“Projeto Jovens Guardas” in the Reserva Ecológica de Guapiaçu (REGUA, Brazil): socio-environmental role of activities carried out in the light of critical Environmental Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.11890

Keywords:

Critical Environmental Education, Non-Formal Teaching Spaces, Youth Protagonism

Abstract

Environmental Education (EE) in non-formal teaching spaces, as they go beyond school walls and, integrated with formal teaching spaces, seek to better meet local socio-environmental demands. We analyzed the activities and perceptions of the participants of the “Projeto Jovens Guardas”, in the Reserva Ecológica de Guapiaçu (REGUA, Brazil), which provides participants with experiences related to the conservation of their territory. The results suggest positive influences of the project on the students. However, from a critical reading of the EE, the activities of the project distance themselves from a discourse on social, historical and political conflicts in the territory of these students. The results contribute to the reflection on the youth protagonism and its relations with their environment.

Author Biographies

  • Maiara Pereira Barreto, Fundação Oswaldo Cruz.

    Programa stricto sensu em Ensino em Biociências e Saúde – PG-EBS – LITEB – IOC/FIOCRUZ.

  • Rosane Moreira Silva de Meirelles, Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

    Programa stricto sensu em Ensino em Biociências e Saúde – PG-EBS – LITEB – IOC/FIOCRUZ; Departamento de Ensino de Ciências e Biologia – DECB/UERJ.

References

BARRETO, M. P. Percepções e práticas de ensino em uma reserva ambiental e sua comunidade do entorno: análise da relação reserva-comunidade a partir da Educação Ambiental crítica Dissertação (mestrado em Ensino em Biociências e Saúde) – Instituto Oswaldo Cruz, Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ), Rio de Janeiro, 2019. Disponível em https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/43827. Acesso em março de 2021

BARRETO, M. P.; MEIRELLES, R. M. S. Trilhando caminhos para o educador ambiental: reflexões sobre a práxis a partir da experiência da Reserva Ecológica de Guapiaçu (REGUA). In: VI CONEDU – Congresso Nacional de Educação. Fortaleza – Ceará. Anais. Ceará: Centro de Eventos do Ceará, 2019. Disponível em http://www.editorarealize.com.br/artigo/visualizar/62767. Acesso em março de 2021.

BRESOLIN, A. J; ZAKRZEVSKI, S. B. B; MARINHO, J. R. Percepção, comunicação e Educação Ambiental em Unidades de Conservação: um estudo no Parque Estadual de Espigão Alto – Barracão/RS – Brasil. Perspectiva, Erechim, v 34, p 103-114, 2010.

CARVALHO, I. C. de M. Qual Educação Ambiental? Elementos para um debate sobre educação. Agroecologia e Desenvolvimento Rural Sustentável. Porto Alegre, v 2, n 2, 2001.

FONTOURA, H. A. Tematização como proposta de análise de dados na pesquisa qualitativa. Formação de professores e diversidades culturais: múltiplos olhares em pesquisa. Niterói: Intertexto, p 61-82, 2011.

GRAÚDO, D; GUIMARÃES, M. Pertencimento e Educação Ambiental: reflexões iniciais. Anais do IX EPEA – Encontro de Pesquisa em Educação Ambiental. Juiz de Fora – MG. Universidade Federal de Juiz de Fora, 2017.

GUIMARÃES, M. Educação Ambiental: participação para além dos muros da escola. In: MELLO, S.S; TRAJBER, R. (Coord.). Vamos cuidar do Brasil: conceitos e práticas em Educação Ambiental na escola. Brasília: Ministério da Educação: Ministério do Ambiente: UNESCO, p 85-93, 2007.

GÜNTHER, H. Pesquisa qualitativa versus pesquisa quantitativa: está é a questão. Psicologia: teoria e pesquisa, vol 22, n 2, p 201-210, 2006.

LAYRARGUES, P. P; LIMA, G. F. da C. The Brazilian environmental education macro-political-pedagogical trends. Ambiente & Sociedade, v 17, n 1, p 23-40, 2014.

LOUREIRO, C. F. B. Premissas teóricas para uma Educação Ambiental transformadora. Ambiente e Educação, Rio Grande, v 8, p 37-54, 2003.

LOUREIRO, C. F. B; TOZONI-REIS, M. F. de C. Teoria social crítica e pedagogia histórico-crítica: contribuições à Educação Ambiental. Rev. Eletrônica Mestr. Educ. Ambiental. Ed. Especial, 2016.

LOUREIRO, C. F. B. Questões ontológicas e metodológicas da Educação Ambiental crítica no capitalismo contemporâneo. Rev. Eletrônica Mestr. Educ. Ambiental. Rio Grande, v 36, n 1, p 79-95, 2019.

MENDONÇA, D.J.F.; CÂMARA, R.J.B. Educação Ambiental em Unidades de Conservação: um Estudo sobre Projetos Desenvolvidos na APA do Maracanã. In: Simpósio de Excelência em Gestão e Tecnologia – SEGET, 2012, Resende - Rio de janeiro. Anais. Rio de Janeiro: AEDB, 2012.

QUEIROZ, E. D. de; GUIMARÃES, M. O trabalho de campo em Unidades de Conservação como ambiente educativo e estratégia pedagógica fundamental para uma formação diferenciada em Educação Ambiental. Revista Pol. Publ, São Luís. Número especial, p 421-425, 2016.

REGUA. Educação Ambiental. Rio de Janeiro, 2019. Disponível em: HTTP://regua.org.br/conservacao/educacao/jovens-guardas. Acesso em março de 2021.

SANTANA, G. R. de A; SANTOS, J. U. dos. O protagonismo juvenil na conservação da Área de Proteção Ambiental Costa dos Corais. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v 11, n 1, p 327-334, 2016.

SAUVÉ, L. A. investigación universitaria en educación ambiental: tendencias teóricas e metodolóxicas nas comunidades científicas francófonas. El marco del II Seminario Compostela de investigación en educación ambiental e para la sostenabilidad. Departamento Teoría e Historia de Educación, Universidade de Santiago de Compostela, 2006.

SILVA, W. G. da S; HIGUCHI, M. I. G; FARIAS, M. S. M de. Educação Ambiental na formação psicossocial dos jovens. Ciênc. Educ., Bauru, v 21, n 4, p 1031-1047, 2015.

TANNOUS, S; GARCIA, A. Histórico e evolução da Educação Ambiental, através dos tratados internacionais sobre o ambiente. Nucleus, v 5, n 2, p 1-14, 2008.

Published

2022-02-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

BARRETO, Maiara Pereira; MEIRELLES, Rosane Moreira Silva de. “Projeto Jovens Guardas” in the Reserva Ecológica de Guapiaçu (REGUA, Brazil): socio-environmental role of activities carried out in the light of critical Environmental Education. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 448–457, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.11890. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/11890. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2021-03-17
Accepted 2021-12-06
Published 2022-02-01