Metodologias ativas na Pós-Graduação: relato de caso da disciplina Educação Ambiental para a Sustentabilidade

Authors

  • Regina Lúcia Félix de Aguiar Lima Universidade de Pernambuco (UPE) - Programa de Pós-graduação em Ciência e Tecnologia Ambiental (PPGCTA)
  • Alessandra Gomes Marques Pacheco Secretaria de Municipal de Educação de Petrolina, Petrolina, Pernambuco
  • Elâine Maria Santos Ribeiro Universidade de Pernambuco (UPE) - Programa de Pós-graduação em Ciência e Tecnologia Ambiental (PPGCTA)

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.11446

Keywords:

Flipped Learning; Remote education; ICT; Education in the time of Covid19; Online discipline.

Abstract

Flipped Learning is an active methodology that enables the construction of knowledge in a meaningful way and breaks physical, geographical and temporal barriers. This case report aims to describe the inversion of the discipline Environmental Education for Sustainability and project-based learning. The course was organized according to the Robert Talbert book Flipped learning: a guide for higher education faculty. The experience with inverted learning, agreed by teachers and students of the Master in Environmental Science and Technology and made possible by information and communication technologies, was successful in the face of the educational challenge faced in the context of the pandemic caused by Covid-19.

References

ABEYSEKERA, L.; DAWSON, F. Motivation and cognitive load in the flipped classroom: definition, rationale and a call for research. Higher Education Research and Development, v. 34, n. 1, p. 1-14, 2015.
ANDERSON, L.W.; KRATHWOHL, D.R.; BLOOM, B.S. A taxonomy for learning, teaching, and assessing: a revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives. New York: Allyn & Bacon. 2001.
BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática (Série Desafios da Educação), Porto Alegre: Penso, 2018. E-book.
CAMARGO, F.; DAROS, T. A sala de aula inovadora: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo (Série Desafios da Educação), Porto Alegre: Penso, 2018. E-book.
DEBALD, B. Metodologias ativas no ensino superior: o protagonismo do aluno (Série Desafios da Educação), Porto Alegre: Penso, 2018. E-book.
DEMIREL, E.E. Basics and key principles of flipped learning: classes upside down. International Journal of Languages, Literature and Linguistics, v. 2, n. 3, 2016. DOI: 10.18178/ijlll.2016.2.3.77
FERRAZ, A.P.C. M.; BELHOT, R.V. Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Gest. Prod., v. 17, p. 421-431, 2010.
FLN - Flipped Learning Network. Definition of flipped learning. 2014. Disponível em: http://flippedlearning.org/definition-of-flipped-learning/. Acesso em: 17 jul. 2020.
GUERRA, A.F.S., ORSI, R.F.M., STEUCK, E.R., SILVA, M.P., SERPA, P.R., SANTOS, B.C.L.S., ROCKETT, A.N. Educação Ambiental: a resistência e o esperançar em tempos de pandemia. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 15, n. 4, p. 237-258, 2020. https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.10794
LAGE, M.J.; PLATT, G.J.; TREGLIA, M. Inverting the classroom: a gateway to creating an inclusive learning environment. Journal of Economic Education, v. 31, n. 1, p. 30-43, 2000.
LAYRARGUES, F.P.; LIMA, G.F.C. As macrotendências político-pedagógicas da educação ambiental brasileira. Ambiente e Sociedade v. XVII, n. 1, p. 23-40, 2014.
LO, C.; HEW, K. A critical review of flipped classroom challenges in K-12 education: possible solutions and recommendations for future research. Research and Practice in Tecnology Enhanced Learning v. 12, n. 4, 2017. DOI: 10.1186/s41039-016-0044-2
O‘FLAHERTY, J.; PHILLIPS, C. The use of flipped classrooms in higher education: a scoping review. The Internet and Higher Education, v. 25, p. 85-95, 2015.
SOARES-LEITE, W.S.; NASCIMENTO-RIBEIRO, C.A. A inclusão das TICs na educação brasileira: problemas e desafios. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, v. 5 n. 10, p. 173-187, 2012.
TALBERT, R. Guia para Utilização da Aprendizagem Invertida no Ensino Superior (Série Desafios da Educação), Penso: Porto Alegre, 2019. E-book.
TREVELIN, A.T.C.; PEREIRA, M.A.A.; OLIVEIRA NETO, J.D. A utilização da “sala de aula invertida” em cursos superiores de tecnologia: comparação entre o modelo tradicional e o modelo invertido “flipped classroom” adaptado aos estilos de aprendizagem. Revista de Estilos de Aprendizaje, v. 6, n. 12, p. 137-150. 2013.
VALENTE, J.A. Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, v. 4, p. 79-97, 2014.

Published

2020-11-28

How to Cite

LIMA, Regina Lúcia Félix de Aguiar; PACHECO, Alessandra Gomes Marques; RIBEIRO , Elâine Maria Santos. Metodologias ativas na Pós-Graduação: relato de caso da disciplina Educação Ambiental para a Sustentabilidade. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 15, n. 6, p. 4–16, 2020. DOI: 10.34024/revbea.2020.v15.11446. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/11446. Acesso em: 13 dec. 2025.