Fungolândia: jogo educativo de tabuleiro sobre a diversidade e importância dos fungos da Caatinga

Authors

  • Isnara Evelin Barbosa da Silva Universidade de Pernambuco (UPE) - Programa de Pós-graduação em Ciência e Tecnologia Ambiental (PPGCTA)
  • Laís Alanna de Sá Jardim Universidade de Pernambuco (UPE) - Programa de Pós-graduação em Ciência e Tecnologia Ambiental (PPGCTA)
  • Elâine Maria Santos Ribeiro Universidade de Pernambuco (UPE) - Programa de Pós-graduação em Ciência e Tecnologia Ambiental (PPGCTA)
  • Regina Lúcia Félix de Aguiar Lima Universidade de Pernambuco (UPE) - Programa de Pós-graduação em Ciência e Tecnologia Ambiental (PPGCTA)

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.11449

Keywords:

Fungi Kingdom; Didactic tool; Ecosystem services; Environmental education; Active methodologies.

Abstract

Fungi are distributed in all ecosystems in the biosphere, where they act mainly as decomposers of organic matter and in biogeochemical cycling. Despite its importance and distribution, its presence in ecosystems is not always noticed, as there are micro and macroscopic species. Aiming to contribute to the knowledge of the diversity of fungi and their ecosystem services in the Caatinga, the board game Fungolândia was developed for basic education. Fungolândia presents some species of fungi and the role they can play in natural and urban environments, allows learning in a fun way and assists the teacher in addressing this theme at school.

