organizational culture on work quality. Competition Forum, Indiana, v. 14, n. 2, p. 210-216, 2016.

LOZANO, R.; CEULEMANS, K.; ALONSO-ALMEIDA, M.; HUISINGH, D.; LOZANO, F. J.; WAAS, T.; LAMBRECHTS, W.; LUKMAN, R.; HUGÉ, J. A review of commitment and implementation of sustainable development in higher education: results from a worldwide survey. Journal of Cleaner Production, v. 108, p. 1-18, 2014.

MARTINS, E.; TERBLANCHE, F. Building organizational culture that stimulates creativity and Innovation. European Journal of Innovation Management, v. 6, n. 1, p. 64-74, 2003.

MARTINS, R. A. Abordagens quantitativa e qualitativa. In: MIGUEL, P. A. C. (org.). Metodologia de pesquisa em engenharia de produção e gestão de operações. Rio de Janeiro: Elsevier, p. 45-61, 2010.

MMA – MINISTÉRIO DO MEIO AMBIENTE. Agenda Ambiental Na Administração Pública (A3P), 1999. Disponível em: <http://a3p.mma.gov.br/> Acesso em: 10 fev. 2021.

ONUBR - NAÇÕES UNIDAS NO BRASIL. Objetivos de Desenvolvimento sustentável. Transformando Nosso Mundo: A Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável, 2015. Recuperado de: <https://odsbrasil.gov.br/home/agenda> Acesso em: 10 fev. 2021.

OSAGIE, E. R.; WESSELINK; R.; RUNHAAR, P.; MULDER, M. Unraveling the Competence Development of Corporate Social Responsibility Leaders: The Importance of Peer Learning, Learning Goal Orientation, and Learning Climate. Journal of Business Ethics, v. 151, p. 891–906, 2018.

PETTIGREW, A. M. On studying organizational culture. Administrative Science Quarterly, v. 24, n. 4, p. 570-581, 1979.

PIRES, J. C. S.; MACÊDO, K. B. Cultura organizacional em organizações públicas no Brasil. Revista de Administração Pública, v. 40, n. 1, p. 81-105, 2006.

SCHEIN, E. H. Coming to a New Awareness of Organizational Culture, Sloan Management Review, v. 25, n. 2, Winter: 1984.

SCHEIN, E. H. Cultura organizacional e liderança. São Paulo: Atlas, 2009.

SILVA, L. C. S.; KOVALESKI, J. L.; GAIA, S. Cultura organizacional inovadora e gestão sustentável nas empresas. Revista de Engenharia e Tecnologia, v. 4, n. 1, p. 11-17, 2012.

SOUSA, E. S.; CARVALHO, D. B. Educação para Gestão Ambiental: Um Estudo dos Instrumentos Propostos pela Administração Pública Federal voltados ao consumo sustentável. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 10, n. 2, p. 283-300, 2015.

TAUCHEN, J.; BRANDLI, L. L. A gestão ambiental em instituições de ensino superior: Modelo de implantação em Campus Universitário. Gestão e Produção, v. 13, n. 3, p. 503-515, 2006.

WARRICK, D. D.; MILLIMAN, J. F.; FERGUNSON, J. M. Building hight performance culture. Organizational Dynamics, v. 45, n. 1, p. 64-70, 2016.

YIN, R. K. Case study research, design and methods (applied social research methods). Thousand Oaks. California: Sage Publications, 2009.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2001.

Published

2022-02-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

SCHWINGEL, Ângela Watte; MELLO, Morelle Maykon Monteiro; STOCKER LAGO, Sandra Mara; MENEGHATTI, Marcelo Roger. Sustainable policies in a Higher Education Institution: what is the influence exerted by organizational culture?. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 128–149, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.12308. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/12308. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2021-06-15
Accepted 2021-10-01
Published 2022-02-01