Vegetable gardens in urban spaces as a tool for Environmental Education, food security and quality of life

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.11582

Keywords:

¬¬Informal education; Formal education; Community gardens; Food; EE.

Abstract

Based on texts published in Brazilian journals, we seek to identify trends in research on vegetable gardens in urban spaces. The data collected on two scientific production platforms, over a period of time from 2016 to 2020, had the general objective of identifying the panorama of publications covering the role of vegetable gardens in urban environments, in a relationship with Environmental Education and the promotion of food security. It is concluded that, the execution of Urban gardens, when allied to EA, play an important role for the surrounding community, helping individuals in the critical understanding of the environment, their nutritional and social needs.

Author Biography

  • Suzete Rosana de Castro Wiziack, UFMS

    Possui graduação em Ciências Biológicas - Faculdades Unidas Católicas de Mato Grosso com Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul e Doutorado em Educação pela Universidade Católica Dom Bosco. É professora dos cursos de Licenciatura em Biologia do Instituto de Biociências da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Atua como professora/pesquisadora no Curso de Mestrado em Ensino de Ciências, nas linhas de pesquisa em Ensino de Ciências e Educação Ambiental. Atua nas áreas e temas: Ensino de Biologia, Educação Ambiental, Currículo e Formação de Professores. Coordena os cursos de Mestrado e Doutorado em Ensino de Ciências, sendo gestora do Convênio com a Universidade de Matanzas. Coordena o sub projeto de biologia (INBIO) da Residência Pedagógica da UFMS.

References

AIRES, B.F.C; SUANNO, J.H. A Educação Ambiental numa perspectiva transdisciplinar: uma articulação entre a Educação Superior e a Educação Básica. Rev. Eletrônica Mestr. Educ. Ambient. Rio Grande, v. 34, n. 2, p. 42-56, maio/ago. 2017.

ANDRÉ, M.E.D.A. Pesquisa em Educação: Buscando Rigor e Qualidade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 113, p. 51-64, 2001.

BÖHM, F.M.L.Z.; BÖHM, P.A.F.; RODRIGUES, I.C.; JÚNIOR, M.P.S. Utilização de hortas orgânicas como ferramenta para Educação Ambiental. Luminária, União da Vitória, v, 19, n. 01, p. 20-26, 2017.

BRASIL. Constituição (1988). Lex: coletânea de legislação, edição federal. São Paulo: Saraiva, 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL. Lei n. 9795 - 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental. Política Nacional de Educação Ambiental. Brasília, 1999.

BRASIL. Lei nº. 11.346, de 15 de setembro de 2006. Lei de Segurança Alimentar Nutricional, 2006.

BRASIL. Política Nacional de Alimentação e Nutrição - PNAN / Ministério da Saúde. Brasília: Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica, p.6, 2013.

CARVALHO, I.C.M. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. 3ª ed. São Paulo: Cortez, 2008.

COMITRE, F. Sustentabilidade urbana e políticas públicas: as potencialidades das hortas urbanas em Curitiba e Pinhais (PR). Revista Mundi Sociais e Humanidades. Curitiba, PR, v.4, n.01, 42, jan/jul, 2019.

COSTA, R.; ANJOS, M.P.; BARBOSA, A.D.R.; OLIVEIRA, C.G.G. A utilização de uma horta orgânica urbana para promoção da Educação Ambiental e propagação do conhecimento agroecológico. Cadernos de Agroecologia – Anais do VI CLAA, X CBA e V SEMDF – Vol. 13, N° 1, Jul. 2018.

DAGNINO, R.S.; KALSING, R.M.S.; AMARAL, H.C.; LUIZ, R.T. Projeto Hortas Urbanas e Periurbanas do município de Tramandaí. Anais da Mostra de Ensino, Extensão e Pesquisa do Campus Osório - MoExP. Disponível em <https://moexp-2021.osorio.ifrs.edu.br/uploads/anai/2019/Anais%20MoExP%202019.1523.pdf>, 2019.

DOURADO, N.P.; FRANCO, N.A. Horta comunitária de base agroecológica: uma experiência prática de Educação Ambiental, segurança alimentar e participação social. Cadernos de Agroecologia - Anais do II SNEA, v. 12, n. 1, Jul. 2017.

DOURADO, N.P.; SANTOS, B.R.; BARONI, N.F.; LUZ, V.G. Horta comunitária para promoção da Educação Ambiental e segurança alimentar: experiências e perspectivas futuras. Anais do 7° Congresso Brasileiro de Extensão Universitária, 2016.

FARFÁN SJA. 2008. Diagnóstico de hortas comunitárias no dipolo Juazeiro-BA e Petrolina-PE: perfil e demandas de pesquisas. Juazeiro: UNEB. (Dissertação de mestrado).

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. – (coleção leitura).

GADOTTI, M. Pedagogia da Terra: Ecopedagogia e Educação Sustentável. São Paulo: Peirópolis, 2001.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Produto Interno Bruto - PIB. Brasília. 2020. Disponível em: <https://www.ibge.gov.br/explica/pib.php>, Acesso em 9 nov de 2020.

