Environmental Education in the appreciation of native fauna: from the arena to the school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.12039

Keywords:

Environmental Education; Soccer Mascots; Local Culture.

Abstract

The football theme can be worked on in several curricular subjects, as well as it can be easily combined with other themes. This work sought to: identify vertebrates represented in soccer mascots in Northeastern Brazil, investigate the perception of future Science teachers on the themes of Environmental Education, native fauna and soccer, in addition to proposing workshops allied to these themes for the teaching of Science. The research began with a survey of information about animal mascots in the most important soccer teams in Northeast Brazil. Later, it was found that future teachers would use the proposed workshops when teaching Science classes. Thus, this study showed how to bring everyday themes such as football closer to native fauna and Environmental Education in the classroom. It is expected that teachers have access to the proposed workshops in order to contextualize biological concepts about native vertebrates from mascots in Brazilian soccer teams.

Author Biographies

  • Francisco Alves de Sousa Filho, Universidade Federal do Piauí.

    Licenciatura em Ciências da Natureza pela Universidade Federal do Piauí - UFPI

  • Francisco Arlan Sales, Universidade Federal do Piauí.

    Licencitura em Ciências da Natureza pela Universidade Federal do Piauí (UFPI)

  • Letícia Sousa dos Santos Ferreira, Universidade Federal do Piauí.

    Doutoranda em Desenvolvimento e Meio Ambiente pelo Programa de Pós Graduação em Desenvolvimento e Meio Ambiente da Universidade Federal do Piauí (PRODEMA - UFPI). Subcoordenadora do Grupo de Pesquisa em Etno e Educação Ambiental da Universidade Federal do Piauí (GPEEA - UFPI).

  • Patrícia Maria Martins Nápolis, Universidade Federal do Piauí

    Doutorado em Ciências, na linha de Pesquisa em Educação Ambiental pela Universidade Federal de São Carlos – UFSCar. Professora do curso de Ciências da Natureza, no Centro de Ciências da Natureza na Universidade Federal do Piauí (CCN II – UFPI). Professora no Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento e Meio Ambiente da Universidade Federal do Piauí (PRODEMA – UFPI). Coordenadora do Grupo de Pesquisa em Etno e Educação Ambiental (GPEEA – UFPI).

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Published

2021-12-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

SOUSA FILHO, Francisco Alves de; SALES, Francisco Arlan; FERREIRA, Letícia Sousa dos Santos; NÁPOLIS, Patrícia Maria Martins. Environmental Education in the appreciation of native fauna: from the arena to the school: . Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 6, p. 436–447, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.12039. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/12039. Acesso em: 13 dec. 2025.
Received 2021-04-22
Accepted 2021-09-30
Published 2021-12-01