Perceptions about the formation of science teachers focused on Environmental Education: the Natural Sciences course graduates with the word

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.11988

Keywords:

Perception of Graduates, Environmental Education, Teacher Training

Abstract

This work is the result of a research developed with graduates of the Natural Sciences Degree course at a public university whose main objective was to investigate how the subjects offered during academic training contributed to the formation of the teacher as a socioenvironmental educator and, as an objective secondary education, improve the training of teachers, contribute to teaching management and facilitate the insertion of Environmental Education (EE) in the future teaching practices of graduates of a Higher Education Institution. To this end, the perceptions of the graduates regarding the content, practices of teachers and learning of the research subjects were considered. To carry out this research, the methodological procedures of a quali-quantitative approach were adopted, using an electronic form consisting of open and closed questions. Most closed questions were asked using the Likert scale of agreement and the results presented in graphs. For the interpretation of open responses, content analysis was used according to Flick (2013). The study reveals the graduates' perceptions of their satisfaction with the training offered, investigates the strengths and weaknesses of training aimed at EE, in addition to providing opportunities for critical reflection to improve the training of science teachers with a more sensitive view to EE.

Author Biography

  • Manolo Cleiton Costa Freitas, Universidade Federal do Pará

    Campus Universitário do Marajó-Breves, Faculdade de ciências Naturais, Química.

References

ABREU, D.G.; CAMPOS, M.L.A.M.; AGUILAR, M.B.R. Educação Ambiental nas escolas da região de Ribeirão Preto (SP): concepções orientadoras da prática docente e reflexões sobre a formação inicial de professores de química. Química Nova, v. 31, n. 3, p. 688-693, 2008.

AUSUBEL, D.P.; NOVAK, J.D.; HANESIAN, H. (1978). Educational psychology: a cognitive view. 2nd. ed. New York, Holt Rinehart and Winston.

BRANQUINHO, N.C.S.S. Satisfação dos egressos do curso de graduação em enfermagem de uma universidade pública. (Dissertação). Programa de Pós-Graduação em Enfermagem, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, GO, Brasil, 2012. Disponível em: <https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/127/o/Nayla_Cec%C3%ADlia_Silvestre_da_Silva_Branquinho.pdf>.

BRASIL. Lei N° 9.795, de 27 de abril de 1999. Disponível em: <https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra;jsessionid=50EE32BD99AF52EB7D5DB8E7E03AE765.node1?codteor=634068&filename=LegislacaoCitada+-PL+4692/2009>.

BRASIL. Lei N° 12.305, de 2 de agosto de 2010, Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12305.htm>.

BRASIL. RESOLUÇÃO Nº 2, de 1º de julho de 2015. Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação, Conselho Pleno. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file>.

CAMARGO, S.C.G.; BRANCO, J.O. (2003). A Educação Ambiental na visão dos professores de ciências naturais, humanas e linguagem, Balneário Camboriú, SC. Anais do II Simpósio Sul Brasileiro de Educação Ambiental.

FLICK, U. Introdução à metodologia de pesquisa: um guia para iniciantes. Porto Alegre: Penso, 2013.

FREITAS, M.C.C., et al. Percepção socioambiental dos residentes do igarapé Santa Cruz no município de Breves-PA: vivências e desafios sobre a captação e uso da água. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 15, n. 1, p. 328-350, 2020.

GIL, A.C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6ª ed. São Paulo: Atlas. 2008, 220p.

LIMA, V. M. R.; SANTOS, M. Z. M. Processos de formação continuada: com a palavra o professor de ciências. Investigações em Ensino de Ciências, v. 22, n. 3, p. 61-79, 2017.

LOUSADA, A.C.Z.; MARTINS, G.A. Egressos como fonte de informação à gestão dos cursos de ciências contábeis. Revista Contabilidade e Finanças, São Paulo, USP, v. 16, n. 37, 2005.

MENDES, F.L.S.; SIMONIAN, L.T.L. (2016). Animais silvestres comercializados ilegalmente em algumas cidades do estado do Pará. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 33, n. 1, p. 4-21, 2016.

MORO, F. T.; DULLIUS, M. M. Formação continuada de professores nas Ciências da Natureza: uma análise das publicações em periódicos. Interfaces da Educação, v. 11, n. 33, 2020. SILVA, M. M. P.; LEITE, V. D. Estratégias para realização de Educação Ambiental em escolas do ensino fundamental. Revista eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 20, 2008.

Published

2021-12-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

FREITAS, Manolo Cleiton Costa; PEREIRA FILHO, Silvio Carlos Ferreira; FREITAS, Ana Carolina Gomes de Albuquerque de. Perceptions about the formation of science teachers focused on Environmental Education: the Natural Sciences course graduates with the word. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 6, p. 414–435, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.11988. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/11988. Acesso em: 13 dec. 2025.
Received 2021-04-09
Accepted 2021-11-08
Published 2021-12-01