Environmental perception of students from municipal schools inserted in the Atlantic Forest biome

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.11536

Keywords:

Educação Ambiental; Sensibilização Ambiental; Naturalista; Meio Ambiente.

Abstract

The study identified the environmental perception of 148 elementary school students in Itajubá (MG) and the relationship with the environment in which they live. To this end, the Bardin Content Analysis Method and the stages of Del Rio's perception process were adapted. Six perceptual categories were defined: Naturalist, Anthropocentric, Globalizing, Romantic, Idyllic and Unidentified. Students demonstrate a simplistic view of the environment, in which its elements and representations are distant from the local context, comprising mostly Naturalist conceptions. Therefore, it is necessary to improve the approach of environmental education in schools, seeking the Globalizing conception in the formation of participatory and sensitized subjects.

Author Biographies

  • Ligia de Almeida Gilioli Fraga, Universidade Federal de Alfenas

    Instituto de Ciência e Tecnologia - ICT/UNIFAL, Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais (PPGCA/UNIFAL). Graduação em Ciências Biológicas pelo IFSULDEMINAS; mestrado em Meio Ambiente e Recursos Hídricos (Unidades de conservação e Educação Ambiental) pela UNIFEI; pós graduanda em especialização em ensino de ciências da natureza e matemática pelo IFSULDEMINAS; doutoranda em Ciências Ambientais pela UNIFAL. Atuando em: Conservação da Natureza, Unidades de Conservação, Educação Ambiental e Sustentabilidade.

  • Daniela Rocha Teixeira Riondet-Costa, Universidade Federal de Itajubá

    Professora, Instituto de Recursos Naturais - IRN - Bloco L8 - Universidade Federal de
    Itajubá - UNIFEI. Graduada em Direito pela Instituição Toledo de Ensino de Bauru - ITE.  Mestre em Ciências da Engenharia da Energia pela Universidade Federal de Itajubá - UNIFEI. Doutora em Ciências (Meio Ambiente) pelo Programa de Pós-graduação em Meio Ambiente da Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ. Atuando em: Conservação da natureza; Educação ambiental; Participacao social

  • Luciana Botezelli, Universidade Federal de Alfenas

    Instituto de Ciência e Tecnologia - ICT/UNIFAL, Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais (PPGCA/UNIFAL). Graduação em Engenharia Florestal pela Universidade Federal de Lavras (UFLA); mestrado em Engenharia Florestal (Manejo Ambiental); especialização em Ecoturismo e Planejamento de Atividades em Áreas Naturais; doutorado em Engenharia Florestal (Ciências Florestais) também pela UFLA. Atuando em: Conservação da Natureza, Unidades de Conservação, Educação Ambiental, Planejamento Ambiental Urbano e Sustentabilidade

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Published

2021-06-01

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Artigos

How to Cite

FRAGA, Ligia de Almeida Gilioli; RIONDET-COSTA, Daniela Rocha Teixeira; BOTEZELLI, Luciana. Environmental perception of students from municipal schools inserted in the Atlantic Forest biome. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 3, p. 439–456, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.11536. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/11536. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-12-08
Accepted 2021-03-01
Published 2021-06-01