References

ASSOCIAÇÃO CAATINGA. Bioma Caatinga. 2020. Disponível em: https://www.acaatinga.org.br/sobre-a-caatinga/?gclid=Cj0KCQjwwuD7BRDBARIsAK_5YhUNlVed1EpaXFdl9bJx077RWpytXSqumKJ2yF0Y6FjLpDHY47V9HrsaAuDiEALw_wcB. Acesso em: 1 de outubro de 2020.
BARBOSA-SILVA, A.M.; SILVA, A.C.; PEREIRA, E.C.G.; BURIL, M.L.L.; SILVA, N.H.; CÁCERES, M.E.S.; APTROOT, A.; BEZERRA-GUSMÃO M.A.; Richness of lichens consumed by Constrictotermes cyphergaster in the Semi-arid Region of Brazil. Sociobiology v. 66, n. 1, p. 154-160, 2019. https://doi.org/10.13102/sociobiology.v66i1.3665
BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Política Nacional de Educação Ambiental. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm. Acesso em: 22 de julho de 2020.
BRASIL. Serviços ecossistêmicos. Ministério do Meio Ambiente – MMA, Brasília, 2018. Disponível em: https://www.mma.gov.br/biodiversidade/economia-dos-ecossistemas-e-da-biodiversidade/servi%C3%A7os-ecossist%C3%AAmicos.html Acesso em: 22 de julho de 2020.
BRASIL. Caatinga. Ministério do Meio Ambiente – MMA. Brasília, 2020. Disponível em: https://www.mma.gov.br/biomas/caatinga.html. Acesso em 1 de outubro de 2020.
BREDA, T.V.; PICANÇO, J.L. Jogo de tabuleiro “Conhecendo o Parque Ecológico" como recurso lúdico e educacional em geociências. 2015. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/viiienpec/resumos/R0037-1.pdf Acesso em: 1 de outubro de 2020.
CONAMA, Conselho Nacional do Meio Ambiente, Ministério do Meio Ambiente. Resolução nº 001, de 23 de janeiro de 1986. Disponível em: http://www.mma.gov.br/port/conama/res/res86/res0186.html Acesso em: 04 de outubro de 2020.
DRECHSLER-SANTOS, E.R.; SANTOS, P.J.P.; GIBERTONI, T.B.; CAVALCANTI, M. A. Q. Ecological aspects of Hymenochaetaceae in an area of Caatinga (semi-arid) in Northeast Brazil. Fungal Diversity v. 42, p. 71–78, 2010. https://doi.org/10.1007/s13225-010-0021-9
DOMICIANO, M. F. I. Controle alternativo da antracnose na pimenta (Capsicum spp.) causada por fungo do gênero Colletotrichum gloeosporioides. Minas Gerais, 2019. Disponível em: http://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/29041/3/ControleAlternativoAntracnose.pdf. Acesso em: 17 de outubro de 2020.
ESPOSITO, E.; AZEVEDO, J.L. Fungos: uma introdução à biologia, bioquímica e biotecnologia. 2 ed. Caxias do Sul: Educs, 2010.
FALKOSKI, L. Experiências pedagógicas em educação ambiental. Eventos Pedagógicos. 2020. Disponível em http://sinop.unemat.br/projetos/revista/index.php/eventos/article/view/4116/278. Acesso em: 14 de Outubro de 2020.
FREIRE, N.C.F.; MOURA, D.C.; SILVA, J.B.; MOURA, A.S.; MELO, J.I.M.; PACHECO, P. Atlas das caatingas: o único bioma exclusivamente brasileiro. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2018.
GRÜBEL, J.M.; BEZ, M.R. Jogos Educativos. Renote, v. 4, n. 2, p. 1–7, 2006.
LIMA, C.E.P.L.; SANTANA, A.S.; MERGULHÃO, A.C.E.S.; LIMA, R.L.F. A. Micorriza arbuscular: alternativa para uso na agricultura sustentável. In: FIGUEIREDO, M.V.B. et al. Tecnologias potenciais para uma agricultura sustentável. Recife: Ipa/Emater/Seagri-AL, 2013.
LUCHETA, F. et al. Comunidade de liquens corticícolas em um gradiente de urbanização na Bacia Hidrográfica do Rio dos Sinos, no sul do Brasil. Rodriguésia, v. 69, n. 2, p. 323-334, 2018.
KAVANAGH, K. Fungi: biology and applications. London: John Wiley & Sons. 2005.
MAIA, L.C. Fungos do Parque Nacional do Catimbau. Recife: Editora UFPE, 2014.
MENEZES, I.S.; FREITAS, S.H.S.; CARA, P.A.A.; COUTO-SANTOS, A.P.L. Jogo didático como ferramenta para a Educação Ambiental no município de Itapetininga (BA). Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 11, n. 5, p. 19-29, 2016. https://doi.org/10.34024/revbea.2016.v11.2181
MIRANDA, S. Do fascínio do jogo à alegria do aprender nas séries iniciais. Ciência hoje, v. 28, n.168, p. 64-65. São Paulo: Papirus, 2001.
PEIXOTO, A.L.; LUZ, J.R.P.; BRITO, M.A. Conhecendo a biodiversidade. Brasília: Vozes, 2016.
PUTZKE, J. Cogumelos no Sul do Brasil. Estrela: Casa das Letras, 2014.
REIGOTA, M. O que é educação ambiental. São Paulo: Brasiliense, 2017.
SILVA, C.J.A.; MALTA, D.J.N. A importância dos fungos na biotecnologia. Caderno de Graduação - Ciências Biológicas e da Saúde, v. 2, n. 3, p. 49-66, 2016.
SILVA, J.M.C.; LEAL, I.R.; TABARELLI, M. Caatinga: the largest tropical dry forest region in South America. Cahm: Springer International Publishing, 2017.
SILVA, P.C.G.; MOURA, M.S.B.; KIILL, L.H.P.; BRITO, L.T.L.; PEREIRA, L.A.; SÁ, I.B.; CORREIA, R.C.; TEIXEIRA, A.H.C.; CUNHA, T.J.F.; GUIMARÃES FILHO, C. Caracterização do semiárido brasileiro: Fatores naturais e humanos. In: Sá, I.B.; SILVA, P.C.G. (Eds.), Semiárido brasileiro: Pesquisa, desenvolvimento e inovação. Petrolina: Embrapa Semiárido, 2010.
SILVA, S.S., IZABEL, T.S.S., GUSMÃO, L.F.P., 2014. Fungos conidiais associados a substratos vegetais submersos em algumas áreas do bioma Caatinga. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-78602014000200014&lng=pt&tlng=pt Acesso em: 14 de Outubro de 2020.
SMITH, S.E.; READ, D.J. Mycorrhizal Symbiosis. 3 ed. San Diego: Elsevier. 2008.
SPIELMANN, A.A. Fungos Liquenizados. São Paulo: Instituto de Botânica - IBt., 2006.
STOFELL, S.C.G., et al. Micorrizas arbusculares no crescimento de leguminosas arbóreas em substrato contendo rejeito de mineração de carvão. CERNE. v. 22, n. 2, 2016. Disponível: https://doi.org/10.1590/01047760201622021969.
TABARELLI, M., LEAL, I.R., SCARANO, F.R., SILVA, J.M.C. Caatinga: legado, trajetória e desafios rumo à sustentabilidade. Ciência e Cultura v. 70, p. 25-29. 2018.
TEIXEIRA, M.N. O sertão semiárido. Uma relação de sociedade e natureza numa dinâmica de organização social do espaço. Sociedade e Estado, v. 31, n. 3, p. 769–780, 2016.
VICHIATO, B.T.; LIMA, P.J. A educação ambiental a partir de jogos: aprendendo de forma prazerosa e espontânea. p. 1–13, 2011.

Published

2020-11-28

How to Cite

SILVA, Isnara Evelin Barbosa da; JARDIM, Laís Alanna de Sá; RIBEIRO , Elâine Maria Santos; LIMA, Regina Lúcia Félix de Aguiar. Fungolândia: jogo educativo de tabuleiro sobre a diversidade e importância dos fungos da Caatinga. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 15, n. 6, p. 52–99, 2020. DOI: 10.34024/revbea.2020.v15.11449. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/11449. Acesso em: 16 dec. 2025.