Environmental Education in the introduction to chemistry in elementary school

Authors

  • Natana da Silva Lins Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão - Campus Santa Inês
  • Osiel César da Trindade Júnior Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão - Campus Codó
  • Antonia Gomes do Nascimento Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão - Campus São José de Ribamar

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.10934

Keywords:

Teaching practice; Environmental Perception; Environment.

Abstract

Environmental Education in order to harmonize human acts between its own species and with the other living beings in the ecosystem, aims at raising awareness among man so that he perceives himself as an integral part of the Environment. Thus, the objective was to analyze the pedagogical methodology applied in the approach of Environmental Education in the introduction to Chemistry in the series of the ninth grade of Elementary School of the Municipal School Ney Braga in the city of Governador Newton Bello (MA, Brazil). Exploratory research was adopted as the basis, and was willing to collect quantitative and qualitative data through the application of questionnaires with objective and discursive questions. The observation period, combined with the analysis of questionnaires, allowed us to realize that interdisciplinarity has been worked efficiently in that class, during the Science discipline, as guided by Law no. 6,938 / 81 and PCN’s. Where the teacher always looks for a way to relate the contents taught with themes related to the environment, as well as associates to the students' daily problems.

Author Biographies

  • Natana da Silva Lins, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão - Campus Santa Inês

    Pós-graduanda em Ciências e Meio Ambiente pelo IFMA/Campus Santa Inês. Graduada em Licenciatura em Química pelo IFMA/Campus Zé Doca.

  • Osiel César da Trindade Júnior, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão - Campus Codó

    Doutorando em Educação pela Universidade Nacional de Rosário, na Argentina. Mestre em Desenvolvimento e Meio Ambiente (UFPI/PRODEMA); Especialista em Docência do Ensino Superior (Universidade Cândido Mendes); Licenciado em Ciências Biológicas (UESPI). Professor EBTT do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão (IFMA Campus - Codó). 

  • Antonia Gomes do Nascimento, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão - Campus São José de Ribamar

    Graduada em Administração de Empresas com Pós-Graduação em Psicopedagogia e Supervisão Escolar. Mestre em Ciência e Tecnologia de Alimentos pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Doutoranda em Administração. 

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Published

2021-02-04

Issue

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Artigos

How to Cite

LINS, Natana da Silva; TRINDADE JÚNIOR, Osiel César da; NASCIMENTO, Antonia Gomes do. Environmental Education in the introduction to chemistry in elementary school. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 220–239, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.10934. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10934. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-07-20
Accepted 2020-09-03
Published 2021-02-04