Environmental Education, citizenship and sustainability: educational theory and practice in the Accounting Sciences Course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.12198

Keywords:

Teaching, Citizen Formation, Project of the Course; Interdisciplinarity.

Abstract

Given the relevance of the environmental thematic, this study analyzed the Pedagogical Project of the Course (PPC) in order to verify whether it includes Environmental Education (EE) and Sustainability in an interdisciplinary way, investigating whether the teachers of the course involved, have basic knowledge about the two themes. This research has a qualitative and quantitative approach, being exploratory, bibliographic, descriptive, documentary and field research. When analyzing the PPC of the course focus of the research it was found in its justification, that the formation of the graduate should be based on a critical reflection, ethics, social responsibility and environmental sustainability, however, according to the menus and program content of this, it was not found, clearly, the EE and Sustainability addressed in an interdisciplinary way.

References

ALENCAR, L. D. DE; BARBOSA, M. DE F. N. Educação Ambiental No Ensino Superior: Ditames Da Política Nacional De Educação Ambiental. Direito Ambiental e Sociedade, v. 8, n. 2, p. 229–255, 2018.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70 Brasil, 2016.

BRASIL. Constituição (1988). Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos, Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>. Acessado em: 20 jan., 2021.

BRASIL. Lei 9.795/99, Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para assuntos jurídicos. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm>. Acessado em: 20 jan., 2021.

BRASIL. Lei 9.394/96, Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394compilado.htm>. Acessado em: 19 abr., 2021.

DIAS, G. F. Educação Ambiental: Princípios e Práticas. São Paulo: Gaia, 2004.

FAVARÃO, N. R. L.; ARAÚJO, C. DE S. A. Importância da Interdisciplinaridade no Ensino Superior. EDUCERE - Revista da Educação, v. 4, n. 2, p. 103–115, 2004.

FAZENDA, Ivani C. A. Integração e Interdisciplinaridade no Ensino Brasileiro efetividade ou Ideologia - São Paulo: Loyola, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GRÜN, M. Ética e Educação Ambiental: A conexão necessária. 5a ed. Campinas-SP: Papirus, 2002.

HANDL, G. Declaración de la Conferencia de las Naciones Unidas sobre el Medio Humano (Declaración de Estocolmo), de 1972, y Declaración de Río sobre Medio Ambiente y el Desarrollo, de 1992. United Nations Audiovisual Library of International Law, p. 1–14, 2012. Disponível em: <https://legal.un.org/avl/pdf/ha/dunche/dunche_s.pdf>. Acessado em: 10 mai., 2021.

JAPIASSU, H. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.

MARCONDES, N.A.V; BRISOLA. E.M.A; SANTOS. S.R; CHAMON. E.M.Q. de O. Repensando a Interdisciplinaridade: Contributos à Atuação do Assistente Social na Área de Saúde. Serv. Soc. & Saúde, v. 11, n. 1 (13), p. 67–98, jan./jun 2012.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Metodologia do Trabalho Científico. 8. Ed. São Paulo/SP: Atlas, 2017.

MIRANDA, D. L. DE et al. Educação Ambiental a Partir da Agenda 2030 : Experiências da Conscientização e do Uso Racional da Água em uma Escola Municipal de Varginha ( MG ). Revista Brasileira de Educação Ambiental - Revbea, v. 16, n. 2, p. 174–190, 2021.

MOURA, J. A. G. de; NETO, A.S.P.; ALMEIDA, H.S.; PACHECO, C.S.G.R.; OLIVEIRA, D.G.; MOURA, R.C.G. Environmental Education as an Instrument for the Sustainability of the Paleoagroecosystems. International Journal of Advanced Engineering Research and Science, v. 8, n. 3, p. 048–056, 2021. Disponível

ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS. El Futuro que queremos, Naciones Unidas. Anais...Rio de Janeiro: Naciones Unidas, 2012, Disponível em: <https://rio20.un.org/sites/rio20.un.org/files/a-conf.216-l-1_spanish.pdf.pdf>. Acessado em: 15 jun., 2020.

PAIVA, A. O. F. DE et al. A interdisciplinaridade no ensino superior. Revista FACISA ON-LINE, v. 6, n. 3, p. 36–55, 2017.

PEARSON, A. Gestão Ambiental. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2011.

PROJETO PEDAGÓGICO DO CURSO DE BACHARELADO EM CIÊNCIAS CONTÁBEIS, Faculdade de Petrolina – FACAPE, 2016.

RAMOS, E. C. Educação Ambiental: origem e perspectivas. Educar, n. 18, p. 201–218, 2001.

RIVAROSSA DE POLOP, Alcira. El área de ciencias naturales: concepciones epistemológicas y diálogo pedagógico. Cuartas jornadas nacionales de enseñanza de la biología- Memorias. Córdoba: Asociación de Docentes de Ciencias Biológicas de la Argentina, 1999, p.46- 59.

ROSSINI, C. M.; CENCI, D. R. Práticas interdisciplinares na Educação Ambiental: caminhos para a sustentabilidade. Research, Society and Development, v. 9, n. 12, p. 1–16, 2020.

ROTTA, M.; BATISTELA, A. C.; FERREIRA, S. R. Ambientalização curricular no ensino superior: formação e sustentabilidade nos cursos de graduação. Actualidades Investigativas en Educación, v. 17, n. 2, p. 1–20, 2017.

SILVA, F. R. et al. Gestão da cultura organizacional no Instituto Federal: limites, desafios e rotatividade docente na Amazônia Sul Ocidental. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 6, p. 39436–39458, 2020.

TEIXEIRA, L. A.; TOZONI REIS, M. F. DE C.; TALAMONI, J. L. B. A teoria, a prática, o docente e a Educação Ambiental: algumas reflexões. Olhar de Docente, v. 14, n. 2, p. 227–237, 2011.

UNITED NATIONS. United Nations Conference on Environment & Development Rio de Janerio, Brazil, 3 to 14 June 1992 Reproduction. Anais...1992. Disponível em: <http://www.un.org/esa/sustdev/documents/agenda21/english/Agenda21.pdf>. Acessado em: 27 jan., 2021.

UNITED NATIONS. Transformando Nosso Mundo: A Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável a/Res/70/1. Anais...2015, Disponível em: <http://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/RES/70/1&Lang=E>. Acessado em: 29 jan., 2021.

VILELA, M. V. F. Reflexões sobre o histórico e caminhos da interdisciplinaridade na educação superior no Brasil. Journal Health NPEPS, v. 4, n. 1, p. 6–15, 2019.

Published

2022-06-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

MOURA, José Alberto Gonçalves de; PACHECO, Clecia Simone Gonçalves Rosa. Environmental Education, citizenship and sustainability: educational theory and practice in the Accounting Sciences Course. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 3, p. 149–168, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.12198. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/12198. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2021-05-21
Accepted 2022-03-22
Published 2022-06-01