Reuse to combat the intermediate host Aedes egypti: developing sensitivity through workshops

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.11569

Keywords:

Dengue Mosquito; Environmental Education; Sustainability.

Abstract

The study demonstrates acts of the Sustainability project: the university in the Islands - developed by Unama -, which seeks, through interdisciplinary workshops, to carry out activities aimed for students of basic education in the public schooling network, who reside in the islands located around the city of Belém-PA. The focus of the act is Aedes aegypti - the intermediate host of dengue, zika, yellow fever and chikungunya. As a form of evaluation, a question was applied before and after the workshop, in order to make a comparison between the results. Through quali-quantitative analysis, it was possible to notice an increase of information on the subject, concluding that the act was extremely important to develop the participants’ awareness on the matter.

Author Biographies

  • Isabelly Gatti Rocha Tourinho, Universidade da Amazônia (UNAMA)

    Especialista em Gestão Ambiental e Desenvolvimento Sustentável pelo Centro Universitário Internacional (UNINTER). Graduada em Ciências Biológicas - Licenciatura Plena pela Universidade da Amazônia (UNAMA).

  • Mauro Márcio Tavares da Silva, Universidade da Amazônia (UNAMA)

    Doutor em Ciência Animal pelo Núcleo de Ciências Agrárias e Desenvolvimento Rural Universidade Federal do Pará (UFPA). Mestre em Ciência Animal pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Graduado em Licenciatura Plena em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Pará (UFPA).

References

BALDISSERA, A. Pesquisa-ação: uma metodologia do “conhecer” e do “agir” coletivo. Sociedade em Debate, v. 7, n. 2, p. 5-25, 2001.

BRANDÃO, C. R. A pergunta a várias mãos: a experiência da partilha através da pesquisa na educação. 2003.

COELHO, G. E. Dengue: desafios atuais. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 17, n. 3, p. 231-233, 2008.

CONSOLI, R. AGB; OLIVEIRA, R. L. D. Principais mosquitos de importância sanitária no Brasil. Editora Fiocruz, 1994.

CROVELLO, T. J.; HACKER, C. S. Evolutionary strategies in life table characteristics among feral and urban strains of Aedes aegypti (L.). Evolution, p. 185-196, 1972.

DA SILVA, M. M. P.; LEITE, V. D. Estratégias para realização de Educação Ambiental em escolas do ensino fundamental. REMEA-Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 20, 2008.

DE OLIVEIRA, M. F. Metodologia científica: um manual para a realização de pesquisas em Administração. Universidade Federal de Goiás. Catalão–GO, 2011.

DE SOUZA, J. N. et al. Prevenção contra Zika por meio da propagação de ações educativas na Escola Chuí em Maracanaú (CE). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 13, n. 4, p. 379-389, 2018.

DYE, C. The analysis of parasite transmission by bloodsucking insects. Annual review of entomology, v. 37, n. 1, p. 1-19, 1992.

FOOTE, R. H. Aedes Aegypti (L.), the Yellow Fever Mosquito. Its life history, bionomics, and structure. Sir S. Rickard Christophers. Cambridge University Press, New York, 1960. xii+ 739 pp. Illus. $14.50, 1961.

FORATTINI, O. P. Culicidologia médica: identificaçäo, biologia e epidemiologia: v. 2. In: Culicidologia médica: identificaçäo, biologia e epidemiologia: v. 2. p. 860-860, 2002.

FREITAS, H. et al. O método de pesquisa survey. Revista de Administração da Universidade de São Paulo, v. 35, n. 3, 2000.

HALSTEAD, S. B. Aedes aegypti: why can't we control it?. Bulletin of the Society of Vector Ecologists, v. 13, n. 2, p. 304-311, 1988.

LOURENÇO-DE-OLIVEIRA, R. et al. Aedes aegypti in Brazil: genetically differentiated populations with high susceptibility to dengue and yellow fever viruses. Transactions of the Royal Society of Tropical Medicine and Hygiene, v. 98, n. 1, p. 43-54, 2004.

MILLER, B. R.; BALLINGER, M. E. Aedes albopictus mosquitoes introduced into Brazil: vector competence for yellow fever and dengue viruses. Transactions of the Royal Society of Tropical Medicine and Hygiene, v. 82, n. 3, p. 476-477, 1988.

PELIZZARI, A. et al. Teoria da aprendizagem significativa segundo Ausubel. revista PEC, v. 2, n. 1, p. 37-42, 2002.

PESSOA, R. S. Um estudo comparativo entre as concepções etnoecológicas de alunos (6ª série) e de livros didáticos sobre os tópicos “seres vivos e ambiente manguezal”. 155 f. 2000. Tese de Doutorado. Dissertação (Mestrado em Educação nas Ciências)-Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2000.

RAHMEIER, T. Redução de focos de Aedes aegypti por meio de ações de Educação Ambiental no município de Condor (RS). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 14, n. 2, p. 165-176, 2019.

SILVA, J. P. D. S. et al. AÇÕES DE EDUCAÇÕES AMBIENTAIS EM SAÚDE NO CONTROLE DO VETOR, 2017.

THIOLLENT, M. J. M.; COLETTE, M. M. Pesquisa-ação, formação de professores e diversidade. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, v. 36, n. 2, p. 207-216, 2014.

TOURINHO, I. G. R. et al. A importância da preservação do meio ambiente: sensibilizando os visitantes do centro de ciências e planetário do Pará. Brazilian Journal of Animal and Environmental Research, v. 3, n. 4, p. 2801-2810, 2020.

TRAJBER, R.; DA COSTA, L. B. Avaliando a Educação Ambiental no Brasil: materiais audiovisuais. Editora Fundação Peirópolis, 2001.

VASCONCELOS, F. A. L. Análise comparativa da percepção ambiental e conhecimento de alunos da rede pública e particular da Região Metropolitana do Grande Recife acerca do tema “Ambientes Recifais”. 2005. 70 f. Monografia (Bacharelado em Ciências Biológicas), Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2005.

Published

2021-06-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

TOURINHO, Isabelly Gatti Rocha; SILVA, Mauro Márcio Tavares da. Reuse to combat the intermediate host Aedes egypti: developing sensitivity through workshops. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 3, p. 415–428, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.11569. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/11569. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-12-16
Accepted 2021-02-01
Published 2021-06-01