IRALA, C.H.; FERNANDEZ, P.M. Manual para as Escolas: a escola promovendo hábitos alimentares saudáveis, Brasília, p. 1-21, 2001.

LIMA, G.M.M.; CONDE SOBRINHO, W.A.M.; SILVA.JUNIOR, J.I.S. Educação Ambiental e implantação de horta escolar. Cadernos de Agroecologia, v.10, nº 3, 2015.

LIMBERGER, D.; STRACEIONE, M.M. Hortas comunitárias como ferramenta de sensibilização para Educação Ambiental: estudo de caso em pequeno município no rio grande do sul. IBEAS – Instituto Brasileiro de Estudos Ambientais, 2017.

LINHARES, J.F.P.; ROJAS, M.O.A.I.; RODRIGES, M.I.A. Agricultura urbana como prática alternativa para Educação Ambiental: uma proposta de sistematização e ações em São Luís (MA), Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, V. 13, No 1: 10-21, 2018.

LOUREIRO, C.F.B. Para que a Educação Ambiental encontre a educação – Introdução. In: LOUREIRO, C.F.B. Trajetória e fundamentos da Educação Ambiental. 4 ed. São Paulo: Cortez, 2012.

MESQUITA, M.O.; CAMARGO, T.S; HORN, T.K.; VARGAS, M.L.; HORN, E.M.; CAMELO, L.G.G. A Educação Ambiental em uma Comunidade Reassentada: dilemas socioambientais. Revista da extensão, jul 2019/ n° 18.

OLIVEIRA, F.R.; PEREIRA, E.R.; JÚNIOR, A,P. Horta escolar, Educação Ambiental e a interdisciplinaridade. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v.13, n.2: pp.10-31, 2018.

PCN. Parâmetros Curriculares Nacionais, Meio Ambiente, Saúde. MEC, 1997. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro091.pdf>. Acesso em 30 de outubro de 2020.

ROCHA, R.I.R.; NASCIMENTO, A.P.B.; FRANCOS, M.S. Hortas comunitárias: espaço público que contribui para o desenvolvimento sustentável da cidade de São Paulo, SP. Periódico Técnico e Científico Cidades Verdes, ISSN 2317-8604, v.07, n. 16, 2019.

SILVA, M.H.T.; GALVÃO, J.P.G.; PEREIRA, V.S.; SILVA, R.M.; BERALDO, K.A. Horta agroecológica, segurança alimentar e Educação Ambiental no lar batista. Revista Capim Dourado Diálogos em Extensão, v.2, n. 3, 2019.

SILVA, F.S.; VERAS, G.S.; SOARES, M.A.; ROCHA, P.Q.; SANTOS, J.R.S.; ALMEIDA, R.S. Horta escolar agroecológica: alternativas ao ensino de Geografia e consciência ambiental no povoado Jardim Cordeiro, Delmiro Gouveia/AL. Diversitas Journal, v.1, n.3, (set./dez. 2016) pp: 337-346.

SILVA, J.F.; CANDEIAS, A.L.B.; SILVA, R.K.A.; FERREIRA, P.S.; SILVA, P.P.L.; SANTOS, A.H.V.; REIS, J.V. Reativar Ambiental- Educação Ambiental por intermédio da horta escolar: um estudo de caso em uma escola municipal do Recife-PE. Revista EA, 2020.

SIQUEIRA, F.M.B.; AMORIM, F.D.A.S.; SOUZA, F.S.C., SILVA, A.C.V., MARTINS, M.E.P. Horta escolar como ferramenta de Educação Ambiental em uma Escola estadual no município de Várzea Grande – MTIBEAS – Instituto Brasileiro de Estudos Ambientais, 2016.

SIQUEIRA, S.S.S.; CRUZ, D.A.O.; POLIGNANO, M.V.; VILELA, L.C.M.; GUERRAS, V.A. Revitalização da Bacia do Ribeirão do Izidora: Educação Ambiental como estratégia. Saúde Debate, Rio de Janeiro, v. 41, n. Especial, pp. 347-358, jun 2017.

SOUZA, H.A.; NAVES, L.C.R. Preservação do bioma cerrado e o aproveitamento dos frutos nativos na merenda escolar em Goiânia No contexto da Educação Ambiental. Anais do VII Congresso Brasileiro de Gestão Ambiental, Campina Grande/PB – 21 a 24/11/2016.

VENTORIM, K.; SEMARGO, Secretaria de Estado do Meio Ambiente, Desenvolvimento Econômico, Produção e Agricultura Familiar. 2019. Disponível em: <https://www.semagro.ms.gov.br/projeto-de-hortas-urbanas-de-ms-comeca-a-mudar-cenarios-na-capital/>. Acesso em 30 de nov 2020.

Published

2021-06-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

CEREALI, Mariana; WIZIACK, Suzete Rosana de Castro. Vegetable gardens in urban spaces as a tool for Environmental Education, food security and quality of life. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 3, p. 473–488, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.11582. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/11582. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-12-19
Accepted 2021-03-29
Published 2021-06-01