Scholl of Biodiversity: cultural educational equipment from the Museu da Vila, Rede Ecomuseu Delta do Parnaíba (Piauí- Brazil)

Authors

  • Cristiana Brandão de Oliveira Universidade Federal do Piauí
  • Rodrigo de Sousa Melo Universidade Federal do Delta do Parnaíba - UFDPar (Parnaíba, PI) https://orcid.org/0000-0003-0156-9672
  • Áurea da Paz Pinheiro Universidade Federal do Delta do Parnaíba - UFDPar (Parnaíba, PI)

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.11804

Keywords:

Parnaíba's Delta; Biodiversity; Heritage and Environmental Education; Vila Museum

Abstract

In early childhood education, working with Environmental and Heritage Education favors the creation of possibilities for the formation of citizens with greater literacy and ecological awareness. This article was written based on the educational and cultural activities carried out at Escolinha da Biodiversidade, at Museu da Vila, whose mission is to promote educational actions and environmental and equity interpretation of the Conservation Unit's biodiversity, Delta do Parnaíba Environmental Protection Area in the Midnorth, Brazil. In the work carried out between 2018-2019, we use the action research, due to its collaborative and participatory nature. The activities were considered important for the recognition  the conservation of biodiversity

References

BRASIL. Lei nº. 9795 de 27 de abril de 1999 - Política Nacional de Educação Ambiental

BRASIL. Lei nº 9.985, de 18 de julho de 2000; Decreto nº 4.340, de 22 de agosto de 2002.Sistema Nacional de Unidade de Conservação da Natureza – SNUC

BRASIL. Portaria do Ministério do Meio Ambiente Nº. 444, de 17/12/2014.

CAPRA F. et al. Alfabetização ecológica: a educação das crianças para um mundo sustentável. São Paulo: Cultrix; 2006.

CARVALHO, L. M. A temática ambiental e o processo educativo: dimensões e abordagens. In: CINQUETTI, H. S.; LOGAREZZI, A. Consumo e resíduo: fundamentos para o trabalho educativo. São Carlos: Edufscar, 2006.

DIAS, G.F. Educação Ambiental princípios e práticas. 9 ed. São Paulo: Gaia, 2004

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1997

POLLAK, M. Memória e identidade social. In: Estudos Históricos. Rio de Janeiro, 1992.

GUIMARÃES, V.V. Branding e Desenvolvimento de Identidade Visual Museu da Vila Bairro Coqueiro da Praia| Luís Correia| Piauí| Brasil. Dissertação mestrado – UFPI Universidade Federal do Piauí. Parnaíba. p 12. 2020.

NASCIMENTO, S.D.B. Há um vilarejo ali: Oficinas de música no Museu da Vila bairro Coqueiro da Praia, Luís Correia – PI. Dissertação mestrado – UFPI – Universidade Federal do Piauí. Parnaíba, p 169. 2020.

ROSA, A.C.M. et alii. As grandes linhas e orientações metodológicas da Educação Ambiental. In: LEITE, A.L.T.A.; MININNI-MEDINA, N. (Org.) Educação Ambiental: curso básico à distância: educação e Educação Ambiental I. Brasília: MMA, 2001. 5v. 2ª edição ampliada

THIOLLENT, M. Metodologia da Pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2011. 18.ed.

VARINE. H. Raízes do futuro: o patrimônio a serviço do desenvolvimento local. Trad. Maria de Lourdes Pereira Horta. Porto Alegre: Medianiz, 2013.

Published

2022-02-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

OLIVEIRA, Cristiana Brandão de; MELO, Rodrigo de Sousa; PINHEIRO, Áurea da Paz. Scholl of Biodiversity: cultural educational equipment from the Museu da Vila, Rede Ecomuseu Delta do Parnaíba (Piauí- Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 350–368, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.11804. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/11804. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2021-02-23
Accepted 2021-12-06
Published 2022-02-01