Implementation and use in Environmental Education of a system for reusing distilled cooling water

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.11579

Keywords:

Prototype; Reuse; Sustainability; Awareness.

Abstract

The increase in water demand, added to the degradation of water bodies, creates a scenario of scarcity of this resource. Institutions must promote socio-environmental changes to minimize this impact. IFMG - Campus Bambuí (MG, Brazil) has a Soil Analysis Laboratory that uses a high amount of distilled water, with waste of cooling water. Thus, this work presents a system for reusing this water in the water tanks of the library for non-potable purposes. Physical-area and microbiological analysis of the post-distillation water limiter that only the residual chlorine value deviated from the standard. To spread the idea of water reuse, operations were carried out in municipal schools using a model and prototype of the system.

Author Biography

  • Meryene de Carvalho Teixeira, Instituto Federal de Minas Gerais, campus Bambuí

    Professora de Química pelo IFMG, Campus Bambuí. Doutora em Agroquímica pela Universidade Federal de Lavras.

References

ABREU, L. L. C. et al. Reutilização da água usada no processo de destilação. Rev. da Meta, v. 1, n. 1, p. 323-329, 2016.

ANTUNES, L. N.; GHISI, E. Water and energy consumption in schools: case studies in Brazil. Environment, Development and Sustainability, v. 22, p. 4225–4249, 2020.

BARBOSA, T.; COELHO, L. Sustentabilidade por meio do reuso da água dos aparelhos de ar-condicionado da faculdade de tecnologia deputado Waldyr Alceu Trigo - FATEC Sertãozinho. Rev. Academus, v. 4, n. 1, 2016.

BERCHIN, I. I. et al. The importance of international conferences on sustainable development as higher education institutions' strategies to promote sustainability: A case study in Brazil. Journal of Cleaner Production, v. 171, p. 756-772, 2018.

BRASIL. Fundação Nacional de Saúde. Manual prático de análise de água / Fundação Nacional de Saúde – 4. ed. – Brasília: Funasa, 2013. 150 p. Disponível em: http://www.funasa.gov.br/site/wp-content/files_mf/manual_pratico_de_analise_de_agua_2.pdf. Acesso em: 05 nov. 2020.

BRASIL. Portaria de Consolidação nº 5, de 28 de setembro de 2017. Anexo XX. Padrões de potabilidade da água para consumo humano. Brasília. DOU de 03/10/2017. Disponível em: https://portalarquivos2.saude.gov.br/images/pdf/2018/marco/29/PRC-5-Portaria-de-Consolida----o-n---5--de-28-de-setembro-de-2017.pdf Acesso em: 11 nov. 2020.

BRUNI, J. C. A água e a vida. Tempo Social. Rev. Sociol. USP, S. Paulo, v. 5, n. 1-2, p. 53-65, 1993 (editado em nov. 1994).

COELHO, C. A. S. et al. The 2014 southeast Brazil austral summer drought: regional scale mechanisms and teleconnections. Clim. Dynamics, v. 46, p. 3737–3752, 2016.

DICTORO, V. P.; HANAI, F. Y. Simbolismos da água: valores, saberes e tradições dos moradores de Pirapora - MG nas margens do rio São Francisco. Rev. Gest. Sust. Ambient., Florianópolis, v. 6, n. 1, p. 487 -503, abr./set. 2017.

DRAHEIN, A. D.; LIMA, E. P. DE; COSTA, S. E. G. da. Sustainability assessment of the service operations at seven higher education institutions in Brazil. J. of Cleaner Production, v. 212, p. 527-536, 2019.

FOLEGATTI M.V. et al. (2017) Management of Water Resources and Irrigated Agriculture in Brazil. In: BICUDO, C. E. M.; TUNDISI, J. G.; SCHEUENSTUHL, M. C. B. (eds) Waters of Brazil. Springer, Cham. Diponível em: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-41372-3_1. Acesso em: 15 nov. 2020.

MACHADO, G. E.; VESTENA, N. P.; FOLMER, I. (Re)uso da água da chuva: experiência no Colégio Politécnico de Santa Maria (RS). Revista Brasileira. de Educação Ambiental, v. 11, n. 5, p. 10-18, 2016.

MENDES, C. B.; LHAMAS, A. P. B.; MAIA, J. S.S. Aspectos da Educação Ambiental crítica: reflexões sobre as desigualdades na pandemia da COVID-19. Revista Brasileira. de Educação Ambiental, v. 15, n. 4, p. 361-379, 2020.

NEVES-SILVA, P.; HELLER, L. Rompimento da barragem em Brumadinho e o acesso à água das comunidades atingidas: um caso de direitos humanos. Cienc. Cult., v. 72, n. 2, p.47-50, 2020.

OFFICE of the High Commissioner for Human Rights - OHCHR. General Comment No. 15: The Right to Water (Arts. 11 and 12 of the Covenant). OHCHR. 2002.

PALHARES, J. C. P.; PEZZOPANE, J. R. M. Water footprint accounting and scarcity indicators of conventional and organic dairy production systems. J. of Cleaner Produc., v. 93, p. 299-307, 2015.

RODRIGUES DO NASCIMENTO, F. G.; LUCENA, C. M. L.; FREIRE, L. L. Reuso em laboratórios de análises ambientais: desperdícios e custos da água residual de destiladores. R. Gest. Sust. Ambient., Florianópolis, v. 8, n. 2, p.578-594, abr/jun. 2019.

SILVA, N. et al. Manual de Métodos de Análise Microbiológica de Alimentos e Água. 5ª ed. Editora Blucher, 2017. 535 p.

SNIS. Sistema Nacional de Informações sobre Saneamento Básico. Diagnóstico dos serviços de Água e Esgoto, 2019. Disponível em: http://www.snis.gov.br/diagnostico-anual-agua-e-esgotos/diagnostico-dos-servicos-de-agua-e-esgotos-2018. Acesso em: 15 dez. 2020.

TAUCHEN, J.; BRANDLI, L. L. A gestão ambiental em instituições de ensino superior: modelo para implantação em campus universitário. Ver. Gestão e Produção, v.13, n. 3, p. 503-515, 2006.

Published

2021-06-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

MORAIS, Bárbara Roberta; OLIVEIRA, Bruno Alberto Soares; OLIVEIRA, Paulinelly de Sousa; TEIXEIRA, Meryene de Carvalho. Implementation and use in Environmental Education of a system for reusing distilled cooling water. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 3, p. 142–152, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.11579. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/11579. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-12-28
Accepted 2021-03-01
Published 2021-06-01