Art garbage sea: a poetics of awareness about marine garbage

Authors

  • Maria Emanuele Bastos Fernandes Universidade Federal do Paraná
  • Deisi Beatriz Barcik Universidade Federal do Paraná https://orcid.org/0000-0002-4284-7803
  • Allan Paul Krelling Instituto Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.11244

Keywords:

Marine Debris, Art, Environmental Awareness, Environmental Education

Abstract

In order to raise awareness about the problem of marine debris, and considering environmental education as a cross-cutting practice, the present work used, as poetics and as an environmental education tool, the construction and exhibition of sculptures made with marine waste. The sculptures produced between October 2018 and June 2019 were exhibited in the city of Paranaguá (PR, Brazil), on four occasions and different places during 2019. A collection of reports and impressions about the exhibitions identified the potential for sensitizing visitors about the problem of marine litter, contributing to the promotion of non-formal environmental education. About 151 reports were analyzed and it was identified that the exhibition was effective in generating awareness on the marine debris issue.

References

ARAÚJO, M. C. B; COSTA, M. F. Lixo no ambiente marinho. Ciência Hoje. V. 32 n. 191, p. 64-67, mar, 2003.

BARROS, A. G.; LAYOUN, B. R. Arte regional de Mato Grosso do Sul: a Educação Ambiental e as aulas de arte. Revista Brasileira De Educação Ambiental (RevBEA), v.13, n.3, pp.26-41.

BRANTES, H. R. S. Busca por uma Metodologia de pesquisa em poéticas visuais. In: VI Seminário Nacional de Pesquisa em Arte e Cultura Visual Goiânia-GO: UFG, FAV. Anais eletrônicos. P.602-611, 2013. Disponível em: <https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/778/o/2013-077-eixo2_H%C3%A9lio_Renato_Silva_Brantes.pdf>. Acesso em: 02.out.2019.

BRASIL. Decreto-lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Casa Civil. Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm>. Acesso em: 15.nov.2020.

CARDOSO, J. Arte e sustentabilidade: uma reflexão acerca dos problemas ambientais. Anais do Encontro da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas “Entre Territórios”: 19ª ed., 2010 Cachoeira. Bahia. set, 2010. P. 1336-1347.

CINQUETTI, H. S. LIXO, resíduos sólidos e reciclagem: uma análise comparativa de recursos didáticos. revista Educar, Curitiba, n. 23, p. 307-333, 2004. Editora UFPR.

COLI, J. O que é Arte. 15. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1995. 131 p.

CONFERÊNCIA NACIONAL DO MEIO AMBIENTE, 4ª, 2013, Brasília. Vamos Cuidar do Brasil: 4ª Conferência Nacional do Meio Ambiente: Resíduos Sólidos. Texto Orientador. Brasília, 2013, 2ª ed., 48 p. Disponível em: <https://www.mma.gov.br/images/arquivo/80054/Livreto_CNMA_texto-orientador-FINAL.pdf>. Acesso em: 02. out.2019.

COSTA, R. X.; SILVA, M. B. Investigação e/sobre artes visuais: artista/pesquisador/professor. Anais do Encontro Nacional da Associação Nacional de Pesquisadores de Artes Plásticas. “Compartilhamentos na arte: redes e conexões”. 24ª ed., 2015. Santa Maria/RS. set, 2015. p. 3450 – 3465.

DIAS FILHO, M. F. et al. Avaliação da percepção Pública na contaminação por lixo marinho de acordo com o perfil do usuário: estudo de caso em uma praia urbana no nordeste do Brasil. Revista da Gestão Costeira Integrada. vol. 11, num. 1, 2011, pp. 49-55.

FAGUNDES, L. M.; MISSIO, E. Resíduos plásticos nos oceanos: ameaças à fauna marinha. Revista online: Brazilian journal of development. pg. 2396-2401. v.5. mar. 2019. Curitiba.

FAVERO, S. M. C., Rastros e restos: relato de uma experiência. Anais do Encontro Nacional da Associação Nacional de Pesquisadores de Artes Plásticas “Dinâmicas Epistemológicas em Artes Visuais”: 16ª ed., 2007 Florianópolis. Santa Catarina. set, 2007. P 1124-1132.

GARRETA-HARKOT, P. F. at al. Projeto lixo marinho: estratégias de ação para enfretamento no litoral brasileiro. Anais do Congresso Brasileiro de Oceanografia: 3ªed., 2010 Rio Grande. Rio Grande do Sul. mai, 2010. P. 1282-1286.

GOMBRICH, E. H. A história da Arte. Tradução de: Álvaro Cabral, G. E. N. 16. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2012. Título original: The story of art.

MARIN, A. A. A educação nos caminhos da sensibilidade estética. Revista Inter Ação, v.31, n.2, 2007, p.277-290: Educação inclusiva.

NUCCI, J. M. R. Lixo marinho com enfoque em resíduos plásticos. 2010. 47f. TCC - Universidade Presbiteriana Mackenzie Centro De Ciências Biológicas e da Saúde Curso De Ciências Biológicas, São Paulo, 2010.

OLIVEIRA, U.T. Frans Krajberg: história de vida e processo de criação. 2015. 181 f. Tese (Doutorado) - Curso de Educação, Centro de Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2015. Disponível em: <http://portais4.ufes.br/posgrad/teses/tese_9281_UILIAN_Tese_corrigida_09.11.201520151119-211622.pdf>. Acesso em: 28. nov.2019.

OSTROWER, F. Criatividade e processos de criação: 21. ed. Rio de Janeiro. Editora Vozes. 1977.

REIGOTA, M. O que é Educação Ambiental: 2. Ed. São Paulo: Editora Brasiliense: 2012.

SANTOS, P. W. A Educação Ambiental repensando ações antrópicas no ambiente marinho: o caso do manguezal de Aracaju. 2019. 40 f. TCC (Graduação) - Curso de Ciências Biológicas, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2019.

SCAMANTI, R. L. B.; LIMA, L. D. S. C. Luxo do lixo: a arte Scrapbooking como ferramenta de Educação Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.12, n.2, pp. 34-55, 2017.

RIBEIRO DA SILVA, H.; KRELLING, A. P. (). Marixo: desenvolvimento de uma coleção didática e científica referente a lixo marinho e análise de sua eficiência como ferramenta de Educação Ambiental. Revista Brasileira De Educação Ambiental, v.14, n.4, p.09-24. 2019.

STRICKLAND, C.; BOSWELL, J. Arte Comentada: da pré-história ao pós-moderno. 15. Ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1999.

STUMPP, M.E.; MINUZZI, R. F. B. Pele Urbana: fronteiras possíveis. In: Encontro Nacional da Associação Nacional de Pesquisadores de Artes Plásticas Subjetividade, Utopias e Fabulações: 20ª ed., 2011 Rio de Janeiro. Anais. Rio de Janeiro. Anpap, 26 de set – 1 de out. 2011. P.4053-4063.

PAZ, Octavio. Marcel Duchamp ou o Castelo da Pureza. São Paulo: Editora Perspectiva S.A., 3ª edição, 2002/

VOLTOLINI, R. V.; MORALLES, A. G. M. AS DANÇAS CIRCULARES COMO INSTRUMENTO DE SENSIBILIZAÇÃO AMBIENTAL. Com Scientia, Curitiba, v. 3, n. 3, p. 2-17, jan. 2007.

WASHED UP. Alejandro Durán. Disponível em: <https://alejandroduran.com/>. Acesso em: 16. ago. 2019.

WYLES, K. J.; PAHL S.; HOLLAND M.; THOMPSON R. C. Can Beach Cleans Do More Than Clean-Up Litter? Comparing Beach Cleans to Other Coastal Activities. Article first published online: May 19, 2016; Issue published: June 1, 017.

WYLES, K. J.; PAHL S.; WHITE M., MORRIS S., CRACKNELL D., THOMPSON R. C. Towards a Marine Mindset: Visiting an Aquarium Can Improve Attitudes and Intentions Regarding Marine Sustainability, Visitor Studies, v.16, n.1, p.95-110, 2013.

Published

2021-03-09

Issue

Section

Artigos

How to Cite

FERNANDES, Maria Emanuele Bastos; BARCIK, Deisi Beatriz; KRELLING, Allan Paul. Art garbage sea: a poetics of awareness about marine garbage. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 191–211, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.11244. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/11244. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-10-02
Accepted 2020-11-23
Published 2021-03-09